דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צומת עמונה

צומת עמונה / תושבי עמונה לנתניהו ובנט: "הולכתם אותנו שולל עם הציבור כולו"

חודש לאחר חתימת ההסכם שיישומו נתקל בקשיי, תושבי המאחז הלא חוקי חשים מרומים, וחוזרים לדרישתם להוסיף את סעיף עמונה לחוק ההסדרה. הפעם, הם אומרים, הם לא מתכוונים לוותר

עמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
עמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
שי ניר

"אנו, תושבי עמונה חשים היום שהולכתם אותנו שולל יחד עם הציבור כולו, בדגש על ציבור מצביעי הימין והמחנה הלאומי." כך כתבו תושבי המאחז הלא חוקי עמונה במכתב שהגישו אמש (ראשון) לראש הממשלה ולשר החינוך. "ללא כחל וסרק נאמר לכם – אנו מרגישים מרומים שלא לומר נבגדים ורואים בכם אישית אחראים למצב הזה שנוצר – לפארסה הזו."

נראה כי משבר עמונה צפוי להתעורר מחדש בעקבות קריסת מתווה נכסי נפקדים. המתווה הוצע ע"י הממשלה ועליו תושבי המאחז הלא חוקי עמונה הסכימו, ובשל כך בית המשפט העליון הסכים "לפנים משורת הדין" לדחות את המועד האחרון לפינוי ב-45 ימים. "כרגע אין אופציה להישארות תושבי עמונה על ההר, כיוון שפתרון נכסי הנפקדים נתקל בהתנגדויות משפטיות מוצדקות". כך אמר יואב הורוביץ, ראש הסגל של ראש הממשלה בישיבת שרי הליכוד.

על פי דיווח של הכתב המדיני של חדשות 10, מואב ורדי, הורביץ אמר כי לתושבים הוצעו שתי אפשרויות, לעבור להתנחלות עפרה הסמוכה או להקים יישוב חדש אחר באזור בנימין, לא רחוק מעמונה – אך הוסיף כי התושבים מסרבים להצעות הללו. בתגובה אמר השר אלקין (הליכוד) כי "השטח מתחיל לתסוס", כיוון שלטענתו שר האוצר כחלון הבטיח להכניס את סעיף 7 הנוגע לעמונה ל'חוק ההסדרה', החוק להכשרת מאחזים. "זה נותן להם אשליית שווא", אמר.

עומדות בפתח ביתן בעמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
עומדות בפתח ביתן בעמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).

במכתב מדגישים המתנחלים כי הציבור כולו אתם, וכי האכזבה מראש הממשלה עמוקה, "לא נסכים לשום מתווה נוסף. לא נלך שבי אחר שום הצעה או רעיון. דבר אחד יכול בעת הזו למנוע את תוצאותיו של העימות שאתם בלבד והדרג המדיני אחראים לו – חקיקת חוק ההסדרה כולל סעיף עמונה."

המתווה עליו הסכימו תושבי עמונה כלל הצבה מידית של 12 מבנים, לתקופה של שמונה חודשים, על חלקה 38 הסמוכה לישוב המקורי. במקביל אמורה היתה המדינה לפעול להצבת ארבעים מבנים בחלקות סמוכות לתקופה של שנתיים. בפרק הזמן שיתווסף לאחר הצבת המבנים – שמונה חודשים ושנתיים בהתאמה – אמורה המדינה להסדיר את ההתיישבות כך שתהיה ארוכת טווח. תושבי עמונה התחייבו בהסכם להתפנות מרצון וללא התנגדות, גם אם המתווה המוצא לא יתממש. כאמור לחלקות הקרקע המיועדות כמו התנגדויות רבות אשר יצרו מציאות בה לא ניתן להכשיר את הקרקע באופן מיידי ומכאן לקריסת המתווה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!