דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

ארה"ב / טראמפ נסוג מהסכם הסחר הטראנס פסיפי שקידם אובמה

לדברי טראמפ, שהבטיח בעבר כי אם ייבחר לנשיאות יבטל את ההסכם, מדובר בהחלטה "מעולה בשביל העובד האמריקני". עוד הצהיר טראמפ כי היעד הבא מבחינתו הוא הסכם NAFTA אותו כינה כ"הסכם הסחר הגרוע בהיסטוריה"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).
יונתן קירשנבאום

נשיא ארה"ב הנכנס דונלד טראמפ חתם אתמול (שני) על צו המוציא את ארה"ב מהשתתפות בהסכם הסחר הטראנס פסיפי (TPP), הסכם הסחר החופשי אותו קידם ממשל אובמה יחד עם 11 מדינות פסיפיות נוספות. "אנחנו מדברים על זה כבר הרבה זמן" אמר טראמפ "זה דבר מעולה בשביל העובד האמריקאי". הנשיא הבטיח בעבר שיבטל את ההסכם, על אף התנגדות של חלקים גדולים במפלגה הרפובליקנית, שסייעו לאובמה בחתימת ההסכם. לאחר שקיבל את ההחלטה להוציא את ארה"ב מהסכם השותפות הטרנס-פסיפי, הצהיר טראמפ כי בכוונתו לבחון גם את הסכם NAFTA, בין ארה"ב לקנדה ומכסיקו ואמר כי זהו "הסכם הסחר הגרוע בהיסטוריה."

בהשבעתו אמר טראמפ  כי על ארה"ב "להגן על הגבולות שלה ממדינות אחרות שמייצרות את המוצרים שלנו, גונבות את החברות שלנו והורסות את העבודות שלנו". ביטול הסכם הסחר הטראנס פסיפי אכן ימנע את הורדת המכסים על יבוא מוצרים מהמדינות החתומות עליו, אך האם יקדם באמת את האינטרס האמריקאי?

מהו TPP

"השותפות הטראנס-פסיפית", או ה-TPP, הוא הסכם סחר חופשי של 12 מדינות וביניהן ארה"ב, קנדה, יפן, ויאטנם, סינגפור, מלזיה ואוסטרליה.

על פי תנאי ההסכם, יורדו המכסים על המסחר בין מדינות אלו. מטרת ההסכם היתה יצירת תנאים מקלים לייצוא שירותים ומוצרים אמריקאים, יחד עם יצירת תנאים מיטיבים למדינות אלו לסחור עם ארה"ב. במסגרת ההסכם נכללו סעיפים המבטיחים זכויות עובדים במדינות מזרח אסיה, והסכם על סטנדרטים אקולוגיים של שימוש באנרגיה, שיפחיתו את פליטת גזי החממה מתעשיות אלו.

ברקע עומדת סין, שלא שותפה לחתימה על ההסכם. במידות רבות הסכם זה נועד כדי להבטיח את העליונות האמריקאית במזרח אסיה ולמנוע מסין לתפוס את מקומה במסחר עם מדינות אלו. ההסכם היה מבטיח את שליטתה של ארה"ב במסחר בהיקף אדיר- 40% מהמסחר העולמי.

ההסכם זכה לביקורת עזה בארה"ב, הן מימין על ידי טראמפ ותומכיו והן משמאל. גורמים שמאליים במפלגה הדמוקרטית טענו כי ההסכם לא מכיל מספיק סעיפים המגנים על זכויות העובדים במדינות מזרח אסיה, וכי הוא לא מאפשר עמידה בסטנדרטים אקולוגיים של שימוש באנרגיה שיבטיחו את העמידה בהסכם פריז (הסכם בינלאומי עליו חתומה גם ארה"ב למניעת התחממות כדור הארץ מעבר לשתי מעלות מעל הממוצע). בנוסף, זכה ההסכם לביקורת על כך שהוא מאפשר לחברות בינלאומיות לתבוע ממשלות ריבוניות במידה ואלו יקיימו מדיניות שלא עולה בקנה אחד עם האינטרסים שלהן. על נסיגת ארה"ב מההסכם אמר ברני סנדרס כי הוא "שמח שהשותפות הטראנס-פסיפית מתה".

עם זאת, על פי הערכת דוח שהוגש לקונגרס, ההסכם עתיד היה להעלות את השכר במשק האמריקני בכ-131 מיליארד דולר בשנה. בנוסף, נשאלת השאלה – מהי האלטרנטיבה שתתממש עכשיו בחלל שהשאירה ארה"ב?

סין וה-RECP

הנסיגה האמריקאית מההסכם היא אינטרס סיני מובהק. מרגע שההסכם ירד מהפרק, סין תהיה בעמדה נוחה לייצר הסכם חלופי עם מדינות מזרח אסיה. סין אישרה לאחרונה תכנית השקעה בהיקף של מיליארדי דולרים, המיועדת לביצוע במדינות מזרח אסיה. בנוסף, קיימת תכנית סחר חופשי בהנהגת סין הידועה בשם "השותפות הכלכלית האזורית המקיפה" (RECP). במסגרת הסכם זה, אם יתקבל, יורידו המדינות הפסיפיות את המכסים על המסחר, אך לא ידרשו לקבל תנאים נוספים כלשהם בנוגע לזכויות עובדים או פליטת גזי חממה.

בנוסף, חתימה על ההסכם תפגע במעמדה הפוליטי של ארה"ב במזרח אסיה, ותהפוך אותה לשותפת סחר אטרקטיבית פחות. וביטול ההסכם על ידי טראמפ פותח הזדמנות לסין להחליף את ארה"ב ככוח המרכזי במזרח אסיה.

מס גבולות

מוקדם יותר אתמול כינס טראמפ את ראשי החברות היצרניות הגדולות בארה"ב לשיחה בבית הלבן. בשיחה אמר טראמפ כי במידה וחברות אלו יבחרו להעביר מפעלים אל מחוץ לארה"ב, יוטל על מוצריהם מס כבד. "אם תלכו למדינה אחרת ותחליטו שאתם הולכים לסגור (מפעל אמריקאי, י.ק), ולפטר 2,000 או 5,000 אנשים… אנחנו הולכים להטיל עליכם מס גבולות גדול מאוד כשהמוצר שלכם יכנס חזרה" אמר טראמפ בשיחה.

מדיניות זו הייתה אחת ההבטחות המרכזיות של טראמפ לכל אורך מסע הבחירות, ונועדה לייצר תמריץ לחברות המחזיקות במפעלים אמריקאיים להימנע מסגירתם לטובת פתיחת מפעלים במדינות בהם שכר העובדים נמוך יותר, מה שחוסך בעלויות ומגביר את רווחי החברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!