דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צוק איתן

צוק איתן / תמלילים נוספים של ישיבות הקבינט: האשמות, ויכוחים ועקיצות

ידיעות אחרונות חשף הבוקר תמלילים נוספים מהם עולה כי שבוע לפני היציאה למבצע צוק איתן אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בעיית המנהרות חדשה, ואין לנו מענה" | שר הביטחון דאז, משה יעלון, האשים את נפתלי בנט ביצירת קשר עם קצינים בכירים מאחורי גבו: "אתה לא תנהל לי את הצבא"

חיילי גבעתי בכניסה למנהרת טרור שהתגלתה במהלך מבצע צוק איתן (צילום: דובר צה"ל)
חיילי גבעתי בכניסה למנהרת טרור שהתגלתה במהלך מבצע צוק איתן (צילום: דובר צה"ל)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

תמלילים נוספים מתוך ישיבות הקבינט מדיני בטחוני, לפני ובזמן מבצע צוק איתן, נחשפו הבוקר (חמישי) בעיתון ידיעות אחרונות. בין השאר פורסם תמליל ישיבה שקיים הקבינט ב-1 ביולי 2014, יום אחרי גילוי גופותיהם של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח. התמליל מדגיש את העובדה כי איום המנהרות לא היה ידוע לפני היציאה למבצע.

במהלך הישיבה אמר נפתלי בנט, אז שר הכלכלה: "אני דורש תכנית לגבי הפּירים", לכך הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בעיית המנהרות חדשה, ואין לנו מענה". שר האוצר דאז, ח"כ יאיר לפיד ענה גם הוא לבנט, ואמר: "דיון שלילת המנהרות הוא לא לקבינט. כאן זה לא פורום מג"דים". בנט התגובה: "זה ממש לא למג"דים, זה לקבינט". לכך ענה לפיד: "תפסיק לשחק עם הגנרלים".

חברי הקבינט במהלך מבצע צוק איתן: נפתלי בנט, בנימין נתניהו ומשה יעלון. (צילום (פלאש 90)
חברי הקבינט במהלך מבצע צוק איתן: נפתלי בנט, בנימין נתניהו ומשה יעלון. (צילום (פלאש 90)

שבועיים לאחר מכן, ושבוע לאחר תחילת המבצע במתקפות של חיל האוויר, חיל השריון וחיל התותחנים, העריכו חברי הקבינט כי ניתן להגיע להפסקת אש עם חמאס. ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי אמר לחברי הקבינט כי: "יש רצון בחמאס לסיים את ההסלמה, זה ברור". מי שהיה אז הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, הוסיף: "הישגי צה"ל מצוינים. עכשיו צריך להכריע אם מקבלים את הפסקת האש". יעלון: "צריך לקבל את הצעת הפסקת האש. אם חמאס עושה את הסיכום שלו, הוא היה אומר את האמירה של נסראללה לאחר המלחמה". נתניהו צידד בשר הביטחון ואמר: "ניצחנו, הסבנו להם 180 אבדות. צריך לדרוש פירוז מנהרות והוצאת הטילים". ח"כ יעקב פרי, אז שר המדע ומשקיף בקבינט: "אני בעד הפסקת האש, אבל צריך להביא לפירוז המנהרות והרקטות". בנט: "אני מתנגד, המנהרות לא הושמדו, חייבים להשמיד אותן לפני". יעלון: "אנחנו חיים בין הפוגות, אין מכה אחת שמנצחת. יש פוטנציאל להפסקת האש וצריך לנצל אותו". בסיום הדיון אישרו חברי הקבינט הסכם הפסקת האש, אך זו החזיקה חמש שעות בלבד.

למחרת בערב, ב-16 ביולי, התקיים דיון נוסף, במהלכו אמר כוכבי כי "הדלת עדיין לא נסגרה. הם לא רוצים הסלמה, אלא שיפור תנאים". יעלון הוסיף כי "חמאס לא מתכוון להפר את הפסקת האש". בנט השיב כי "דווקא כשהם במצור צריך להכות בהם". יעלון ענה לו: "הם מורתעים".

הבוקר הגיב יעלון בטוויטר לתמלילים וצייץ כי "‏הנזק שגרם 'שר ההדלפות' חמור. בקודש הקודשים של הקבינט ידברו לפרוטוקול? מנהיגות ימנית, ממלכתית וביטחונית לא עושה פוליטיקה מביטחון לאומי".

סוגיה נוספת שעלתה מהתמלילים, היא עוצמת התגובה הנדרשת אחרי חטיפת שלושת הנערים. במהלך דיונים אלו אמר בנט כי "התגובה עד עכשיו רפה וביזיונית אל מול הפיגוע" והסיף כי  "בעזה יש עשרות מנהרות שמיועדות לחטיפה, הן לא שם כדי להחליד, צריך לצאת לפעולה יזומה בקו המגע".

כאמור, אל מול הקריאות של בנט לצאת מיד לפעולה תקיפה, השמיע יעלון קול מתון יותר. "לחמאס אין כוונה להפעיל את המנהרות באופן יזום" אמר יעלון, "צריך להיזהר ממיס-קלקולציה". גם נתניהו הגיב באופן מתון ומבהיר שמבחינתו "המטרה כרגע – להכיל".

דילמה נוספת שעלתה בתחילת המבצע ב-7 ביולי,  היית התגובה הנכונה למתקפת הטילים מעזה. יעלון, שחתר להשיג הפסקת אש, אמר כי "צריך למצות את התיווך המצרי". בנט, לעומתו, טען כי יש לחתור לניטרול המנהרות. השר יובל שטייניץ, אז לעניינים אסטרטגיים ולענייני מודיעין, אמר שלדעתו "צריך לכבוש את עזה ולהסיר את כל האיום". גם שר החוץ דאז, אביגדור ליברמן תמך בכניסה לכיבוש עזה. לפיד, לעומתם, התנגד לכניסה קרקעית.

בהמשך האשים יעלון את בנט בחתירה תחתיו כשהוא יוצר קשר עם קצינים בכירים גבעתי מאחורי גבו. "אתה לא תנהל לי את הצבא", אמר יעלון בכעס, "אתה לא תבוא לי מהשטח ותגיד לי עושים ככה או לא עושים ככה, שמעת?"

בנט פנה לרמטכ"ל גנץ ותקף אותו באופן ישיר: "אני מצפה מכם להגיע לקבינט עם תוכניות מבצעיות ורוח התקפית. לא אני אמור להביא לכאן תכניות להשמדת מנהרות. תהיו סוסים דוהרים ולא שוורים עצלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!