דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

בגיל 62, עם כדור ביד ומוקפת בחברים: שושי השימפנזה הלכה לעולמה

השימפנזה שנולדה באפריקה לפני כ-62 שנה, עברה בהולנד והגיעה לספארי רמת גן דרך גן החיות בתל אביב, מתה בשבוע שעבר בגיל מופלג | למרות שלא גידלה את צאצאיה, שושי נחשבה לשימפנזה עם המון חמלה לאחרים, ואימצה כדור שבו "טיפלה" והחזיקה עד שנשמה את נשימותיה האחרונות

שושי השימפנזה, שמתה בגיל 62 (צילום: ספארי רמת גן)
שושי השימפנזה, שמתה בגיל 62 (צילום: ספארי רמת גן)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

השימפנזה המבוגרת ביותר בספארי רמת גן הלכה לעולמה בשבוע שעבר, כשהיא מוקפת בחבריה השימפנזים. שושי מתה בגיל 62, גיל מופלג עבור שימפנזים, הנמצאים בסכנת הכחדה ולרוב חיים בטבע עד גיל 50 ובשבי עד גיל 60.

שושי נחשבה לשימפנזה אהובה מאוד על ידי המבקרים, חבריה השימפנזים והמטפלים. בשנותיה הראשונות בספארי, נכנסה פעמיים להריון והביאה לעולם שני גורים, אך בשני המקרים לא ידעה איך לטפל בהם, סירבה להניק אותם ואף להחזיק אותם, כפי ששימפנזות לרוב עושות עם הגורים שלהן. לאחר תקופה בה זוג המטפלים עינת ועופר מטלון דאגו לגורים, הם שוחררו בשמורה באפריקה כשהגיעו לגיל המתאים.

צאצאים לרוב מעניקים לשימפנזות מעמד חברתי, אך למרות שלשושי לא היו צאצאים בספארי, המעמד החברתי שלה היה גבוה. השימפנזה רחל, אחת השימפנזות המבוגרות בספארי, הייתה 'אאוטסיידרית' כפי שהגדירו אותה בספארי, ושושי הייתה חברה הטובה ביותר. כשרחל לקתה באירוע מוחי, שושי דאגה לה, ניקתה אותה וישבה ליד הקן שלה בבתי הלילה, בהם לנים השימפנזים. רק כשראתה שושי שהרופא ד"ר יגאל הורוביץ הגיע לטפל בחברתה, אז עזבה אותה לנפשה.

שושי השימפנזה בימיה האחרונים, עם הכדור שלה (צילום: ספארי רמת גן)
שושי השימפנזה בימיה האחרונים, עם הכדור שלה (צילום: ספארי רמת גן)

למרות שלא הצליחה לדאוג לגורים הפרטיים שלה, שושי אימצה לעצמה כדור, אותו דאגה לקחת לכל מקום, לחבק וללטף אותו. בימים האחרונים לחייה, כשנחלשה במיוחד, הכדור היה בין ידיה כל הזמן, וכשמתה, השימפנזים העבירו אותו ביניהם, עד שהגיע לידיעה של השימפנזה אביגיל, ששומרת עליו מאז.

שושי נולדה באפריקה והגיעה לגן החיות בתל אביב לאחר שהייתה בגן חיות בהולנד. לפני כ-40 שנה הגיעה מתל אביב לספארי ברמת גן. בספארי מדגישים כי כיום לא מוציאים חיות מהטבע ומעבירים אותן לגנה חיות, אלא מעבירים בין גני החיות את בעלי החיים שכבר נולדו בשבי, ולעתים אף משחררים לטבע בעלי חיים שיוכלו להתקיים שם.

שושי השימפנזה מגלה את הטלפון החכם (צילום: ספארי רמת גן)
שושי השימפנזה מגלה את הטלפון החכם (צילום: ספארי רמת גן)

בספארי ספדו לשימפנזה האהובה. "שושי שלנו שמשה כשגרירה נאמנה של בני מינה מאחר והצליחה להעביר את הרגישות והיכולות של בעל החיים המופלא הזה למבקרים הרבים, ונתנה לנו הצצה לעולמם המופלא של השימפנזים. הצצה שתורמת רבות למאמצי השימור וההסברה על החשיבות של המין הזה הנתון בסכנת הכחדה חמורה ועל חשיבות שמירת הטבע והסביבה".

"המטפלים וכל צוות הספארי כואבים וכבר מתגעגעים", אמרו בספארי, "נזכרים בשושי בעיקר עם חיוך כי הייתה כה חכמה וטובה ובחייה הארוכים הצליחה ללמד אותנו כמה דברים חשובים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!