דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
22.9°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 21.0°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.5°באר שבע
  • 30.7°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 20.6°צפת
  • 22.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רבקה באייך מכוונת למדליה נוספת באליפות אירופה בטאקוונדו: "באה עם ביטחון, רוצה להניף את הדגל"

לוחמת הטאקוונדו המבטיחה מגיעה לאליפות אירופה בבלגרד, אחרי שזכתה בשלוש מדליות ארד רצופות באליפויות אירופה האחרונות | בראיון ל'דבר' היא מספרת על ההכנות לאליפות, המטרות הגדולות וההרגשה להתחרות בזמן המלחמה: "שאלתי את עצמי אם זה ראוי להתחרות כשאנשים נמצאים בסיוט הזה"

רבקה באייך זוכת מדליית הארד באליפות אירופה בטאקוונדו (צילום: יפעת זיילר)
רבקה באייך זוכת מדליית הארד באליפות אירופה בטאקוונדו (צילום: יפעת זיילר)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לוחמת הטאקוונדו, רבקה באייך, תפתח מחר (שבת) את אליפות אירופה בבלגרד בירת סרביה, אחרי שזכתה בשלוש מדליות ארד רצופות באליפויות אירופה האחרונות. באייך המתחרה במשקל עד 46 ק"ג, מדורגת רביעית בדירוג העולמי ושניה בין המתחרות במשקל שלה באליפות. 

"זה לא משהו שאני מתייחסת אליו או נותנת לו יותר מדי מקום. אני באה לעשות את העבודה שלי", אומרת באייך בראיון ל'דבר' לקראת האליפות. "הדירוג לא משנה, כל קרב הוא קרב בפני עצמו ויכול להיות לכאן או לכאן. אני באה עם ביטחון עצמי בעקבות המדליות שזכיתי באליפויות אירופה, אבל בתחרות זה יהיה הכל מהתחלה. אני כמובן רוצה לזכות במדליית הזהב, לעלות לפודיום ולהניף את הדגל".

"אני עולה ועושה את הכי טוב בלי קשר למי עולה מולי"

המתחרה היחידה המקדימה אותה בדירוג העולמי באליפות אירופה, היא לנה סטויקוביץ׳ הקרואטית שזכתה פעמיים ברציפות באליפות העולם ואליפות אירופה. לצידה המתחרות הבכירות בתחרות יהיו אמין גוגבאקאן מטורקיה המדורגת שביעית בעולם. דינה פוריונס מאיראן המתחרה תחת נבחרת הפליטים המדורגת תשיעית בעולם ופיניקס גודמן הבריטית המדורגת 16 בעולם. 

יש מתחרות שאת מתכוננת אליהן במיוחד?
"ברמה האישית, יש מתחרות שאני רוצה להחזיר להן. אבל לא מישהי שהיא אתגר שאני צריכה לעבור ומפוקסת עליה כל ההכנה שלי, זאת לא המטרה שלי. אני עולה ועושה את הכי טוב בלי קשר למי עולה מולי. הפסדתי ב-2022 בחצי גמר לטורקיה (אמין גוגבאקאן) ויש מצב טוב שאני אפגוש אותה גם הפעם. אז אני יודעת שהפעם אני לא הולכת לתת לה לנצח, אני הולכת לתת לה בראש על הפעם הקודמת". 

מה בעינייך ייחשב להצלחה בתחרות?
"להביא את עצמי ואת היכולות שלי. כמובן שמדליה והמקום הראשון זאת המטרה שלי, אבל אני גם בונה על תהליך. אני אתן את כל כולי בתחרות הזאת וגם אם לא הכי ילך לי, אז האליפות הזאת תינתן לי את השיעור שאני צריכה לקראת אליפות העולם הבאה. זאת אומרת אני כן באה ואתן את כל כולי, אבל זה לא הסוף ואני אקח את זה בפרופורציות ונלמד מזה. אני לא באה בתחושה שאני מנצחת או מפסידה. אני בשני המקרים מרוויחה". 

באייך (24) היא 1.53 מטר של עוצמות, לב גדול ואנרגיה בלתי נגמרת. לקרבות שלה היא מביאה סגנון מיוחד. באייך ידועה בסגנון ההתקפי חסר הפשרות שלה. היא תוקפת את היריבות שלה לאורך הקרב ומנצלת את הכושר הגופני האדיר שלה להשיג את הניצחון מול היריבות שמתעייפות מולה. 

רבקה באייך באליפות אירופה (צילום: איגוד הטאקוונדו האירופאי)
רבקה באייך באליפות אירופה (צילום: איגוד הטאקוונדו האירופאי)

בשיטה הקודמת שהייתה נהוגה עד טוקיו 2020, הקרב היה נערך בשלושה סיבובים והניקוד היה נצבר. הקרבות של באייך היו מגיעים לתוצאות של 50-60 נקודות. שינוי השיטה והמעבר לטוב בין שלושה מערכות, דרש ממנה לעשות את ההתאמות הנדרשות, כדי להמשיך להיות בטופ העולמי.

"השיטה הקודמת הייתה לטובתי ונתנה לי יתרון. גם אם היריבה שלי הייתה פותחת עליי פער בסיבוב הראשון והיא עדיין טרייה, אני מביאה אותה לסיבוב השלישי כשאין לה יותר אוויר ושם אני מנצחת אותה", אומרת באייך. "עכשיו את צריכה להיות מאוד זהירה, את צריכה להיות נורא חדה וחכמה, כי אסור לך להפסיד שום מערכה. אם את מפסידה מערכה, אז נכון יש לך עוד אפשרות לתקן ולנצח שתי מערכות, אבל את צריכה להיות בפוקוס ולא לתת שום יתרון ליריבה שלך".

בחודש האחרון החלו להצטרף לסבב העולמי מספר צעירות מוכשרות כמו ירדן נשר ורומי חמילבסקי וביחד עם הוותיקות סמברג, באייך, לאגר ואזרן מרכיבות נבחרת נשים חזקה ואיכותית עם אווירה מיוחדת וחיובית.

"זה משהו נורא כיפי", מודה באייך. "יש חברה בנבחרת שהיא מדליסטית אולימפית ויש חברות בנבחרת מדורגות גבוהה בעולם. זה נותן תחושה שאנחנו בדרך הנכונה. זה כיף לדעת שאנחנו בטופ של הנבחרות בעולם".

ההגעה של סמברג לאולימפיאדה שנייה ברציפות מייצרת השראה בנבחרת שהכל אפשרי, בדרך להישגים נוספים בזירה העולמית. "אין ספק שזה נותן מוטיבציה לכולם. את אומרת לעצמך, 'אוקי חברת נבחרת שלנו הצליחה להגיע למקומות האלו, אז כל אחת יכולה'. זאת נותן השראה ומוטיבציה לכולם".

באייך נולדה בצ'אהיט שבאתיופיה, בגיל ארבע היא עלתה עם משפחתה לישראל. כשהייתה בכיתה ח' גילתה את ענף הטאקוונדו והצטרפה לפרויקט של "עולות" שמזמין את בנות העדה האתיופית לספורט ומופעל על ידי משפחת גונטר מארצות הברית. "הם פתחו את הפרויקט בשביל לקדם ילדות מהעדה האתיופית. חברה הציעה לי לבוא לאימונים, ניסיתי וזה מצא חן בעייני, מאז אני שם".

"תמיד אהבתי אומנויות לחימה, גם את התחרויות. פשוט נשאבתי לזה", מספרת באייך. "אני אוהבת את השילוב הזה. זה ענף מעניין שנותן הרבה מאוד ביטחון עצמי, ערכים ומשמעת. לא רק בשביל הכיף, זה נותן הרבה מעבר".

הכישרון של באייך התפרץ תוך שנתיים וחצי בלבד בענף, כאשר זכתה במדליית הכסף באליפות אירופה לנערות בלטביה. "ההישג הזה הגיע די מהר, יחסית למישהי שרק התחילה. כבר שם אחרים ראו שיש עם מה לעבוד. אני פשוט המשכתי את מה שאני עושה".

"את רואה סצנה מסרט ואת מבינה שזאת המציאות שהמדינה שלך חווה עכשיו"

ב-7 באוקטובר הייתה באייך עם נבחרת הטאקוונדו בתחרות הגרנד פרי היוקרתית בסין. "היה שם כבר 12 בצהריים. התחלנו לקבל את הסרטונים וההודעות, זה היה סיוט. את רואה סצנה מסרט ואת מבינה שזאת המציאות שהמדינה שלך חווה עכשיו". נזכרת באייך "לא ידענו מה לעשות. האם זה ראוי עכשיו להתחרות כשאנשים נמצאים בסיוט הזה". 

"המאמן (יחיעם שרעבי) לקח את החלטה בשבילנו ואמר לנו שנתחרה בכל מקרה. לא ניתן להם לנצח אותנו גם פה בזירה. כלומר ששום דבר לא ישפיע עלינו ויגרום לנו ללכת אחורה. באנו למשימה ואנחנו נבצע אותה! התוצאה כבר לא משנה, אבל מה שהיה חשוב זה עצם העבודה שאנחנו עומדים איתנים ובאים לתת את כל מה שיש לנו למרות מה שקורה לעם שלנו ולמשפחות".

עלית אחרי זה לקרבות?
"זה היה לא פשוט בכלל. לדעת שחברים שלי במילואים והמשפחה מסתגרת. זה הרגיש לי חלק מסרט שלא רציתי להיות בו. אני באמת לא אשכח את היום הזה". 

איך הספורטאים האחרים בסבב העולמי מקבלים אתכם?
"היו כמה תחרויות שהספורטאים ממדינות ערב לעגו לנו, צחקו וזרקו דברים באוויר. אבל זה לא משהו שאנחנו מתייחסים אליו. לעומת זאת, חברים שלנו מנבחרות אחרות הראו דאגה ורצו להבין מה באמת קורה ולא להסיק מסקנות רק לפי מה שהם רואים בתקשורת שלהם. היה לי חשוב לנצל את הבמה ולהיות זאת שמייצגת את המדינה ומציגה את הצד שלנו, גם אם זה רק לכמה אנשים".

לאליפות אירופה בסרביה יצאה המשלחת הגדולה ביותר אי פעם של נבחרת ישראל בטאקוונדו. לצידה של באייך יתחרו גם ביאנה לאגר ב-53 ק״ג, דנה אזרן במשקל של מעל 73 ק״ג, טום פשקובסקי ב-54 ק״ג, אורי פטישי ב-58 ק״ג, דימה נגייב ב-63 ק״ג, נמרוד קרביצקי ב-74 ק״ג, איליה רודרמן ב-80 ק״ג, איתמר ששון 87 ק״ג ואלכס פיליפוב במשקל הפתוח של 87 ק״ג ומעלה. כמו כן, במקביל מתקיימת אליפות אירופה בטאקוונדו פראלימפי בה זה אסף יסעור (58 ק״ג) מדליית הזהב ומתחרה בה גם עדנאן מילאד (63 ק״ג).

ענף הטאקוונדו נמצא בנקודת שיא היסטורית. אבישג סמברג זכתה במדליית הארד בטוקיו 2020 ובמדליית זהב (2020) וכסף (2022) באליפות אירופה. דנה אזרן זכתה במדליית כסף באליפות העולם שלושת מדליות הארד של רבקה באייך ונמרוד קרביצקי זכה במדליית כסף (2020) ובשלוש מדליות ארד באליפויות אירופה (2019, 2022, 2023).

רבקה באייך עם המדליה באליפות אירופה 2022 (צילום: איגוד הטאקוונדו האירופאי)
רבקה באייך עם המדליה באליפות אירופה 2022 (צילום: איגוד הטאקוונדו האירופאי)

״לשמחתי מדובר במשלחת הגדולה ביותר לאליפות אירופה מטעם הענף. יש לנו מספר ספורטאים הנמצאים בשיא שלהם ומועמדים למדליה באליפות כמו רבקה, נמרוד ודנה שהם כבר מדליסטים באליפויות אירופה ועולם". אומרת מנכ״לית האיגוד נועה שמידע. "יש לנו גם דור צעיר מאוד מוכשר כמו טום שכבר עשה מקום חמישי באליפות אירופה וביום טוב מבחינתו הוא לגמרי יכול לעמוד על הפודיום. אנחנו מצפים לכמה מדליות מהמשלחת".

שמידע רואה את החשיבות בשילוב הדור הוותיק עם הדור הצעיר והמוכשר בבניית נבחרת חזקה ועמוקה לשנים הבאות. "היום הנבחרת מתאמנת ביחד. זה דוחף קדימה את הוותיקים שיש להם עוד לאן לשאוף וזה דוחף למעלה את הצעירים. אנחנו בונים את החברה הצעירים לקראת האולימפיאדה הבאה בלוס אנג'לס 2028".

נועה שמידע, מנכ"לית איגוד הטאקוונדו בישראל (צילום: איגוד הטאקוונדו בישראל)
נועה שמידע, מנכ"לית איגוד הטאקוונדו בישראל (צילום: איגוד הטאקוונדו בישראל)

שמידע משרטטת את תמונת העתיד של הנבחרת ומה הדרך אותה חברי הנבחרת הצעירים צריכים לעשות "יש בנבחרת ספורטאים וספורטאיות בני 17-18 והם עכשיו בתחילת הדרך שלהם. אנחנו מזהים את הפוטנציאל ומשקיעים בגילאים הצעירים יותר. כרגע הם הולכים להתחרות בתחרויות הסבב, כדי לצבור ניקוד, לעלות את הרמה ולהגיע לאליפויות אירופה הבאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!