עובדי חברת החשמל עובדים לאורך חודשי המלחמה מסביב לשעון כדי לשמר את אספקת החשמל ליישובי הצפון. הם נחושים להבטיח אספקת חשמל רציפה לכל היישובים, לרבות יישובי קו הגבול המופגז, המפעלים, מתקני חקלאות ולאתרים החיוניים.
"אנחנו מגיעים לכל הקריאות, גם בתקופה של לחימה", אומר אהרון יצחק (58), טכנאי (משגיח) המטפל בהפרעות ברשת הארצית במרחב גליל-גולן של חברת החשמל. "הציבור יכול להיות רגוע שנגיע לכל מקום. בשבת הסתובבנו בקריית שמונה מלווים בעובדי העירייה המסורים ועברנו בית בית כדי לבדוק שאכן חזר החשמל לכל המקומות.
"הירי הרקטי שאנחנו חווים לאורך שבעת החודשים האחרונים פוגע בין היתר בתשתיות שלנו, אבל אנחנו פועלים לתקן ביעילות ובמהירות בכפוף לשמירה על בטיחותנו. יש לנו ציוד מגן אישי שכולל בין היתר שכפ"צים וקסדות, וכל יציאה לשטח מתואמת באופן מלא עם הצבא ועם מחלקת הביטחון של החברה בהובלת יואל סטריק, שהיה בעבר אלוף פיקוד הצפון ומכיר גם את האויב וגם את הגזרה".
"אנחנו משתדלים לתקן הכל, בכל תנאי", מוסיף שרון נפשי (51), שהוביל את אחד מצוותי העובדים שיצאו לשטח לתיקון התקלות והפגיעות. "מצאנו בקריית שמונה כבלים וחוטי חשמל ומתח גבוהה קרועים, וזה דבר יומיומי שאנחנו רואים גם במקומות כמו נטועה וסאסא, ויודעים לטפל בו.
"יש מקומות שהעבודה היא מסוכנת, ומנסים לעשות אותה כמה שיותר מהר. בדרך כלל אנחנו מלווים על ידי הצבא. בהחלט יש חשש ביטחוני, אבל העובדים שלנו הם מקצוענים שיודעים את העבודה ואנחנו מכירים את המציאות הזו כבר ממלחמת לבנון השנייה ב-2006. בסוף חשמל זה שירות חיוני וצורך קיומי, ולדאוג שיהיה חשמל ביישובים זה להציל חיים".
"אי אפשר להגיד שאנחנו לא חוששים, אבל עובדים באומץ ובתחושת שליחות", מוסיף יצחק. "כשאתה רואה את האור חוזר, זה עושה לנו טוב בלב, ועושה אותנו שמחים. זה מרחיב את הלב לדעת שעמדנו במשימה".
עופר מסרי (62), מנהל מרחב גליל גולן, המשתרע מדרום לעכו ועד נווה אור במזרח והחרמון בצפון, מספר שבמהלך שבעת חודשי המלחמה, יוצאים צוותי עובדים למשימות תיקון והחזרת החשמל על בסיס יומיומי, הן בשעות היום והן בשעות הלילה.
"כל יציאה כזו לשטח, מלווה בתהליך קבלת וניהול סיכונים סדור ומחושב, ונעשית בתיאום מלא עם הצבא וכל יתר הגורמים. האנשים שלנו יוצאים בלב שלם, והמנהלים מצטרפים אליהם בשטח לכל עבודה".
גם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, מגיע לעיתים לשטח לקחת חלק ולבחון את ביצוע העבודות מקרוב. "לצערי אנחנו למודי ניסיון וכאב, וארבעה עובדי חברת החשמל נהרגו במהלך המערכה האחרונה", אומר מסרי. "אנחנו עושים הכל כדי למנוע הישנות של אירועים כאלה, ופועלים בצורה אחראית שמבקשת לשמור על חיי העובדים מחד, ולהבטיח את אספקת החשמל לכלל הצרכנים מאידך. זה דורש גם את הסבלנות של הלקוחות. כשיש נזק מצפים לפעמים שנגיע ונתקן מיד, אבל חשוב לנו לעשות זאת גם הכי מהר שאפשר אבל גם בצורה אחראית, ובכפוף לקבלת אישורי הצבא.
"בשבת האחרונה פעלנו בקריית שמונה עם שלושה צוותים במקביל, והסתובבנו גם עם מי שצריך בתוך העיר כדי לוודא האם יש תקלות נוספות שלא דווחו לנו, ולא עזבנו את השטח עד שווידאנו שבאמת יש חשמל לכולם.
"חשוב להבין שמלבד תיקון תקלות ועשרות אירועים של פגיעה ברשת בחודשים האחרונים, אנחנו מקפידים גם על קיום העבודה השגרתית. לא מוותרים על ביצוע בדיקות חשמל גם במקומות מסוכנים, כדי לאפשר לאנשים להשלים את בניית הבית שלהם, לחבר מתקנים פוטוולטאיים לרשת ועוד.
"בתקופה האחרונה התקנו גם 20 מפסקים אוטומטיים לשילוב גנרטורים ביישובים בקו העימות במטרה שככל ותהיה הפסקת חשמל, גנרטורים שלנו יתחילו לעבוד ולספק חשמל, וגם זו הייתה עבודה מאוד לא פשוטה שאני שמח שהצלחנו לעמוד בה ומקווה להרחיב אותה גם ליישובים אחרים ולנקודות אחרות".