דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / חיים כץ: קצבת השלמת ההכנסה לאזרחים ותיקים תוצמד לשכר הממוצע

שר העבודה והרווחה פרש אתמול (ד') את תכניתו לצמצום ממדי העוני במסגרת וועידה השנתית של מרכז השלטון המקומי | לטענת השר, תוציא התוספת - שתנוע בין 274 ש"ח ל-394 ש"ח - מעל 230 אלף אזרחים ממעגל העוני

חיים כץ בפאנל בוועידת מרכז השלטון המקומי (צילום: דבר ראשון)
חיים כץ בפאנל בוועידת מרכז השלטון המקומי (צילום: דבר ראשון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הציג אתמול (רביעי), במסגרת מושב שהתקיים בוועידה השנתית של מרכז השלטון המקומי, את תכניתו להורדת ממדי העוני בישראל. במסגרת התכנית, אותה גיבש השר בשיתוף אנשי מקצוע של המוסד לביטוח לאומי, תוגש לאישור הכנסת הצעת חוק ממשלתית שתעלה את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים בפעימה אחת ובסכום של כ-700 מיליון שקלים.

על פי ההצעה, תוצמד הקצבה לשכר הממוצע במשק ותבטיח, לטענת כץ, יציאה של 237,400 אלף קשישים ממעגל העוני. תוספת השלמת ההכנסה לקצבת הזקנה ב-2017, תנוע בין 274 שקלים ליחיד עד גיל 69 ו-394 שקלים לזוג בגילאי 80 ומעלה. גובה קצבאות הזקנה נמצא בקיפאון כבר למעלה מ-15 שנה. הצעת החוק החדשה מנסה לעקוף את הקיפאון על ידי שינוי האופי שלהן – מצמודות מדד לצמודות השכר הממוצע במשק.

"ממשלת ישראל מחויבת לשפר את מעמדם של האזרחים הוותיקים בישראל, ומשרדִי יוביל את השינוי המתבקש" אמר כץ, "לאחרונה התפרסם דוח העוני ואני רואה שמידי שנה יש עליה עקבית וירידה קלה – אין שינויים דרמטיים. שבעה שקלים מפרידים בין קשיש מעל קו העוני לזה שמתחתיו. אם מוציאים אותם מהעוני, ממדי העוני יצטמצמו ב-14%".

חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90
חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90

על פי דברי ההסבר להצעת החוק, "במצב הנוכחי, כאשר הקצבאות צמודות למדד שלא מתעדכן כבר שנים, העוני רק מתרחב ופוגע בעוד אוכלוסיות. מטרת החוק להוציא מהעוני את כל הקשישים מקבלי השלמת הכנסה כבר במהלך שנת 2017, הצעת החוק גובשה לפי תחשיבי תעריפי קצבאות ועלויות תקציביות המתבססות על שיעור השינוי השנתי  הממוצע של קווי העוני ב-18 השנים האחרונות (3% בשנה). הצעה זו צפויה להוציא מהעוני כ- 190,100 משפחות, שהם כ- 237,400 נפשות".

בנוסף להצעת החוק, אמר כץ שהמשרד משקיע כחצי מיליארד שקלים, מדי שנה, בשירותים חברתיים עבור כ- 273,466 אזרחים ותיקים. לדבריו, רק בשנה החולפת הקים המשרד  250 מועדוני מופ"ת ((מועשר פלוס תזונתי) ו- 43 מועדוני מופ"ת ייחודיים לניצולי שואה- המספקים שתי ארוחות ביום ופעילויות העשרה ומיצוי זכויות. עלות הפעלתו של כל מועדון עומדת על 250 אלף שקלים.

"מדינת ישראל מנצלת את העובדים הסוציאליים"

במהלך המושב, שרוב המשתתפים בו היו מנהלי שירותי רווחה ועובדים סוציאליים מהרשויות המקומיות, התייחסה ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) למצב העובדים הסוציאליים. "מדינת ישראל מנצלת את העובדים הסוציאליים מידי יום ומפקירה אותם בשטח לגורלם" אמרה בירן, "בלי מאבק פוליטי רציני, שמעלה את הנושא הזה לסדר היום – לא יקרה פה כלום. הטענה שאין כסף היא בולשיט, אל תקנו את זה".

חברת הכנסת מיכל בירן (צילום: פלאש 90).
חברת הכנסת מיכל בירן (צילום: פלאש 90).

שר הרווחה הפגין עמדה קשוחה יותר ביחס לעובדות הסוציאליים. "אני משלם שבעה מיליארד שקלים על שירותי רווחה – ולא בטוח אם אני מקבל את תמורה" אמר כץ, "אני אדאג לפיקוח טוב יותר על השירותים שניתנים כדי שאדע שאני מקבל תמורה מלאה לכסף, שיוצא מכספי משלם המסים". עם זאת לדברי כץ, במהלך חודש פברואר יקיים מסיבת עיתונאים, ביחד עם שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ממנה תצא בשורה לעובדים הסוציאליים.

עוד הוסיף השר כי בכוונתו "לבטל את הביקורים של העובדים הסוציאליים של הרשויות מתוקף חוק הסיעוד, ואת התקציב הזה, בגובה 57 מיליון שקלים, אתעל לטובת רווחת האזרחים הוותיקים. אני הולך לשים לזה סוף וליצור שיטה לפיקוח ומתודולוגיה ברורה שכל מפקח ידע מה הוא בודק ומתי.

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-רעות-מכבים,חיים ביבס, בירך על החלטה זו של כץ ואמר כי "נראה לנו נכון שהביקורים יעשו על ידי גורם אחר (ביטוח לאומי, ט.כ.), בעוד שהרשויות המקומיות באמצעות העובדים הסוציאליים יתמקדו ויעמיקו את הביקורים והטיפול באוכלוסיית  הזקנים העריריים וחסרי הישע. לצורך כך, מרכז השלטון המקומי קורא להעביר תקציב מותאם ותקינה הולמת".

על המצ'ינג

נושא נוסף שנמצא על סדר יומם של ראשי הרשויות, ועלה אף הוא בכנס, הוא נושא ההשתתפות התקציבית (מצ'ינג). בתחילת השבוע, עתרו ראשי רשויות מהפריפריה לבג"ץ בנושא.

עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת, נובמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת, נובמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"במסגרת דיוני התקציב לשנים 2018-2017, עשינו כל מיני ורסיות על המצ'ינג במטרה למצוא פתרון עבור רשויות חלשות" אמר כץ בנושא, "הגענו לפתרון ב 260 מיליון שקלים לטובת הקטנת המצ'ינג לרשויות מאשכולות נמוכים, שיכול לעזור לא מעט. איני יכול לקדם את הנושא ללא תקציב תוספתי ייעודי ואני רוצה שהאוצר והשלטון המקומי יהיו שותפים למהלך ויביאו כסף".

ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, תקף בחריפות את השר ואמר כי "תקציב הרווחה בערד הוא השלישי בגודלו- אחרי החינוך. לא יכול להיות שרשויות בפריפריה ישלמו את אותו מ'צינג עבור שירותי רווחה. זה משהו שחייב להיפתר. אנחנו לא רוצים לגלגל את האחריות חזרה אל הממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!