דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר; פערים בין הסכמת חמאס לעמדת ישראל

מסמך שפורסם בעיתונות הערבית מפרט את המתווה שחמאס הסכים לו, לפיו ישוחררו "33 חטופים (חיים או מתים)" בשלב הראשון | בכיר חמאס אל-חיה: "הכדור בידיים של הכיבוש" | בכיר ישראלי ל-CNN: "הצעת חמאס היא תחבולה בלתי קבילה"

ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע (צילום ארכיון: יונתן שאול, פלאש90)
ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע (צילום ארכיון: יונתן שאול, פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המשלחת הישראלית הגיעה היום (שלישי) לקהיר, כדי לחזור למשא ומתן על עסקת חטופים. גם ראש ה-CIA ויליאם ברנס הגיע לקהיר. זאת בעקבות הודעת חמאס אמש על הסכמתו למתווה המצרי, בשיחת טלפון של איסמעיל הנייה עם ראש ממשלת קטאר ושר המודיעין המצרי.

על אף ההודעה, גורמים רשמיים בישראל טענו כי יש הבדלים משמעותיים בין מה שהסכים לו חמאס לבין הסכמת ישראל. גורם ישראלי רשמי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שההצעה היא "גרסה מרוככת למתווה המצרי עם השלכות שישראל לא יכולה לקבל", "תחבולה" ו"בלתי קבילה".

גורם רשמי ישראלי וגורם רשמי לשעבר בארה"ב אמרו ל-CNN כי המתווה שלו חמאס הסכים שונה מאוד מזה שישראל השתתפה בגיבושו ביחד עם מצרים. השר בני גנץ אמר ש"ההצעה שהעביר חמאס שאינה תואמת את השיח שהתקיים עד כה מול המתווכות, ויש בה פערים משמעותיים", אך "אנו ממשיכים להפוך כל אבן ותצא משלחת לקהיר".

המסמך שפורסם: חמאס יבחר מי מאסיריו ישוחרר, צה"ל ייסוג ממרכז הרצועה עוד בשלב הראשון

ב'אל ערבי אל ג'דיד', עיתון כלל ערבי בבעלות קטארית, התפרסם מסמך מלא של ההסכם שדווח כי חמאס הסכימה לו. לפי הדיווח, קטאר, מצרים, ארצות הברית והאו"ם התחייבו להיות ערבות להסכם.

לפי המסמך, העסקה המוצעת תתרחש בשלושה שלבים, כל אחד מהם באורך שישה שבועות.

בשלב הראשון, שתואר בפרוטרוט, יוחזרו 33 חטופים ישראלים "חיים או מתים". הוא יכלול נשים (חיילות או אזרחיות), ילדים וצעירים מתחת לגיל 19 (מלבד חיילים), מבוגרים (מעל גיל 50), וחולים ופצועים.

חמאס ישחרר את כל הישראלים המבוגרים, החולים והפצועים שנשארו בחיים, ובתמורה לכל אחד מהם ישראל תשחרר 30 אסירים מבוגרים וחולים בהתאם לרשימה שיכין חמאס, על פי משך שהותם בכלא. חמאס ישחרר את כל החיילות הישראליות שנשארו בחיים, ובתמורה לכל חיילת ישראל תשחרר 50 אסירים (30 שמרצים מאסרי עולם, 20 שמרצים מאסרים משתנים), בהתאם לרשימה שיכין חמאס.

מבחינה צבאית, השלב יכלול הפסקת אש זמנית; נסיגת צה"ל מאזורים צפופים וממרכז עזה אל אזורי הגבול, כולל נסיגה מציר נצרים וכיכר אל כווית; הפסקת פעילות חיל האוויר והסיור הצבאי של צה"ל ל-10 שעות ביום, ו-12 יום בימי שחרור חטופים; החזרים עקורים (שאינם נושאים נשק) לצפון עזה וחופש תנועה גמור בכל רצועת עזה; והכנסת סיוע הומניטרי "ללא מכשולים" – 600 משאיות ביום, בהן 50 משאיות דלק, ו-300 המיועדות לצפון הרצועה. קצב הכנסת הסיוע יישאר בעינו לאורך שלושת השלבים.

מבחינת קצב השחרור: חמאס ישחרר שלושה חטופים ביום השלישי להפסקת האש, ואז שלושה בכל שבוע, עם קדימות לנשים (חיילות ושאינם), ובשבוע השישי – את כל החטופים שנותרו, הכלולים בשלב זה. ביום השביעי חמאס יספק מידע על החטופים שישתחררו בשלב זה, "במידת האפשר". אם יתברר שיש פחות מ-33 חטופים חיים המיועדים לשחרור בשלב זה, ישוחררו גופות "מאותן קטגוריות", בתמורה לנשים ולצעירים מתחת לגיל 19 שנעצרו ברצועת עזה אחרי 7 באוקטובר. ביום ה-22 ישראל תשחרר את כל משוחררי עסקת שליט שאסרה מחדש.

בשלב השני יוכרז על חזרת "שקט בר קיימא (הפסקת הפעילות הצבאית והעוינת)". לאחר החלת ה"שקט", כל החיילים והאזרחים הישראלים שנותרו בחיים יוחזרו, בתמורה למספר של אסירים ועצירים פלסטיניים, שיוסכם מראש. כמו כן, בשלב זה כוחות צה"ל יסוגו לחלוטין מרצועת עזה.

בשלב השלישי יוחזרו גופות ושרידי גופות לשני הצדדים לאחר איתור וזיהוי; יתחיל שיקום רצועת עזה במשך 3-5 שנים, בפיקוח מצרים, קטאר והאו"ם, כולל פיצויים לנפגעים; ויסתיים "המצור המוחלט" על רצועת עזה.

רויטרס: הנוסח "שקט בר קיימא" נועד לגשר על המחלוקת בדבר הפסקת המלחמה

בסוכנות הידיעות רויטרס, שמלבד המסמך הסתמכו על "הצהרות חמאס ובכירים שתודרכו על השיחות", דיווחו כי "שקט בר קיימא" הוא נוסח עליו הסכימו בחמאס ובישראל, כדי להתגבר על המחלוקת בעניין "הפסקת אש קבועה". כמו כן, ברויטרס נכתב שבשלב השני תהיה נסיגה מלאה של "רוב החיילים הישראלים" מהרצועה, ולא של כולם.

בכיר חמאס ח'ליל אל חיה אישר אתמול לאל ג'זירה הקטארי שההצעה לה חמאס הסכים כוללת שלושה דברים. לדבריו, "ההסכם כולל נסיגה ישראלית מוחלטת מרצועת עזה וחזרה של העקורים ללא הגבלות, כמו גם חילופי אסירים, וחזרה של 30 אסירים 'מבתי הכלא של הכיבוש' מאותה קטגוריה [של החטופים שישוחררו], בהתאם לוותק". לדבריו, המתווכות אמרו לחמאס שהנשיא ביידן מחוייב ליישום ההסכם, ולכן "הכדור בידיים של הכיבוש".

ראש אמ"ן לשעבר תמיר היימן טען כי "חמאס טמן בעסקה מלכוד שלא מאפשר לישראל לקבל אותה, בכך ש"בחלק הראשון ישוחררו 150 אסירי עולם לפי דרישת חמאס, כאשר ישראל לא רשאית להתערב בכך. אם זה אכן יקרה, ישראל משחררת את כל אסירי העולם המשויכים לחמאס, ואת כל האסירים הכבדים (החברים של סינוואר). מה שלא משאיר בידי ישראל קלפי מיקוח לשלב השני. בפועל, ישראל משחררת את כל מי שבאמת חשוב לחמאס ולא מקבלת את כל החטופים בחזרה".

לפי ניו יורק טיימס, שדיבר עם בכירים אמריקאים וישראלים, הצעד של חמאס הוא יותר "הצעת נגד" מאשר הסכמה למתווה הקיים, שנתפסת "לא כקבילה בפני עצמה, אך כסימן להתקדמות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!