דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חוזרים לעבוד: מגמת התאוששות במספר המשרות המוצעות ביישובי הצפון והדרום

באתר הדרושים Alljobs מדווחים על עלייה במספר המשרות המוצעות ביישובים שפונו בדרום, שתושביהם החלו לחזור אליהם | גם ביישובי גבול הצפון, שתושביהם עדיין מפונים ברובם, יש התאוששות, אך הנתונים עדיין נמוכים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד

לשכת התעסוקה (צילום אילוסטרציה: הדס יום טוב)
לשכת תעסוקה. אחרי עצירה גדולה מאוד בפעילות העסקית, יש צורך גם בהתאוששות גדולה שמתבטאת בעלייה משמעותית בגיוסים (צילום אילוסטרציה: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"שבעה חודשים לתוך המלחמה, אפשר לראות גם ביישובי הדרום והצפון מגמת התאוששות במספר המשרות המפורסמות באתר, אבל המגמה הזו עדיין חלקית על רקע המלחמה וחוסר הוודאות בשווקים", אומרת ליאת בן תורה-שושן, מנהלת תחום קריירה באתר הדרושים הגדול בישראל, AllJobs. 

יישובשינוי ביחס לרבעון הראשון של 2024 לעומת רבעון אחרון של 2023שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד
אופקים32%34%
שדרות73%20%
אשקלון37%9%
נתיבות48%58%
שלומי98%-22%
קריית שמונה19%-65%
מטולה183%-37%
קצרין-6%-36%
טבריה13%-18%

הדרום: התאוששות בשדרות ואשקלון, ירידה בנתיבות ואופקים

בעיר שדרות חלה עלייה של 73% במספר המשרות המוצעות באתר ברבעון הראשון של  2024, ביחס לרבעון האחרון של שנת 2023, שבו החלה המלחמה. עם זאת, מספר המשרות עדיין נמוך בכ-20% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

באשקלון, מספר המשרות המפורסמות נמוך כעת ב-9% בלבד לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזאת לאחר התאוששות של 37% במספר המשרות ברבעון הראשון של השנה. 

עם זאת, מספר המשרות המוצעות בנתיבות נמוך עדיין ב-58% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומספר המשרות המוצעות באופקים נמוך עדיין ב-34% (זאת לאחר עליות של 48% ו-32% במספר המשרות ברבעון הראשון של 2024). 

"בממוצע, ברבעון הראשון של 2024 עלה מספר המשרות באתר ב-26% לעומת הרבעון האחרון של 2023, ומספר המשרות בו היה נמוך ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד", אומרת בן תורה-שושן. "אשקלון היא עיר גדולה יחסית שכמות המשרות בה מלכתחילה גדולה יותר מאשר באופקים ובשדרות, והרבה אנשים גם התפנו אליה. בשדרות, המפעלים המשיכו לפעול גם לאורך המלחמה, וכעת אנשים חזרו וחוזרים לעיר ואנחנו רואים שיש באמת הרבה חברות שמגייסות. צריך לזכור שאחרי עצירה גדולה מאוד בפעילות העסקית יש צורך גם בהתאוששות גדולה שבאה לידי ביטוי בעלייה משמעותית בגיוסים, וזה דבר טבעי".  

מנהלת תחום קריירה באתר AllJobs, ליאת בן תורה-שושן. "במפעלים מחפשים עובדים" (צילום: לילך אוזן)
מנהלת תחום קריירה באתר AllJobs, ליאת בן תורה-שושן. "במפעלים מחפשים עובדים" (צילום: לילך אוזן)

בצפון: מרכזי הקניות סגורים, במפעלים מחפשים עובדים 

בצפון הארץ ניתן לראות שבקריית שמונה מספר המשרות המפורסמות באתר נמוך בכ-65% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אולם גם בעיר הצפונית שעודנה מפונה, מספר המשרות עלה ברבעון הראשון של 2024 ב-19%.  

בקצרין עלה מספר המשרות רק ב-6% ברבעון הראשון של השנה, אולם בשלומי הוא הוכפל (עלייה של 98%) ובמטולה כמעט ושולש (עלייה של 183%). אלא שבן תורה-שושן מצננת מעט את ההתלהבות ומציינת שמדובר ביישובים קטנים שמספר המשרות המפורסמות בהם נמוך מלכתחילה, ולכן גם תוספת של משרות ספורות עשויה ליצור קפיצה אחוזית גדולה.

מספר המשרות בשלומי עדיין נמוך ב-22% לעומת תקופה זו אשתקד, ובמטולה וקצרין נמוך ב-36% ו-37%. "הצפון עדיין מפונה כך שמרכזי הקניות והמסחר למשל סגורים ולא מחפשים בהם מוכרים. אבל יש עדיין מפעלים ומקומות עבודה נוספים שעובדים בהם דרושים בעיקר עובדים מקצועיים ותפקידי מעטפת. לקריית שמונה גייסנו למשל עובדים לתפקידי הנהלת חשבונות. במפעלים מחפשים עובדים חשמלאים, מחסנאים, אנשי רכש וייבוא".  

העיר טבריה מעניינת, שכן התפנו אליה די הרבה תושבים מאזור הצפון, שלא ברור עדיין מתי יחזרו לבתיהם. מספר המשרות בטבריה עלה ב-13% ברבעון הראשון של השנה, אך נותר נמוך בכ-18% מהתקופה המקבילה אשתקד. 

"יש מעסיקים שהזיזו מעט את מרכז הפעילות של העסק כדי לאפשר לעובדים להגיע, ובכלל – מעסיקים עושים הרבה שינויים על מנת לאפשר את המשך הפעילות העסקית. חברות בצפון ובדרום מתמודדות עם חוסר בעובדים שהתפנו ולא חזרו ונדרשות לגייס להם גם מחליפים. גם הצורך הזה בהתאמת הפעילות העסקית בא לידי ביטוי בסופו של דבר בגיוסים", אומרת בן תורה-שושן ומוסיפה ש-AllJobs משתף פעולה עם ההסתדרות, שירות התעסוקה וארגון '710 מערב', ביוזמות למציאת עבודה למפונים מהדרום ולאלה ששבו לביתם. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!