דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תור הזהב של המקומונים

חשיפתו של גיא פלג כתב חדשות ערוץ 2, ממשיכה לעורר הדים בעיקר בברנז'ה. כבר ברור לכל כי סאגת ביבימוזס, בפוטנציאל יכלה הייתה ליצור דיון ציבורי רחב וחיוני אף יותר ממה שהתקיים בפועל. אבל האמת היא שמלבד קבוצות נרחבות בתעשיית התקשורת, נדמה כי פרשיה זו אינה מטלטלת את עולמו של הציבור. כפועל היא אף מסוקרת בצורה חלקית במקומות הנחוצים.

בלי להיכנס לדיונים על מי צודק ומי טועה, בלי לקבוע- מה נכון היה לעשות, ממה כדאי היה להימנע והאם היה צריך לפעול אחרת, ההיסטוריה מראה באופן אבסורדי כי דווקא אירועים תקשורתיים מהסוג הזה, בעלי יכולת קטלנית להשפיע על מעגל רחב של תחומים, לרבות כלכלה, בטחון, תרבות, חברה וכלה בכל ענייני דיומא.

אם זאת, ובלי להבין יותר מידי בפסיכולוגיה-חברתית, לא מן הנמנע כי דווקא ייצוג הפרשיה הנוכחית, אשר בתחילתה נידונה בהרחבה בערוצי המדיה הפופולריים, לבטח תשפיע בעיקר על התפישה של הציבור את התקשורת כולה ובפרט זו המודפסת (שגם ככה סובלת בשנים האחרונות). לא יהיה מוגזם לומר כי בראייה לעתיד, התייחסותם של הצרכנים, לעיתונות הארצית הפופולרית, תשתנה בעקבות חשיפת התמלילים והקשרים שעלו בהם.

לצד העיתונות הארצית, הייתה צריכה גם העיתונות המקומית לעסוק בדיווחים ולתת את האינטרפרטציה שלה. היא הייתה צריכה להיכנס כגורם מעורב, משלים, ככזה המנתח את הפרשיה ונותן לציבור קוראיו פרשנות ומידע יעיל על הנעשה.

בזמן שמעמדה של התקשורת המודפסת הארצית הפופולרית עומד בסימן שאלה, לתקשורת המקומית הייתה הזדמנות להעצים את מעמדה שלה. קרי- לצד ערוצי הטלוויזיה, תחנות הרדיו ואפילו לצד העיתונות הארצית, הייתה צריכה גם העיתונות המקומית לעסוק בדיווחים ולתת את האינטרפרטציה שלה. היא הייתה צריכה להיכנס כגורם מעורב, משלים, ככזה המנתח את הפרשיה ונותן לציבור קוראיו פרשנות ומידע יעיל על הנעשה.

אבל היא לא עשתה כן. רוב ערוצי המדיה הלוקאליים התעלמו מהעניין, ופשוט המשיכו במתכונתם הרגילה. בדיקה פשוטה (אונליין) של מספר עיתונים מקומיים, מעלה כי בשבועיים האחרונים ברוב המקומות מתקיימת הדרה בוטה של הפרשיה מעל דפי המקומונים. עורכים בודדים במקומונים אכן אזכרו את הנושא בדברי הפתיחה שלהם, אבל ברוב דפי העיתונים כלל לא הזכירו את העניין בשום צורה, לא פרשנות, לא הסברים ואפילו לא דיווחים שוטפים.

נכון, הנושא טרי מכדי שיהיה אודותיו מחקרי אקדמי מקיף, ולתקשורת מהסוג הזה בכלל תפקיד אחר, והוא להעביר לתושבים מידע וחדשות מקומיות על האזור בו הם מופצים. אף על פי כן, ראוי כי בצמתים שכאלו, דווקא ערוצי התקשורת המקומיים יהפכו למקור מידע מהימן לנושאים שמחוץ לגבולותיהם, מתוך תפישה הסברתית גרידא. שכן, בכדי שהציבור יוכל לצלול לעומקם של הנושאים החשובים שעל סדר היום הציבורי בארץ, הוא צריך לקבל ביאור ודיווחים המותאמים לו בשלל אפיקי תקשורת. כמובן, אין הכוונה בלבד לסערת רוה"מ-והמו"ל, אלא נושאים רבים אחרים שדורשים טיפול של התקשורת על רבדיה השונים.

האמת היא שבעבר דובר רבות על ההשפעה והנוכחות של העיתונים המקומיים. כמי שבשנותיו הראשונות בתקשורת, עסק לא מעט בתקשורת המקומית, אני מכיר ויודע בכוחה הרב ליצירת שינוי. בשנים האחרונות, רבים מהם אימצו טקטיקות חדשות שעוזרות בהעברת מסרים לציבור רחב יותר. משידורי לייב בפייסבוק ישירות מהשטח, ועד יצירת באז באמצעות כלים אחרים, נדמה כי הם מתחילים להחזיר עטרה ליושנה, ליהנות משגשוג ובמקרים רבים גם מהווים מקור מהימן לעיתונאים הארציים.

כעת, עליהם לשבור את התדמית שאומרת כי הם שופר של הרשות המקומית או של בעלי אינטרסים אחרים, ועליהם לשקוד בצורה עקבית על הנגשת המידע הרלוונטי ובצורה יעילה לצרכניהם. בייחוד, בעתות שכאלה, בהם חוסר הבהירות שולט, עליהם להתעמת עם נושאים מורכבים ולהנגישם לצרכנים.

לכשתעשה זאת התקשורת המקומית, נוכל להכריז כי תור הזהב שלה הגיע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!