דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פריפריה

דעות / גם אחרי הרפורמה בבריאות הנפש - תושבי הפריפריה מופלים לרעה

קופ"ח כללית התגאתה בכך שהצליחה "לגייס" פסיכיאטר בחמישית משרה עבור ילדי שדרות. האם הילדים בפריפריה לא ראויים לטיפול מקיף וכוללני כפי שמקבלים הילדים במרכז הארץ?

מיגונית על רקע גן משחקים בעיר שדרות (צילום: הדס פרוש  פלאש 90)
מיגונית על רקע גן משחקים בעיר שדרות (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

בהודעה משמחת בישרו אתמול (שני) ראש עיריית שדרות, מנכ"ל העירייה ורכזת הבריאות העירונית שהצליחו – בעבודה מאומצת – לגרום לקופת חולים 'כללית' לגייס פסיכיאטר ילדים שיגיע לשדרות, ליום אחד בשבוע. ההודעה הזאת משמחת ביחס למצב עד כה, בו לא היה בעיר פסיכיאטר ילדים כלל, והילדים הרבים שנזקקו לסיוע נפשי נאלצו להרחיק לבאר שבע או לאשקלון. זה גם המצב בחלקים נרחבים של הפריפריה במדינת ישראל כיום – מצב בו קיים תור של חצי שנה עד שנה לטיפול נפשי, או גרוע מכך – אין טיפול נפשי כלל.

אנחנו, פעילי ארגון "בנפשנו", לא רוצים לקלקל את השמחה, אבל מותר לכל אזרח בר דעת לתהות האם פסיכיאטר ילדים ב 20% משרה – 0.2 פסיכיאטר – מהווה מענה מספק לעיר שמונה קרוב ל-25,000 תושבים, כשליש מתוכם מתחת לגיל 18.

אפשר גם לתהות האם טיפול פסיכיאטרי – כלומר, כדורים שמסייעים לאיזון כימי במח – מהווה מענה מספק כטיפול נפשי לכלל האוכלוסייה. המחקר המקצועי בתחום בריאות הנפש שולל עמדה כזו מכל וכל, ומדגיש כי לשם מתן מענה מתאים לסובלים ממצוקה נפשית, מחויב שהטיפול בהם יכלול טיפול פסיכולוגי – פסיכותרפיה. טיפול תרופתי, הניתן על ידי פסיכיאטר, יכול לעיתים להתווסף לטיפול בדיבור, אך אינו יכול להחליף אותו. כך כמובן נראה טיפול נפשי במרכז הארץ, בניגוד לפריפריה.

אם כן, גם מבחינת הכמות וגם מבחינת האיכות, אין כאן מענה הולם ואמיתי לצרכי האוכלוסייה בתחום בריאות הנפש.

אבל כל זה לא נוגע עדיין לשאלה האמיתית: מדוע עיריית שדרות נדרשת להשקיע מאמצים, כדי לגרום לקופת החולים להשקיע מאמצים, כדי שפסיכיאטר בכלל יגיע לעיר? מנכ"ל עיריית שדרות, טל תורן, רמז בדבריו לבעיה שמתגלה כאן: "אני שמח ש'שרותי בריאות כללית' החלו ליישם את הרפורמה בבריאות הנפש, ואני תקווה שקופות החולים הנוספות ילכו בעקבותיהם". שנה וחצי לאחר שהרפורמה בבריאות הנפש יצאה לדרך ב-1.7.2015, קופת חולים ראשונה הואילה בטובה להתחיל למלא את תפקידה ולגייס 0.2 פסיכיאטר. במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש הועבר תקציב של מיליארדים לקופות החולים, והאחריות על שירותי בריאות הנפש של מדינת ישראל הועברה ממשרד הבריאות לקופות. אחת המטרות המוצהרות של הרפורמה היא הגדלת הנגישות לשירותי בריאות הנפש בפריפריה, שהוזנחה תקציבית במשך שנים רבות. מסתבר שההזנחה ממשיכה, רק שהפעם אי אפשר לומר שהבעיה היא שאין כסף. המדינה העבירה מאות מיליונים(!) – אבל הקופות עושות בכסף מה שהן רוצות, כך שמי שהתרגלו להיות בשוליים – ממשיכים להישאר שם.

יתר על כן, שדרות אינה העיר היחידה שבמצב גרוע כל כך – בימים אלו ממש נסגרות מרפאות ציבוריות לבריאות הנפש, חלקן גדולות מאוד, בעוד לקופות החולים אין עדיין מענה מתאים. בין הערים בהן נסגרות המרפאות נמצאות אשדוד, ראשון לציון ומודיעין – ערים גדולות המורכבות בחלקן מאוכלוסייה המשתייכת לפריפריה החברתית. התושבים בערים אלו ייאלצו לנסוע לערים אחרות, בכדי לקבל את השירות שאמור להיות נגיש בקרבה לביתם.

אפשר רק להעריץ את מנהיגי הציבור בשדרות: הם מצליחים להוביל את העיר גם בתקופות הקשות, וגם בתקופות השקטות – שיש בהן לא פחות התמודדות בגוף, ובמיוחד בנפש. חבל שקופות החולים נמנעות מלמלא את תפקידן, ומשאירות לפריפריה את הפירורים – 0.2 פסיכיאטר, שנותן לילדים כדורים, במקום טיפול נפשי.

גיא צבירן, הוא פעיל בארגון "בנפשנו" ונמצא בתהליך ההכשרה בפסיכולוגיה קלינית. ארגון "בנפשנו", נאבק למען שירות ציבורי איכותי בבריאות הנפש – בכדי שכל אדם יקבל את הטיפול הנפשי המתאים לו, באם יזדקק לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!