דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אחרי שהתעכבה במניעת זיהום אוויר: קנס של 18.7 מיליון שקלים לחברת 'כרמל אולפינים'

הקנס הוטל על החברה, המייצרת בין השאר פולימרים לתעשיית הפלסטיק, בגלל שהתעכבה בהתקנת אמצעים להקטנת פליטות מזהמים וגרמה לחריגות מערכי פליטה לתחמוצות חנקן | בחברת האם, בתי הזיקוק, הודיעו כי יערערו על הקנס

מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
'כרמל אולפינים'. "מפעל כאו"ל התעכב במשך כשנה וחצי בהתקנת מתקנים להפחתה משמעותית של פליטת תחמוצות חנקן" (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (חמישי) כי הטיל עיצום כספי על חברת 'כרמל אולפינים' (כאו"ל) מקבוצת בז"ן (בתי זיקוק לנפט) שבמפרץ חיפה, בסך של 18.7 מיליון שקלים בגין חריגה מערכי הפליטה לאוויר. 

מדובר בסכום גבוה במיוחד לעיצום כספי על מפעל בישראל בנושאים סביבתיים. כאו"ל היא חברה-בת בבעלות מלאה של בז"ן, העוסקת בין השאר בייצור ובשיווק של פולימרים המשמשים לתעשיית הפלסטיק. פעילות מתקני המפעל היא מקור פליטה הנדרש בהיתר פליטה מטעם המשרד להגנת הסביבה על פי חוק אוויר נקי. 

לפי המשרד, החברה לא עמדה בלוחות הזמנים כפי שקבע, ולא נערכה כראוי עם הקמת מתקני טיפול במזהמים כנדרש בהיתר, והחל מראשית שנת 2021 נמדדו במפעל חריגות מערכי הפליטה המעודכנים לתחמוצות חנקן שהחברה נדרשה לעמוד בהם.  

בעקבות זאת פתח מחוז חיפה של המשרד בהליך אכיפה מנהלי נגד החברה, במסגרתו הוציא צו מנהלי מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי, בו נקבעו ערכי פליטה מחמירים למזהם תחמוצות החנקן מתנורי הפיצוח של החברה, במטרה לצמצם לאלתר את הפליטות הכוללות של המפעל ואת הפגיעה באיכות האוויר עד להשלמת התקנתם של האמצעים להפחתת הפליטות, כפי שדרש המשרד בהיתר.

במקביל להליך האכיפה המנהלי, המשיך המשרד להגנת הסביבה בהליך האכיפה למיצוי הדין מול המפעל. בשנת 2022 הגיש המשרד כתבי אישום פליליים נגד בז"ן ומנהלים בכירים בחברה.  

העיצום הוטל למרות שבחודש מאי 2022, השלים המפעל את התקנת האמצעים להפחתת הפליטות, משום שמדובר באיחור של כשנה וחצי מהמועד שנקבע בהיתר הפליטה. גם מועד זה הוא תולדה של מספר דחיות, לעומת המועד המקורי בשנת 2018, שנקבע בהיתר משנת 2016.  

הקנס הגבוה לא מהווה איום משמעותי על בז"ן כקבוצה, שהרווח הנקי שלה גם ב-2022 וגם ב-2023 עמד על יותר מ-400 מיליון שקלים בשנה. 

מבתי הזיקוק נמסר בתגובה: "קבוצת בז"ן קיבלה את ההודעה בדבר העיצום ובכוונתה לעתור לבית המשפט נגד ההחלטה. ההחלטה חסרת יסוד ומהווה הפרה בוטה של הסכמת המשרד להארכת מועדים, שניתנה מתוך הכרה בכך שהתקנת המערכת במתקני החברה לא הייתה אפשרית בתקופת משבר וירוס הקורונה. קבוצת בז"ן הקפידה ומקפידה ליישם את הדרישות הרגולטוריות החלות עליה ולעמוד בהנחיות המשרד להגנת הסביבה". 

מנהלת אגף איכות אוויר ואסבסט במשרד להגנת הסביבה, רעות רבי: "דרישות המשרד להגנת הסביבה להפחתה של פליטת מזהמים מהתעשייה מגנות על הציבור. מפעל כאו"ל התעכב במשך כשנה וחצי בהתקנת מתקנים להפחתה משמעותית של פליטת תחמוצות חנקן מדודי קיטור, ומשום כך הטלנו עליו עיצום כספי, מהגבוהים שהמשרד הטיל עד היום. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעמוד איתן נגד כל הפרה או עבירה סביבתית, ויאכוף וימצה את הדין במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה". 

יצוין, כי בהיתר הפליטה המקורי שהעניק המשרד למפעל בשנת 2016, נדרשה הפחתת פליטות של תחמוצות חנקן מדודי הקיטור עד ל-28 בפברואר 2018. לאחר פניות חוזרות מהמפעל ודיונים רבים, בתיקון היתר הפליטה מ-9 במרץ 2020, נדרשה החברה להגיש תוכנית ולהתקין אמצעים להפחתת הפליטות עד ל-1 בינואר 2021, שכללו מתן זמן היערכות סביר למפעל להשלמת המהלך ולהתקנת אמצעי הפחתת הפליטות הנדרשים.  

החברה לא עמדה בלוחות הזמנים כפי שקבע המשרד, ולא נערכה כראוי עם הקמת מתקני טיפול במזהמים כנדרש בהיתר, והחל מראשית שנת 2021 נמדדו חריגות מערכי הפליטה המעודכנים לתחמוצות חנקן שנדרשה החברה לעמוד בהם. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!