דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עלייה במספר ההסכמים, חצי ממספר השביתות: פורסם דו"ח הממונה על יחסי עבודה

העלייה במספר ההסכמים וההתערבות התכופה של הממונה על יחסי עבודה סייעו בהפחתה המשמעותית של אובדן ימי עבודה למשק | מרבית השביתות היו בנות פחות מיום אחד | הממונה על יחסי עבודה, עו"ד רבקה ורבנר: "היחידה שלנו מקיימת היום תיווכים וגישורים על בסיס יום יומי"

המרכז הרפואי קפלן ברחובות ביום שביתה כללית של ההסתדרות הרפואית, במחאה על אלימות נגד עובדי בריאות (צילום: דוברות המרכז הרפואי קפלן)
המרכז הרפואי קפלן ברחובות ביום שביתה כללית של ההסתדרות הרפואית, במחאה על אלימות נגד עובדי בריאות (צילום: דוברות המרכז הרפואי קפלן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2023 נרשמה ירידה של 50% במספר השביתות והשובתים במשק ביחס לשנת 2022, כך עולה מדו"ח הממונה על יחסי העבודה שפורסם היום (חמישי). במהלך השנה התקיימו 16 שביתות מלאות בהן נטלו חלק כ-73 אלף שובתים, זאת לעומת 32 שביתות מלאות בשנת 2022 בהן השתתפו כ-140 אלף שובתים. 

מה שעשוי להסביר את הירידה הדרמטית במספר השביתות היא העובדה שב-2023 נחתמו 421 הסכמים מיוחדים במקומות העבודה ו-41 הסכמים כלליים, הנוגעים לענף או למשק כולו, לעומת 406 הסכמים מיוחדים ו-47 הסכמים כלליים ב-2022. 

שביתות קצרות יותר, רובן בחינוך ובבריאות

ירידה נרשמה במספר ימי העבודה שאבדו למשק כתוצאה משביתות, כשבשנת 2023 איבד המשק כ-266 אלף ימי עבודה לעומת כ-334 אלף ב-2022. לאורך השנה לא היו שביתות ממושכות כלל. 75% מכלל השביתות נמשכו שעתיים עד יום עבודה אחד בלבד, כ-13% מיום אחד ועד שלושה  ימים, וכ-12% מעל שלושה ימים ועד ארבעה עשר יום. 

גם במספר השביתות החלקיות (עיצומים) חלה ירידה בשנת 2023, בה התקיימו 10 שביתות חלקיות בהן לקחו חלק כ-26 אלף שובתים, לעומת 12 אלף שביתות חלקיות בשנת 2022 בהן השתתפו כ-100 אלף עובדים. 

במהלך השנה הוכרזו 142 סכסוכי עבודה, שכ-60% מתוכם טופלו על ידי הממונה הראשית ליחסי עבודה והממונות האזוריות במשרד העבודה באמצעות תיווך, גישור ובוררות מוסכמת – והסתיימו בהסכמים קיבוציים או הסכמות בין הצדדים. 

כ 25% מהשביתות בשנת 2023 היו כתוצאה מתביעות שכר, והובילו לאובדן של כ-56% מכלל ימי העבודה שאבדו למשק. כ-25% היו מסיבות הקשורות לחתימת הסכמי עבודה או חידוש הסכמים. כ-19% היו כתוצאה משינויים ארגוניים, כ-12היו שביתות מחאה על רקע אלימות כלפי עובדים, וכ-19% מסיבות הקשורות לפיטורי עובדים, סוגיות של העסקה קבלנית (ודרישה להעסקה ישירה) או על רקע מכירת חברות. 

38% מהשביתות המלאות בשנת 2023 היו בתחום החינוך. כ-31% בשירותי הבריאות, הרווחה והסעד, כ-13% במינהל הציבורי והמקומי, כ-6% בתעשייה, כ-6% בשירותי התחבורה, וכ-6% בשירותי המידע והתקשורת. 94% מהשביתות היו בסקטור הציבורי (99% מכלל ימי העבודה שאבדו למשק) לעומת כ-6% בסקטור הפרטי (אחוז בודד מכלל ימי העבודה שעבדו למשק). 

"כבר 4 שנים במגמת ירידה במספר השביתות"

"הירידה במדדי השביתות בשנת 2023, מצביעה על מגמה של יציבות ושקט תעשייתי במערכת יחסי העבודה, ומעידה על עלייה בחשיבותם של הסכמים פנים-מפעליים וכינון מנגנוני גישור" מסרה הממונה על יחסי העבודה עו"ד רבקה ורבנר. לדבריה, המלחמה שפרצה ברבעון האחרון של השנה תרמה לירידה בהיקף השביתות, אך תרומה מהותית לכך נגרמה בשל הרחבת פעילות המשרד בשדה יחסי העבודה.  

עו״ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה של משרד הכלכלה (צילום: עמר כהן)
עו״ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה של משרד הכלכלה (צילום: עמר כהן)

"אנחנו כבר 4 שנים נמצאים במגמת ירידה במספר השביתות, וליחידה שלנו יש חשיבות מאוד גדולה בכך", מסרה ורבנר. "ביותר ממחצית מסכסוכי העבודה, אנחנו מצליחים להגיע להסכמות המקובלות על הצדדים עוד במהלך 14 ימי הצינון המחוייבים בחוק טרם הפתיחה בצעדים ארגוניים. היחידה שלנו מקיימת היום תיווכים וגישורים על בסיס יום יומי בין מעסיקים ו-ועדי עובדים. היום, אין כזה דבר שמוכרז סכסוך עבודה ואנחנו לא מתקשרים להבין כיצד נוכל לתרום לסיומו". 

ורבנר ציינה כי השנה הוקמה לראשונה 'נבחרת מגשרים' המורכבת משורה של מומחים חיצוניים בעלי שם בתחום יחסי העבודה, שניתן להסתייע בהם לפתרון סכסוכים הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי החיוני (הלא ממשלתי), וזאת במטרה לתת מענה מוגבר ליישוב סכסוכים במשק. "גם ארגוני העובדים וגם משרד האוצר התייצבו לדיונים ונעזרו בנבחרת המגשרים שלנו. הפכנו להיות גוף שמקובל על הצדדים והצדדים נעזרים בו". 

עוד ציינה הממונה, כי בהמלצת היחידה ליחסי עבודה חתם שר העבודה יואב בן צור על שלושה צווי הרחבה בשנת 2023, בנושא תשלום שכר לעובדים במהלך המבצעים 'עלות השחר' ו'מגן וחץ', וכן בנושא עדכון דמי ההבראה. בנוסף נחתמו עוד חמישה צווי הרחבה בשנת 2024, שני צווים הנוגעים להארכת ההגנה על מילואימניקים מפני פיטורים, למתן ימי היעדרות לבני ובנות זוגם ולמתן אפשרות לגרור זכאות לימי חופשה למילואימניקים שלא הספיקו לנצל אותה בשנת 2023, שני צווים הנוגעים לתשלום השכר במהלך מלחמת חרבות ברזל וצו המחיל את הרפורמה בשכר העובדים הסוציאליים גם על אלו העובדים בעמותות ובשירותים המופרטים.  

שר העבודה יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר העבודה יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

״אנו שמים בראש מעייננו את זכויות העובדים במשק", אמר שר העבודה יואב בן צור. "בשנה החולפת הבאנו כמה בשורות משמעותיות, בין היתר בהעלאת שכר המינימום, הגנה על מילואמניקים, מילואימניקיות ובני ובנות זוגם, שיפור תנאי העסקה לעובדים ולעובדות הסוציאליות שעושים עבודת קודש בכל ימות השנה וביתר שאת במלחמת 'חרבות ברזל'. החזון שלי הוא לתת מענה לשוק העבודה באמצעות השקעה בהון האנושי כדי לאפשר שוק עבודה עם פריון גבוה ותעסוקה איכותית לכל המגזרים. בנוסף להשקעה בהכשרות ובהשמות, משרד העבודה פועל ללא לאות בגישור בסכסוכי עבודה, כדי לאפשר תנאי עבודה הולמים, ועל מנת לצמצם את השביתות במשק." 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!