דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום השואה הבינלאומי

זיכרון השואה / יום השואה הבינלאומי יצוין היום בישראל ובעולם

ראש ממשלת אוסטריה: "עלינו לזכור את חלקנו בשואה ולהיות ערניים כנגד אנטישמיות וגזענות" | נתניהו ב"יד ושם": "ניאבק באיראן, לא ניתן ששואה נוספת תתרחש"

מבקר במוזיאון יד ושם (צילום: הדס פרוש / פלאש90)
מבקר במוזיאון יד ושם (צילום: הדס פרוש / פלאש90)

יום השואה הבינלאומי יצוין היום (שישי) בישראל וברחבי העולם. בשנת 2005 נקבע ה-27 בינואר כיום זיכרון בינלאומי לשואה על ידי האו"ם. התאריך מציין את שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ בפולין על ידי צבאות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.

האירועים המרכזיים לציון היום ייערכו במטה האו"ם בניו יורק. ביום שני השבוע נפתחה בבניין תערוכה בנושא שואת יהודי רומניה וכוחה של התעמולה הנאצית. בנוסף ייערכו עצרות זיכרון גדולות בבירות אירופה.

ראש ממשלת אוסטריה, כריסטיאן קרן, קרא לאזרחי המדינה לזכור את חלקה של אוסטריה בשואת העם היהודי ולהבטיח שפשעים כאלה לא יחזרו שנית. בנאום שנשא אתמול (חמישי) אמר קרן כי עברה של אוסטריה "מוליד את החובה הנצחית להיות ערניים כנגד מגמות גזעניות ואנטישמיות".

לקראת יום השואה הבינלאומי, הגיע אתמול (חמישי) ראש ממשלת רוסיה דימטרי מדבדב, לביקור במוזיאון היהודי הגדול שבמרכז מוסקבה. את פני ראש הממשלה קידם יוזם ומקים המוזיאון, רבה הראשי של רוסיה, הרב בערל לאזאר, יחד עם נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, ר׳ אלכסנדר ברדה. היום ייערך במוזיאון הטקס השנתי, בהשתתפותם של כ-50 שגרירי מדינות שונות ברוסיה.

אתמול (חמישי) נערך אירוע לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ב"יד ושם" בנוכחות הסגל הדיפלומטי בישראל ובהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו אמר באירוע כי על אף שהשואה חלפה, האנטישמיות היא עדיין סכנה לעם היהודי והזכיר את המשטר האיראני המצהיר על כוונתו להשמיד את ישראל. "כאשר אנו זוכרים את הקורבנות ואת הפשע הזה, אל לנו לשכוח את שורש הטרגדיה הנוראה ביותר שלנו – השנאה היוקדת לעם היהודי. נקודת השיא של שנאה זו היתה רצח, אך היא החלה כאי-סובלנות. השואה, תודה לאל, מאחורינו, אך השנאה והאי-סובלנות שהניעו אותה עדיין איתנו", אמר. "אנטישמיות, השנאה העתיקה ביותר בעולם, מתחדשת במערב הנאור. רואים אותה בבירות אירופאיות. זה לא ייאמן. תחייתה המחודשת של אנטישמיות היא מציאות. לפני שנים ספורות, מעטים היו מאמינים שדבר כזה יכול להתרחש."

"הסכנה הגדולה ביותר שבפניה אנו עומדים, היא השנאה לעם היהודי ולמדינה היהודית שמגיעה מהמזרח – היא מגיעה מאיראן, ממשטר האייטולות שמלבה את האש וקורא בבירור להשמדתה של המדינה היהודית. אני רוצה שתדמיינו משטר שמצהיר באופן גלוי את כוונתו להשמיד כל אדם שחור, כל הומוסקסואל, כל אירופאי. אני חושב שהעולם כולו היה מזדעק, ובצדק. אך כאשר המשטר קורא רק להשמיד כל ישראלי – וזה מה שהם אומרים באופן יומיומי, המנהיגים הבולטים ביותר שלהם אומרים את זה – מה קורה? דממה מחרישת אוזניים.

"ייתכן שזה ישתנה. אני מקווה שזה ישתנה. אני מאמין שזה ישתנה מכיוון שלפני ימים ספורים שוחחתי עם הנשיא טראמפ והוא דיבר על התוקפנות האיראנית. הוא דיבר על מחוייבותה של איראן להכחדתה של ישראל. הוא דיבר על טבעו של ההסכם הגרעיני והסכנות שהוא טומן בחובו. שוחחנו על כך.

"ואני לא מדבר רק מנקודת מבט מדינית. אני מדבר על כל אדם בעולם, כל בעל מצפון שהיה מתנגד להתפשטותה מחדש של העמדה שלפני מספר עשורים אמרה שמטרתה היא להשמיד את העם היהודי, והיום, עם אותה גישה, הם אומרים שמטרתם היא למחוק את העם היהודי, להשמיד את המדינה היהודית. זה חייב להיתקל בהתנגדות איתנה, עיקשת ועוצמתית, במילים ובמעשים. כראש ממשלת ישראל אני לא אשתוק, לא שתקתי עד כה, ואין בכוונתנו להישאר חסרי מעש. לא נסתפק בדיבורים, אלא ננקוט את כל האמצעים הדרושים לנו כדי להגן על עצמנו, וננקוט את כל האמצעים כדי למנוע מאיראן להשיג את מה שהיא צריכה למימוש התכנית הזדונית שלה. איננו יכולים לשתוק, ולא נשתוק בפני מטרתה המוצהרת של איראן להשמיד את ישראל."

"אך אנו יודעים גם שמדובר לא רק במדינה היהודית או בעם היהודי. מכיוון שהשנאה הזאת, כאשר היא חסרת שליטה, היא מתפשטת בכל העולם, ולמעשה במובנים רבים זה מה שקורה עכשיו. כוחות הציוויליזציה, כוחות המוסר, כוחות האחראיות צריכים לחבור יחד כדי לעצור את התהליך הזה. המשטר שהגה את השואה הושלך לפח האשפה של ההיסטוריה. זה שיעור שכדאי לאיראן להפנים. זה שיעור שכדאי שיפנים כל אויב של העם היהודי והמדינה היהודית. לעולם לא נשכח את קורבנות השואה. לעולם לא ניתן ששואה נוספת תתרחש."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!