דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
28.4°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 25.1°צפת
  • 28.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / ביקורת ברשות הפלסטינית על הצעת הפסקת האש שחשף ביידן: מאפשרת את המשך שלטון חמאס בעזה

יומון הרשות: "העסקה מאפשרת לחמאס להמשיך לחתור להקמת אמירות אסלאמית בעזה ללא נוכחות הרשות הפלסטינית" | עיתונאי פלסטיני: "האם חמאס תבלע את הפיתיון של ביידן, שנועד לבסס את הפיצול הפנים פלסטיני?" | סקירת ממר"י - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נואם בוועידת הליגה הערבית בקהיר (צילום ארכיון:  AP Photo/Amr Nabil, File)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נואם בוועידת הליגה הערבית בקהיר (צילום ארכיון: AP Photo/Amr Nabil, File)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

ברשות הפלסטינית ובתנועת פת"ח שבראשות הנשיא מחמוד עבאס, מביעים מורת רוח מהצעת העסקה לסיום המלחמה שהציג נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בנאומו בשישי שעבר. לטענתם, העסקה מנציחה את הפיצול הפנים-פלסטיני ומשמרת את שלטון חמאס ברצועת עזה באופן שלא מאפשר לרשות הפלסטינית כל נוכחות שם.

מאמרים ביומון הרשות, אל-חיאת אל-ג'דידה, מתחו ביקורת חריפה על הצעת העסקה מאחר ואינה כוללת חזון ברור להסדר כולל לסוגיה הפלסטינית במסגרת פתרון שתי המדינות. המאמרים לגלגו על תנועת החמאס, וטענו כי היא פועלת בניגוד להצהרות מנהיגיה בדבר שחרור כל פלסטין ומסכימה לנוסח העסקה מתוך "אופורטוניזם", "שיקולים אזוריים" ואף "בגידה", במטרה להפוך את עזה לאמירות אסלאמית תחת ההגמוניה של תנועת האחים המוסלמים, במקום תחת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים המזרחית. ביקורת דומה נשמעה גם מצד בכירים בפת"ח וברשות שקראו לעסקה שתכלול פתרון מדיני שלא יבודד את הגדה המערבית מעזה.

יומון הרשות: "העסקה מאפשרת לחמאס להמשיך לחתור להקמת אמירות אסלאמית בעזה ללא נוכחות הרש"פ"

מאמר המערכת של יומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה מ-3 ביוני תקף את הצעת העסקה שחשף הנשיא ביידן בטענה שהיא מעורפלת, לא מציגה חזון להסדר כולל ונראית כבלתי ישימה. בין היתר נטען כי חמאס בירכה על הצעה זו מתוך אופורטוניזם, לאחר שזיהתה בה אפשרות לשמר את שלטונה ברצועת עזה, ואף לממש את האידיאולוגיה שלה ולהפכה לאמירות אסלאמית.

כך נכתב: "אין עוד שום ספק, תנועת חמאס אינה מדברת בחדרי המו"מ על הסכם כולל שיעצור את התוקפנות המלחמתית הישראלית נגד רצועת עזה והגדה [המערבית] הפלסטינית הכבושה. הראייה לכך היא שהתנועה שבה ובירכה על התוכנית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שלא הציגה שום חזון ושום הצעה בנוגע להסדר הכולל!

"ברכת חמאס על התוכנית הלא ברורה הזו, שאפילו לא נראית כבת יישום כלל, מוכיחה רק עובדה אחת, והיא שברמה האסטרטגית חמאס עדיין מהמרת על פרויקט [הקמת] אמירות [אסלאמית] שתהיה תחת שלטון והגמוניה של האחים המוסלמים, במקום פרויקט המדינה הפלסטינית העצמאית מרפיח ועד ג'נין, שבירתה ירושלים המזרחית. הדבר מוכיח ששלטון חמאס עדיין קשור בזהות שאינה לאומית [פלסטינית] אלא אידיאולוגית ואף עדתית…

"במסגרת זו חמאס מחפשת [לעצמה] חיזוק ליברלי(!!) לזהותה האידיאולוגית בסוברה כי הדבר אפשרי כעת באמצעות הסכמה [מצידה] להצעות האמריקאיות, וללא ספק [גם] עם הישראליות, כל עוד אלה תואמות את מטרתה העיקרית – לשוב לשלטון ברצועת עזה באופן שלא יאפשר לרש"פ כל נוכחות ברצועה, אפילו במעבר רפיח…

[הניסיון של חמאס למצוא] חיזוק ליברלי לזהותה האידיאולוגית הוא שיא האופורטוניזם, אם לא בגידה מבחינה הלכתית אסלאמית, אך כל הקבוצות האסלאמיסטיות רואות בזה מהלך פוליטי לגיטימי שנועד [להשגת] שלטון ועוצמה… אין לחמאס אופציות להמשיך לשרוד למעט היפטרות מאשליות [הקמת] האמירות [האסלאמית]…"

יומון הרשות: "בהצעת ביידן חסר פתרון שתי המדינות; חמאס הפגינה גמישות כלפיה לצורך הבטחת שלטונה בעזה"

מאמר מערכת נוסף של אל-חיאת אל-ג'דידה, מ-2 ביוני, תקף את הצעת העסקה שחשף הנשיא ביידן אשר "לא הזכיר במילה את פתרון שתי המדינות", מה שגרם לחמאס לפרש זאת כאפשרות להמשך שלטונה על רצועת עזה. כך נכתב: "פרטי הידיעות על המו"מ לעסקת חילופי אסירים והפסקת אש בת קיימא מבהירים כי התבוסה המוחצת של צבא התוקפנות [שתומכי חמאס משווקים לכל] היא רק משפט מליצי שאין לו אחיזה במציאות. בפרטים אלה אנו רואים את המתינות של חמאס שנועדה אך ורק לעשות עסקאות שיותירו אותה על כס השלטון בעזה!!

"זאת, בעוד שראש ממשלת ישראל נתניהו ממשיך בטקטיקות התעמולתיות שלו במו"מ הזה כדי לשמר את אש המלחמה בוערת ברצועת עזה הפצועה. יתרה מזו, במשך זמן רב הוא הכריז, והוא עודנו מכריז בגלוי שהוא לא יעצור את המלחמה, וזו הייתה [גם] תגובתו הברורה על נאומו של הנשיא האמריקאי…

"למרות התגובה הלוחמנית הברורה הזו מצד ישראל, חמאס הודיעה רשמית שהיא רואה את נאום נשיא ארה"ב בחיוב!… הגמישות של חמאס חרגה מעבר להתנגדות בצורתה הפשוטה ביותר ואף שמטה את הקרקע מהצהרות ראש הלשכה המדינית שלה, אסמאעיל הניה, שאמר בשבוע שעבר בטקס הלוויה של הנשיא האיראני, אבראהים ראיסי, כי 'עזה תמשיך בהתנגדות עד לשחרור האדמה – כל האדמה – ובליבה ירושלים המבורכת!!!'

"הנשיא האמריקאי לא הציע, וגם לא היה מציע את שחרור האדמה, כל אדמה, ובליבה ירושלים המבורכת. אדרבא, הוא דיבר על עסקה שעיקרה הבטחת ביטחונה של ישראל והגנה עליה בראש ובראשונה. ברור שחמאס בתגובתה לנאום ביידן הבינה זאת היטב, [אך] אולי ראתה בנאומו רמז לאפשרות שהיא תשוב לשלוט בעזה, במיוחד לאור העובדה שהנשיא האמריקאי לא הזכיר ולו במילה את פתרון שתי המדינות.

"הרמיזה הזו היתה הסיבה לגמישות של חמאס, שהתייחסה בחיוב [להצעת העסקה]. כמו כן חמאס רמזה מצידה שהיא מסכימה לחזור לשלטון ללא נשק ההתנגדות, כשהסכימה בשתיקה לדברי ביידן שאמר כי לחמאס אין עוד את היכולת לעשות את מה שעשתה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה!

"לא יהיה שחרור ולא נשק לאחר הגמישות הרבה הזו. מבול אל-אקצא הוא סיפור [הקשור] לשיקולים אזוריים והחלטות אזוריות שפגעו בביטחונה של רצועת עזה וחיסלו את ביטחון תושביה…

"ישראל של הימין הגזעני הקיצוני לא תעצור את מלחמתה נגד הרצועה ועיניה על הגדה [המערבית] הפלסטינית הכבושה, מכיוון שבסופו של דבר כל רצונה הוא להרוס את הפרויקט הלאומי הפלסטיני, פרויקט המדינה החופשית והעצמאית מרפיח ועד ג'נין שבירתה ירושלים המזרחית. חמאס מתעלמת מזה עד כה ומנהלת מו"מ לצורך חזרה לשלטון בעזה ותו לא….!"

עיתונאי פלסטיני: "האם חמאס תבלע את הפיתיון של ביידן, שנועד לבסס את הפיצול הפנים פלסטיני?"

טענות דומות עלו גם במאמרו של באסם ברהום, בעל טור באל-חיאת אל-ג'דידה, שכתב: "היוזמה מנציחה את הפיצול והפילוג, מנציחה את הכיבוש ואת שליטתה הביטחונית של ישראל על הרצועה, ושאין מדינה פלסטינית בטווח הנראה לעין, זאת למרות המומנטום של ההכרה הבינלאומית בה. מחובתנו להבין שהיוזמה היא מעין המשך של המלחמה בצורות אחרות…

"יש להדגיש שאנו מעוניינים בהפסקת המלחמה לאלתר, אך היוזמה לא מבטיחה זאת. אנו רוצים שהרצועה תחזור להיות מאוחדת עם הגדה המערבית אך היוזמה מנציחה את הפיצול… הכדור במגרש של חמאס, האם היא רוצה לבלוע את הפיתיון של ביידן או שהיא תבחר באחדות הפלסטינית ותסרב להנצחת הפילוג והפיצול? נחכה ונראה!".

בכירי הרש"פ והפת"ח: ההצעה שחשף ביידן מבססת את ההפרדה בין עזה לגדה, ומדירה את הרשות מעזה

דובר תנועת פת"ח, עבד אל-פתאח דולה, אמר לערוץ המצרי אל-קאהרה אל-אח'באריה: "אנו מקווים שהתוכנית של ביידן לא תעמיק את ההפרדה הגיאוגרפית בן עזה לגדה המערבית". בדברים ליומון הפלסטיני אל-קודס, אמר דובר הפת"ח: "איננו רוצים פתרונות חלקיים. כן, אנחנו רוצים הפסקה של התוקפנות ואנו רוצים להחזיר את החיים ואת הסיוע לעזה, אך זה צריך להיות חלק ממסלול מדיני ופתרון כולל שלא יפריד את עזה גיאוגרפית מהגדה המערבית… ואשר צריך להוביל ל[הקמת] מדינה הפלסטינית".

לדבריו, אסור שההצעה תכלול "רק פתרון חלקי בנוגע לשחרור האסירים ולהפסקת התוקפנות באופן זמני מבלי שזה יהיה חלק מפתרון מדיני כולל; אסור שהיא תשבש את המגמה הבינ"ל הכוללת שכיוונה הקמת המדינה הפלסטינית…".

עוד אמר: "אנו מברכים על ההצעה… ובלבד שיהיה בעקבותיה מהלך מדיני ופתרון כולל שלא יבודד את הגדה המערבית מעזה; שיאפשר לרש"פ למלא את אחריותה כלפי עמה הן בעזה והן בגדה, ובכלל זאת מזרח ירושלים; שישמור על מעמדם של העם הפלסטיני ושל אש"ף; שיבטיח את הריבונות הפלסטינית והניהול הפלסטיני הבלעדי של רצועת עזה; ושלא יהיה ניסיון לעקוף את הדבר הזה".

מחמוד אל-הבאש, יועצו של נשיא הרש"פ מחמוד עבאס, הגיב על הצעת העסקה שחשף הנשיא ביידן בנאומו, באומרו כי "ארה"ב תמיד פועלת לטובת ישראל". לדבריו, "גם אם יסתיים הסבב הנוכחי [בין ישראל לחמאס]… בלא פתרון מדיני, הם ישובו לסבבי [לחימה] נוספים שעלולים להיות חמורים יותר וטרגיים יותר… מבלי שייעלם הכיבוש המצב יישאר כפי שהוא, וללא פתרון דחוף כולל וצודק על בסיס ההחלטות הבינלאומיות – הסכסוך ימשיך לבעור…"

***

ממרי הוא מכון ישראלי עצמאי ללא מטרות רווח לחקר תקשורת המזרח התיכון. הסקירה המלאה פורסמה באתר המכון ב-6 ביוני 2024

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!