דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחס חוב-תוצר

מצב המשק / יחס החוב תוצר של ישראל ירד לשפל חסר תקדים: 62.1%

ראש הממשלה התייחס לנתון ואמר כי מדובר ב"הישג חשוב מאד לכלכת ישראל ולמדיניות הממשלה", והתייחס לתפקידו בדירוג האשראי של ישראל. יחס החוב-תוצר בישראל נמוך משמעותית ממוצע ה-OECD

משרד האוצר (צילום: Assaf Luxembourg/ ויקימדיה)
משרד האוצר (צילום: Assaf Luxembourg/ ויקימדיה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יחס החוב תוצר של ישראל ירד לשפל חסר תקדים של 62.1%, כך עולה מנתוני אומדן סיכום 2016 שפרסמה הבוקר החשבת הכללית במשרד האוצר. החוב הממשלתי (החוב הלאומי ללא החוב של הרשויות המקומיות) ירד גם הוא לרמה של 60.5%. ראש הממשלה ושר האוצר ברכו על הנתון התואם את המדיניות אותה הם מובילים.

יחס חוב-תוצר הוא נתון כלכלי המופק באמצעות חלוקת החוב של מדינת ישראל בתמ"ג השנתי- סה"כ הפעילות הכלכלית במשק בשנה החולפת. למרות שליחס זה אין משמעות כשלעצמו, הוא מהווה אמת מידה ליחס בין החוב בו מחזיקה הממשלה לכמות הפעילות הכלכלית שהמדינה מייצרת. בהתאם לתפיסתו של משרד האוצר, נעשים בשנים האחרונות מאמצים רבים בכדי להקטין יחס זה, בעיקר באמצעות ריסון התקציב והקטנת ההוצאה הציבורית. יש לציין כי יחס החוב תוצר נמוך משמעותית מהממוצע ב-OECD, העומד על כ-105.2%.

בעקבות פרסום הנתון אמר היום ראש הממשלה בפתיחת ישיבת הממשלה "אנחנו קיבלנו היום נתון כלכלי רב משמעות. אני מברך אותך, שר האוצר. אנחנו פעלנו יחד, יחד עם שרי הממשלה, לשלוט בהוצאות הממשלה, ואנחנו קיבלנו נתון שמעלה את ישראל במדרג העולמי, משום שהיחס חוב-תוצר שלנו ירד ל-62.1, וממשיך לרדת, וחלק מזה זה תוצאה של ניהול נכון של התקציב. הדבר הזה הוא מאוד משמעותי, שסוכנויות הדירוג מסתכלות על הכלכלה, מסתכלות לא רק על הנתון הזה, אבל קודם כל על הנתון הזה, וגם על נתונים אחרים. אני חושב שיש כאן הישג מאוד חשוב לכלכלת ישראל ולמדיניות הממשלה. אני מבקש בהזדמנות הזאת גם לברך את החשכ"לית היוצאת, את מיכל עבאדי, ואני חושב שאין מתנת פרידה יפה מזו בעת פרידתה."

נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן, דרך פלאש 90).
נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן, דרך פלאש 90).

שר האוצר, כחלון, רואה גם הוא בהקטנת החוב הציבורי כצעד מבורך. כך עולה מדבריו הבוקר "הכלכלה הישראלית ממשיכה לרשום הישגים ולהוכיח לכל נביאי הזעם שהיא כלכלה חזקה וצומחת. הפחתת יחס החוב תוצר הוא הישג למשק הישראלי, לאזרחי ישראל ובמיוחד לדורות הבאים. נמשיך להשקיע בצמיחה ולהוביל מדיניות של כלכלה חופשית ואחראית עם חמלה ורגישות חברתית ונמשיך באותה מגמה גם בשנים הבאות".

מגמת הירידה של החוב הממשלתי נשמרת זו השנה השביעית כשבשנת 2009 עמד החוב הממשלתי על 73.2% מהתוצר. במקביל ההוצאה הממשלתית כאחוז מהתוצר ירדה באופן עקבי כל שנה מאז שנת 1996 אז עמדה על 49.1% ועד 2016 במהלכה הגיעה לכ 39%. זאת למעט השנים 2000-2001 במהלכן עלתה ההוצאה הממשלתית כאחוז מהתמ"ג.

מדיניות הקטנת החוב של משרד האוצר באמצעות גרעון שנתי נמוך קיבלה השנה רוח גבית מנתוני המקרו שסייעו גם הם בהקטנת יחס החוב תוצר. הצמיחה במשק עלתה באופן גבוהה מהציפיות, השקל החזק, הריביות הנמוכות והמדד השלילי, כל אלו תמכו בהורדת החוב ביחס לתוצר.

להורדת יחס החוב תוצר השפעה חיובית על היקף הריבית שמשלמת הממשלה מתקציבה השוטף אך מן הצד השני הורדת החוב מושגת על ידי ריסון תקציבי חריף שמביא לפגיעה בשירותים החברתיים. תמונת מראה של החוב הציבורי נמצאת בחוב הפרטי. בעוד שהממשלה מורידה את היקף החובות שלה, משקי הבית העלו בשנים האחרונות את היקפי החובות שלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!