דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

צפון מופקר: רק עשירית מתקציב המיגון יצא לפועל

תכנית מגן הצפון יצאה לדרך לפני שש שנים, אבל מכשולים בירוקרטיים וקשיים שמערים האוצר גרמו לתת ביצוע קיצוני | התוצאה: בשלומי בה חסרים 1,000 ממ"דים, נבנו רק 40

פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה (צילום: כב"א)
פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה (צילום: כב"א)
דוד טברסקי

משרד הביטחון קיבל רק עשירית מתקציב תכנית מגן הצפון שאושרה ב-2018, כך עלה בדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. מדובר בחצי מיליארד שקלים מתוך חמישה מיליארד שיועדו לתכנית על פני 11, לטובת מיגון בתים פרטיים ומוסדות ציבור לארוך יישובי קו העימות.

את הנתונים הציג אל"מ יניב וולפר, האחראי על ביצוע התכנית מטעם פיקוד העורף, שהעביר ביקורת נוקבת על התנהלות הממשלה ומשרד האוצר ביישום התכנית. לדבריו הם עיכבו את העברות הכספים והיכולת של משרד הביטחון להוציא לפעל מכרזים לבניית אפשרויות מיגון ליישובי צמודי הגדר (עד 1 ק"מ מהגבול).

"מדובר במצב של ביצה ותרנגולת" טען וולפר, לדבריו, התקציב הוקצה בפעימות קטנות, לפעמים בתקציבים המשכיים ללא מקור תקציבי הולם שלא אפשרו לייצר וודאות להתחייבויות ארוכות טווח למיזמי מיגון גדולים. העיכובים התגלגלו לקושי לצאת למכרזים ואי ביצוע מכרזים – גרר עיכוב נוסף בבקשות תקציב.

ראשי המל"ל, שאחראיים על העברות התקצוב ותהליכי הניהול מול צה"ל קיבלו את הביקורת. "בשנים הראשונות המערכת לא עבדה מספיק טוב" אמרה הילה שמש, רמ"ח תשתיות במל"ל "אפשר לתלות את זה במגפת הקורונה ומערכות הבחירות, אבל אנחנו נמצאים במגמת שיפור".

התכנית הממשלתית שאמורה להגיע לשולחן הממשלה בעוד כשבוע תתקצב את משרד הביטחון ב-1.4 מיליארד שח לשנת 2024 ואמורה להאיץ באופן משמעותי את תכניות המיגון ולהרחיב אותם גם ליישובי 2 ק"מ, בהם קריית שמונה. החלטה לחיזוק משמעותי של היישובים בקו העימות, שכמחצית מהם אינם ממוגנים או חסרים במיגון נגיש – התיימרה לתת מענה לכל הבתים במרחק של עד 45 ק"מ מהגבול אך בפועל מתקשה לטפל אפילו ביישובים הצמודים ביותר.

התכנית החלה את יישומה כבר בתקציבי 2019 והייתה אמורה להיות מתוקצבת ב-5 מיליארד שח עד 2030. התקצוב בפועל, כך מצא מבקר המדינה בינואר האחרון, עמד על כ-900 מליון ש"ח ( פחות מ-18%) ומשרד הביטחון מימש עד 2024 רק כחצי מיליארד שח בלבד – רובם רק ביישובים צמודי הגדר.

על פי הסקר של המועצה אזורית גליל עליון, רק מחצית מהבתים הפרטיים במועצה ממוגנים, ומעל ל-120 מבני חינוך ציבוריים חסרים בהגנה – ברובם לא היה פינוי. בשלומי מתוך 1,000 ממדים חסרים, נבנו מאז 2019 רק 40. המחסור והתת ביצוע החמור הזה אינו נקודתי ונכון לכל יישובי קו העימות.

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) הציע לקדם תמריצים לסבסוד לתכניות מיגון פרטיות לתושבים שמבקשים לא לחכות למדינה במטרה לעודד את השוק הפרטי לצד השקעת המדינה אך אל"מ וולפר הטיל בהן ספק רב. לדבריו, מתוך כ-10 אלף משקי בית החיים צמודי גדר ויש להם יכולת לקדם מיגון פרטי, שמגיע לעלויות של 60 עד 130 אלף שקלים, רק 140 משפחות פנו למסלול העצמי ופחות מ-20 החלו בהליכי מיגון.

הסיבה לכך, פרט למחיר, היא הסרבול הבירוקרטי ומשך הזמן הרב שלוקח למשק משפחתי אחד לקדם מיגון לעצמו לעומת מהלך מסודר, רחב היקף ומתוקצב של המדינה "התהליך של המדינה יעיל, מהיר ומסודר יותר מאשר התהליך העצמאי של אדם אחד מול קבלן" אמר וולפר "לכן החלטנו לקדם למיגון רוחבי של כל 21 היישובים בקילומטר הראשון, וזה התכנון גם לקילומטר השני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!