דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.4°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מנכ"ל משרד החינוך על דרישת האוצר לחוזים אישיים למורים: "לא חושב שיקדמו את מערכת החינוך"

דבריו של מאיר שמעוני ממחישים את מערך הכוחות מאחורי המשבר במו"מ עם מורי התיכונים: באחת השנים הקשות שידעה מערכת החינוך, באוצר מתעקשים על מהלך שמשרד החינוך לא רואה בו חשיבות או צורך, גם במחיר עיכוב ההסכם ופגיעה בתלמידים

מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, בדיון ועדת החינוך של הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, בדיון ועדת החינוך של הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"מבחינה מקצועית אנחנו לא חושבים שחוזים אישיים יקדמו את מערכת החינוך, ויש גם מחקרים שתומכים בכך", כך אמר מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני בוועדת החינוך שדנה היום (רביעי) במשבר החינוך העל יסודי. "אבל אין לנו בעיה שתהיה חלופת העסקה נוספת מוגדרת במספר חוזים מסוים. מלבד זאת יש פה עניין עקרוני של עמידה בהסכם. אם ארגון המורים הסכים לחוזים אישיים, עליו לעמוד בהתחייבות". בארגון המורים מכחישים שהסכימו לכך.

דבריו של שמעוני ממחישים שלמעשה, הסיבה שבגללה הסכם השכר החדש של מורי התיכונים מתעכב והם נוקטים עיצומים כבר חודשיים, היא ההתעקשות של אגף הממונה השכר באוצר על העסקת מורי התיכונים בחוזים אישיים – מהלך שמשרד החינוך, שאמון על מערכת החינוך, אינו רואה בו צורך ממשי או סוגיה עקרונית. ולמרות זאת, באוצר לא מוכנים לוותר על הדרישה הזו, גם במחיר של עיכוב ההסכם ועיצומים שפוגעים בתלמידים, בעיצומה של אחת השנים הקשות ביותר שעברו על החברה הישראלית ומערכת החינוך.

מדבריו עולה גם שלמרות הביקורת המרומזת על האוצר, משרד החינוך לא מפעיל את כוחו ועוצמתו כדי להוביל להסכמות, ורואה את עצמו כ"צד שלישי" בסיפור.

"אנחנו צד שלישי בסיפור ואנחנו כן מאמינים בזכויות של המורים", המשיך שמעוני, "אבל אנחנו מתנגדים לפגיעה בתלמידים – טיולים, גדנ"ע ומניעת הפגיעה בצה"ל – אכ"א, יחידות מיוחדות עתידות. גם המורים מתנגדים לעיצומים. נכון לאתמול, 92% מהמורים הגישו ציונים לבגרויות".

בדיון ציטט יו"ר הנהגת ההורים מירום שיף את מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד על כך שאף מורה לא הועסק בחוזה אישי מאז חתימת ההסכם הקיבוצי עם הסתדרות המורים לפני שנתיים בהם הוסכם על 6% אחוזים אישיים. סגן הממונה על השכר אוהד אלקבץ השיב כי הסיבה היא שלא נכתב הסכם כזה עד התקופה הנוכחית והוא יתחיל החל משנת הלימודים הבאה. כיוון שהאחריות על כתיבת חוזה האישי היא על משרד החינוך ניתן להסיק על עמדת המשרד כפי שהיא משתקפת גם בדבריו של שמעוני.

בעקבות דבריו של שמעוני חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) הטיח באלקבץ כי "ההתנהלות של האוצר אינה בתום לב. יושב כאן משרד החינוך ואומר כי החוזים האישיים אינם מבחינתו ייהרג ובל יעבור, אז מה הלחץ? גם חשוב לזכור שמדובר בגרסה החמורה ביותר של חוזים אישיים שאינה כוללת את הזכויות הקיבוציות. אין פה עיניין של דיוס עובדים צעירים או שיפור תנאי העובדים זה פירוק העבודה המאורגנת נקודה."

יו"ר ארגון המורים רן ארז הביע את זכותו של הארגון לעיצומים: זו הזכות הדמוקרטית שלנו לקיים סכסוך עבודה על משהו שאנחנו לא מסכימים- חוזי קבלן! אנחנו לא ניתן לפרק את מערכת החינוך. הדור הזה נפגע אבל מה העתיד? אי אפשר להגיד אתם צודקים אבל אל תאבקו".

אלקבץ הסביר את מניעי האוצר להסכמים אישיים: הדרישה שלנו להכניס שיטת העסקה נוספת היא בגלל שההסכם הקיבוצי של ארגון המורים הוא נוקשה ורצינו גמישות. במגזרים הציבוריים יש חוזים אישיים. אני מזכיר שזו המלצה של וועדת דוברת הרבה לפני פורום קהלת"

ספיר מוצפי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ביקרה את שני הצדדים ותיארה את חווית התלמידים: אני מודה לרן ארז שאפשרתם לנו לקיים את מסיבת הסיום. אני לא מבינה בחתימת הסכם אצל מבוגרים- אבל עד שאין הסכם אין הסכם חתום. אי אפשר להגיד – הצד הזה הסכים ועכשיו הוא לא מסכים. רן ארז לא רוצה חוזים אישיים אז צריך להתקדם.  כל הדיבור על האם זה ייפתר בקרוב חאלס למי יש זמן? מי שנפגע זה המנהלים והתלמידים בשטח. גם ככה הציונים שלי גרועים ואין לי איך לשפר".

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס) אמר בסיכום הדיון: "הוועדה מצדיקה את מאבקם של המורים, אבל הוא לא יכול להיות על חשבון ילדי ישראל. יש לזה השלכה ישירה עליהם ועל עתידם. מבקש מארגון המורים לשחרר את ציוני הבגרויות ב-100%. הוועדה מצפה מהצדדים להיכנס למו"מ אינטנסיבי למציאת פתרון. במו"מ צריכות לעלות כל האפשרויות, כולל חוזים אישיים לפחות כבחירה, אבל, אם זו אבן הנגף – להסיר אותה. אם הבעיה לא תיפתר, הוועדה תיכנס מידי שבוע עד למציאת פתרון. כנסו לחדר. רן, אפשר להתפשר פה ושם. לאוצר – בסוף מישהו יתקפל, אז תעשו את זה עכשיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!