דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

יהודה ושומרון / נתניהו וליברמן סיכמו על בניית 2,500 יחידות דיור חדשות ביו"ש

"אנחנו בונים, ונמשיך לבנות" כתב נתניהו בחשבון הפייסבוק שלו, אך גורמים בימין הביעו חוסר שביעות רצון מהיקף הבניה. מועצת יש"ע: "לצערנו זו אחיזת עיניים"

בניה באריאל שבשומרון (צילום ארכיון: פלאש 90)
בניה באריאל שבשומרון (צילום ארכיון: פלאש 90)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן אישרו אתמול (שלישי) בנייה של כ-2500 יחידות דיור ביהודה ושומרון. בהודעת משרד הביטחון נמסר כי מרבית היחידות מצויות בגושי ההתיישבות וכ-100 מתוכן מצויות בבית-אל, בהתאם להתחייבות לבג"צ ובשכונת היקב למפוני מגרון ובהתאם להתחייבות ממשלות קודמות. התכניות כוללות פרסום להפקדה של יחידות דיור ושיווקי קרקעות.

נתניהו התייחס להחלטה בחשבון הפייסבוק שלו במילים "אנחנו בונים – ונמשיך לבנות", וליברמן אמר כי "אנו חוזרים לחיים נורמליים ביהודה ושומרון".

עוד נמסר בהודעה כי ליברמן יביא לאישור הקבינט תכנית להקמת אזור תעשייה לפלסטינים בסמוך לכפר תרקומיא. מדובר באזור תעשייה שיהיה מהגדולים ביותר ביו"ש ובו מתוכננות לקום תשתיות של מחסני ערובה (בונדדים), מסוף דלקים ואלמנטים נוספים.

הודעה זו של השניים באה על רקע ביקורת קשה שהוטחה בנתניהו מקרב מצביעי הימין בעקבות החלטת הקבינט בתחילת השבוע לדחות את הדיון וההצבעה על סיפוח מעלה אדומים, וכן על רקע טענתם של תושבי עמונה כי ממשלת ישראל לא עומדת בהתחייבויותיה והחלטתם לחדש את המאבק בפינוי היישוב.

נתניהו וליברמן. צילומים: פלאש 90
נתניהו וליברמן. צילומים: פלאש 90

עם זאת, בקרב הימין היו מי שקיבלו את הודעת נתניהו וליברמן בספק ואף בטענות כי אין ממש בהודעה.

ראשי שדולת א״י ח״כ יואב קיש (הליכוד) וח״כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) הגיבו בביקורת בהודעה משותפת ואמרו, "אנו מודאגים מאד הן מההיקפים הנמוכים ביחס לצרכים, והן מהעדר תכנון ופיתוח בישובים שמחוץ לתכנית הגושים של השמאל. בתום הקפאת אובמה ההתיישבות ביו"ש זקוקה לפיתוח מואץ ומוגבר, ללא שום בידול בין ישובים סוג א' וסוג ב'." סמוטריץ הוסיף בביקורת חריפה, "הניסיון לזרוק סוכריה תקשורתית בדמות 'תוכניות לפרסום והפקדה' של בניה עתידית של יחידות דיור בגושי ההתיישבות הוא במקרה הטוב תרגיל למניעת המשך תהליך החלת הריבונות ביהודה ושומרון ובמקרה הרע הכנת התשתית להקמת מדינה פלשתינית. תעלולי היח"צ האלה לא עובדים עלינו יותר.״

גם במועצת יש"ע הביעו אכזבה ואמרו "לצערנו, זו אחיזת עיניים של כאילו אישור בניה בהיקפים גדולים, כשבפועל כמו בפעמים קודמות יבנו רק כמה מאות והשאר רק קידום תכנון. יותר מכך אנו מודאגים מאוד מממשלה שמתפארת בבניה בגושים, מוטב להודעה כזאת שלא הייתה יוצאת. הממשל האמריקאי התחלף וגם המדיניות בישראל צריכה להשתנות." במועצת יש"ע קראו לאשר את כל התכניות.

מנגד, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) הגיבה גם היא בביקורת להחלטה ואמרה "זו היא כניעה לסחיטת המתנחלים ועבירה על החוק הבינ"ל ופגיעה קשה בהחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם. דוגלי הסיפוח בממשלת נתניהו חושבים שעם כניסת ממשל חדש בבית הלבן נפתח להם חלון הזדמנויות לעבירה על החוק הבינלאומי כאשר שום ממשל חדש בארה"ב לא יהפוך בנייה בהתנחלויות ללגיטימית. זה זמנם של האזרחים להתנגד לשקרים ולשחיתות של רוה"מ ולדרוש שכספי הציבור לא ייזרקו על חבורת מתנחלים קיצוניים וגוזלי קרקעות – התנחלויות שיפורקו במוקדם או במאוחר".

מוקדם יותר השבוע החליט הקבינט המדיני בטחוני לדחות את הדיון על החלת הריבונות הישראלית במעלה אדומים. בהודעה שיצאה מהקבינט נאמר, "הקבינט החליט פה אחד לדחות את הדיון עד אחרי פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא טראמפ. לקראת הפגישה יתקיים דיון קבינט נוסף". עוד אמר נתניהו במהלך הישיבה כי לא יהיו מגבלות לבנייה בירושלים.

ברקע החלטת הקבינט, מאבקם של נתניהו ושר החינוך בנט על הנהגת הימין. בנט ניסה לקדם הצבעה על הצעת חוק החלת הריבונות במעלה אדומים בוועדת השרים לענייני חקיקה, בעוד נתניהו מנע זאת מתוך רצון למנוע מבוכה לממשל טראמפ, שכבר העביר מסרים טרם תחילת הכהונה, כי על ישראל לחכות, ואל לה לקבוע עובדות בשטח.

דובר נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אמר כי הסיכום הוא מכשול חדש בניסיונות להביא שלום לאיזור ויביא לקיצוניות. עוד נאמר כי ההחלטה מתעלמת מההתנגדות הבינלאומית וקורא לקהילה הבינלאומית לנקוט צעדים ממשים ורציניים נגד ישראל.

"ההחלטה הורסת את פתרון שתי המדינות", אמר הבכיר הפלסטיני סאיב עריקאת והוסיף, אנו קוראים לקהילה הבינלאומית למצות עם ישראל את הדין מיידית". עוד אמר עריקאת כי ממשלת ישראל מעודדת ממסרים המגיעים מטראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!