דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

חמאס הודיע לקטאר ולמצרים על הסכמתו להפסקת אש ושחרור חטופים

בארגון הטרור טענו שקיבלו ערבויות מארה"ב ומהמתווכות לכך שבתום העסקה ישראל לא תחדש את הלחימה ברצועת עזה | לפי המתווה, בשלב הראשון אמורים להשתחרר 3 חטופים בכל שבוע | הקבינט ודובר צה״ל השיבו ב״המשך הפעולה ברפיח״

ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בעצרת בקטאר, 2021 (צילום: Mahmoud Hefnawy/dpa)
ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בעצרת בקטאר (צילום ארכיון: Mahmoud Hefnawy/dpa)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה הודיע הערב (שני) לראש ממשלת קטאר מוחמד אל תאני ולראש המודיעין המצרי עבאס כאמל על הסכמת הארגון למתווה שהציעו להפסקת אש עם ישראל, במסגרת המגעים לשחרור החטופים.

לפי מקורות בארגון, חמאס קיבל ערבויות הן מארה"ב הן מהמתווכות מצרים וקטאר לכך שבתום העסקה — ישראל לא תחדש את הלחימה ברצועת עזה. צוות המו"מ הישראלי החל לבחון את תשובת חמאס, אך מקורות ישראלים מעריכים כי מדובר בניסיון הטעיה מטעם חמאס.

לפי דיווחים בעיתונות הזרה, מדי שבוע ישוחררו שלושה חטופים ובשבוע האחרון יתקיים מו"מ שבו הצדדים יבחנו אם ישראל עמדה בהתחייבויות שלה במתווה. עוד דווח כי המתווה זהה בבסיסו להצעה המצרית שישראל כבר השיבה עליה בחיוב. מאז אתמול נפגשו ראש ה-CIA ויליאם ברנס וראש ממשלת קטאר אל תאני כמה פעמים, ובשיחותיהם נמצאה נוסחה חדשה על בסיס ההצעה, והיא זו שאפשרה את פריצת הדרך לתשובה החיובית של חמאס. דיפלומט זר נוסף שמכיר היטב את ההצעה אמר: "הכדור נמצא עכשיו בידיים של נתניהו".

עוד מסר המקור כי בנוסח ההצעה נכתב שישראל לא תוכל להטיל וטו על זהות האסירים הפלסטינים שישוחררו במסגרת העסקה, בהם גם רוצחי ישראלים. תנאי נוסף בעסקה הוא שישראל תיסוג מצירים ראשיים בעזה, ותאפשר חופש תנועה ללא בידוק פלסטינים, לצד קביעה שלפיה תהיה הגבלה על טיסות ישראליות בשמי הרצועה.

שלבי העסקה על פי חמאס

שלב ראשון (42 יום):

הפסקת אש זמנית. צה"ל יסיג את כוחותיו מזרחה והרחק מאזורים צפופי אוכלוסייה ויפסיק טיסות צבאיות מעל עזה ל-10 שעות ביום, ו-12 שעות בימי שחרור אסירים; העקורים ישובו לבתיהם, ציר סלאח א-דין וכביש רפיח ייפתחו ויוכנס סיוע הומניטרי.

33 חטופים ישראלים ישוחררו תמורת אסירים פלסטינים לפי רשימות של חמאס, בהתאם ללוחות זמנים מדויקים לשחרור ההדדי, וייקבעו הסדרים משפטיים למניעת מעצר חוזר של אסירים פלסטינים ששוחררו.

שלב שני (42 יום):

הכרזה על חזרה לשקט בר-קיימא. שחרור כל שאר החטופים הישראלים החיים תמורת מספר מוסכם של אסירים פלסטינים, ונסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה.

שלב שלישי (42 יום):

חילופי גופות בין הצדדים, התחלת תוכנית שיקום רב-שנתית בעזה בפיקוח בין לאומי, פתיחת המעברים לעזה וממנה ("הסרת המצור").

על פי הפרסום, קטאר, מצרים, ארה"ב והאו"ם יהיו ערבים להסכם.

המתקפה על רפיח נמשכת, חמאס: התקיפה לא תשנה את עמדתנו

מוקדם יותר היום העבירו בכירים בחמאס מסרים לראשי הפלגים בעזה, שלפיהם הצעדים שישראל נוקטת לקראת פעולה ברפיח — לא יגרמו בשום אופן לשינוי בעמדת חמאס ובדרישתו להפסקת המלחמה ולנסיגה ישראלית כתנאי להתקדמות בעסקה. בה בעת, שר הביטחון יואב גלנט דן הערב עם הרמטכ"ל הרצי הלוי בתוכניות המבצעיות, שלדבריו "יחלו בקרוב במרחב רפיח ובמקומות נוספים ברצועה". עם זאת, בחמאס דבקים בעמדה העקרונית שהתנאי להוצאת העסקה לפועל הוא הפסקת המלחמה.

בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיבו כי "אף שהצעת חמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, משלחת תצא לשיחות המו"מ במצרים כדי למצות כל היתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל". עוד נמסר כי קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על חמאס, "במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". גם דובר צה״ל פרסם הודעה לפיה החלה תקיפה ממוקדת במזרח רפיח.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ מסר: "צוות המשא ומתן וגורמי המקצוע ממשיכים לפעול בכל דקה ובכל רגע, ובוחנים גם את ההצעה שהעביר חמאס שאינה תואמת את השיח שהתקיים עד כה מול המתווכות ויש בה פערים משמעותיים. למרות זאת אנו ממשיכים להפוך כל אבן ותצא משלחת לקהיר. כל החלטה תובא לקבינט המלחמה – לא יהיה שום שיקול פוליטי.

"גם הפעולה הצבאית ברפיח היא חלק בלתי נפרד מהמשך המאמצים ומהמחויבות שלנו להחזיר את חטופינו ולשנות את המציאות הביטחונית בדרום. נמשיך בכל המאמצים עד שנשיב אותם הביתה.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!