דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.4°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

האיום מצפון: "הפסקת אש עם חיזבאללה תוביל למלחמה עד סוף 2026"

בכנס של 'מרכז עלמא' בנושא האתגרים הביטחוניים בחזית הצפונית, נדונו יכולות חיזבאללה ("רבע מיליון טילים, בהם אלפים מדויקים"), מניעיו ("מופעלים על ידי ג'יהאד, אלוהים נמצא בתהליך קבלת ההחלטות"), והסכנות שנשקפות ממנו ("בידיו נשק כימי פרימיטיבי")

טל בארי בכנס 'מרכז עלמא' (צילום: שי שבירו)
החוקר טל בארי בכנס 'מרכז עלמא'. "יש בלבנון פירים תת-קרקעיים לשיגור טילים כמו פתאח 110" (צילום: שי שבירו)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"לא ניתן לשלול שימוש של נשק כימי בידי החיזבאללה בהסלמה עתידית גדולה", כך אמר ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא, טל בארי, בכנס השנתי של המכון, שעסק באתגרים הביטחוניים בחזית הצפונית. 

בכנס, שנערך ביום חמישי שעבר ברמת הגולן, הוצג המצב הביטחוני והחברתי בצפון תחת האיומים השונים – החל מאיום הטילים המדויקים של חיזבאללה, עבור לנשק כימי, ועד למצב הבלתי נסבל של רבבות תושבים מפונים. 

החוקר טל בארי הסביר כי חיזבאללה מחזיקה במאגרים של כלור – נשק כימי פרימיטיבי. "לא מדובר בסארין או VX", אמר. "כלור הוא פשוט לאחסון ולשימוש". על פי הערכתו של בארי, אם חיזבאללה ייכנס להפסקת אש בקרוב, הוא יפתח במלחמה עד סוף 2026 לכל המאוחר.

בארי סבור שהבעיה המרכזית היא פרויקט הדיוק של החיזבאללה. "זה לא נעצר בטילי 'פתאח 110', להם טווח של 330 ק"מ ורדיוס פגיעה של עד 10 מטרים. טיל כזה יכול לפגוע במכונית בתל אביב אם הוא משוגר מהבקעה בלבנון".

הנשיאה והמייסדת של מרכז עלמא, סא"ל (במיל') שרית זהבי. "אסור להשאיר את היוזמה לטבח הבא בידי חיזבאללה" (צילום: שי שבירו)
הנשיאה והמייסדת של מרכז עלמא, סא"ל (במיל') שרית זהבי. "אסור להשאיר את היוזמה לטבח הבא בידי חיזבאללה" (צילום: שי שבירו)

פוטנציאל הדיוק, הסביר בארי, עבר מהר מאוד לגראדים וטילי פלאקים. "מה שמטריד במיוחד זו הסוגייה של הטווח הקצר, שמהווה 65 אלף רקטות וטילים. בנוסף לכך, במרכז סרס בסוריה יש פרויקט לשדרוג רקטות איראניות, הנקראות 'המשמידות' – לרקטות מדויקות".

מרכז עלמא העריך בעבר כי לחיזבאללה 200 אלף רקטות, אולם כעת מעריכים במרכז כי לארגון יש רבע מיליון רקטות, בהן אלפי טילים מדויקים. 

לפי בארי, "יש בלבנון פירים תת-קרקעיים לשיגור טילים כמו פתאח 110".

בכל הנוגע לכוח רדואן, מרכז עלמא מעריך כי הכוח נחלש בחודשים האחרונים. "אנחנו מעריכים שאם תהיה החלטה, הכוח יוכל לממש פלישה לישראל עם כוחות מצומצמים יותר, סדר גודל של 100 עד 200 פעילים. זה בניגוד לתוכנית המקורית שלהם, של אלפי מחבלים". 

אלוף (במיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי, ניסה להשיב לסוגייה מדוע איראן וחיזבאללה הכריזו מלחמה על ישראל. 

"אי אפשר לענות בלי ללכת למחוזות הדת. חיזבאללה מופעל כאסטרטגיה של מאמינים. הם מופעלים על ידי ג'יהאד. אלוהים נמצא בתהליך קבלת ההחלטות. המאמין יכול להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. ביטוי האמונה בפרקטיקה של חיזבאללה הוא מושג ה'אל-מוקוואמה'. זאת לא 'התנגדות', אלא משהו שמתחיל בתפיסה קוסמית".

"אסטרטגיה של גי'האד ושל אל-מוקוואמה הוא סנכרון – מצד אחד אסור לחדול מהמאבק, מצד שני הם פרקטיים מאוד. הם נלחמים על חזון גאולה איסלאמית. חמינאי מאמין שהוא יתפלל במסגד אל-אקצא – כל השאר עילה להילחם עד לחורבן ישראל".

הסדרה מול חיזבאללה – לא על פי החלטה 1701

הנשיאה והמייסדת של מרכז עלמא, וחברת 'פורום דבורה', סא"ל (במיל') שרית זהבי, דיברה בכנס על הקשר שחיזבאללה יצר עם החברה האזרחית השיעית בדרום לבנון. "זרוע אזרחית וצבאית לא חיות בנפרד. בחיזבאללה מייצרים 'חברת התנגדות'". 

לדבריה, המערכים האזרחיים של חיזבאללה מהווים סכנה משמעותית לישראל ולעולם. "התובנה המרכזית היא שברגע שמייצרים תשתית אזרחית וקשר בלתי אמצעי עם האוכלוסייה, ותומכים בה, זה מאפשר לחיזבאללה להחדיר את הערכים של המהפכה האיסלאמית, ותלות, כך שהאוכלוסייה לא יכולה לדמיין משהו אחר. בכך חיזבאללה מייצר גם מגן אנושי. למועצה המבצעת של החיזבאללה יש תשעה תחומי עיסוק בכל תחום אזרחי שניתן להעלות על הדעת".

זהבי הדגישה, כי בסופו של דבר ישראל תצטרך לעשות הסדרה דיפלומטית מול לבנון, וזו "תהיה מתואמת – נרצה או לא – עם חיזבאללה. השאלה היא איך היא תיראה. כדי לענות על השאלה הזאת, צריך להסתכל על ההסדרה הקודמת – החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם: אין כוח אכיפה, אין מנדט לאכיפה, יש ניסוח יפה בנוגע לפירוק מנשק, אבל 17 שנה וזה לא התקדם. ההחלטה לא יושמה מעולם. הדיון על ההסדרה לא צריך להישען על 1701 – היא נכשלה. הוא צריך להישען על החלטה 1559, הקוראת לפירוק כל המיליציות מנשק. ההחלטה הזאת התקבלה בשנת 2004 וכלל לא קשורה לישראל.

"לאמריקאים יש שעון שמתקתק לסיום המלחמה – הבחירות. לנו יש שעון שמתקתק לסיום המלחמה – תחילת שנת הלימודים. מה השעון האיראני? אף אחד לא יודע.

"בכל מקרה, אסור להשאיר את היוזמה לטבח הבא בידי חיזבאללה, שהוא יחליט מתי ואיך תיראה המערכה שהוא מתכנן לכיבוש הגליל. צריך לשלול ממנו יכולת לבצע אותה, ובמקביל להיות מוכנים להגן על היישובים מתרחיש של חדירה קרקעית. חשוב שנזכור – דין מטולה כדין ירושלים.

"הסיוט שלי כתושבת הצפון הוא הפסקת אש שתחזיר אותנו ל-6 באוקטובר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!