דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

טורקיה / הרפורמה החדשה שמקדם ארדואן תאפשר לו למשול עד 2029

הרפורמה החוקתית, שנדרשת לעבור את אישור הפרלמנט, תעביר את מרבית הכוח לנשיא ותתן לו סמכויות לבחירת הקבינט, למינוי שופטים, בחירת חברי פרלמנט מטעם מפלגתו ועוד

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום ארכיון: AP)
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום ארכיון: AP)
אוריאל לוי

ארדואן מקדם רפורמה חוקתית שתחזק את מעמדו כנשיא ותאפשר לו לשלוט במדינה עד 2029. לפי ערוץ הכבלים הניו-יורקי 'בלומברג' החוקה החדשה, אותה מקדם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, תעביר את הכוח בשלטון הטורקי ממערכת דו-ראשית – נשיא וראש ממשלה – למערכת נשיאותית טהורה. הנשיא יקבל סמכויות לבחירת הקבינט, לבחירת חברי הפרלמנט שיכהנו מטעם מפלגתו, למינוי שופטים, וזכויות בתחום החקיקה. הרפורמה נדרשת לעבור את אישור הפרלמנט וארדואן הודיע כי באביב הקרוב תועמד להצבעה גם במשאל עם. בחוקה המוצעת כלולה הגבלה לכהונת הנשיא לשתי קדנציות, אך זו תחל רק לאחר אישור הרפורמה, באופן שיאפשר לארדואן עצמו לכהן עד שנת 2029. מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) המזוהה עם השמאל הטורקי ובני המיעוטים במדינה הביע את התנגדותה לחוקה החדשה. עם זאת, מומחים צופים כי ארדואן צפוי לנצח במשאל העם שעתיד להתקיים באביב הקרוב בנוגע לחוקה החדשה.

בתוך כך הודיעו סוכנויות דירוג האשראי הורידו את דירוגן של אגרות החוב הטורקיות, כך לפי סוכנות הידיעות רוייטרס. סוכנות S&P הורידה את האופק של דירוג האשראי של טורקיה מ"יציב" ל"שלילי". סוכנות הדירוג Moody's דירגה את אגרות החוב הטורקיות כ"זבל", משמע כאג"ח שערכו לא יוחזר למשקיעים. הורדת הדירוג החריפה הגיע לאור הצפי לאינפלציה דו-ספרתית ברבעון הראשון של 2017. ערכה של הלירה הטורקית ירד ב-8% מאז תחילת 2017.

למרות המשבר הכלכלי ארדואן חתם אתמול על עסקת ענק לרכשית מטוסי קרב מבריטניה. במפגש שנערך אתמול (שבת) בין ארדואן לתרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה, חתמו השניים על עסקה ליצור מטוסי סילון קרביים בריטים בסך 125.5 מיליוני דולרים. לפי ההסכם המטוסים הבריטים ייוצרו בטורקיה בשיתוף בין החברה הממשלתית הבריטית לייצור מטוסים, למקבילה הטורקית, כך דווחה סוכנות הידיעות AP.

הפלישה הטורקית לסוריה

ארדואן הצהיר שלשום (שישי) כי לאחר כיבוש העיר אל-באב, הכוחות הטורקיים לא יתקדמו עמוק יותר לתוך סוריה. בשבועות האחרונים צבא טורקיה מתמודד עם התנגדות עיקשת של דאעש בעיר אל-באב, התנגדות שהביאה לעשרות חללים טורקים. בלוחמה באל-באב נהרגו עד כה יותר מ-300 אזרחים, רובם נהרגו כתוצאה מההפצצות האוויריות של טורקיה. חיל האוויר האמריקני הפציץ השבוע את דאעש באל-באב, בהפצצה ראשונה שהייתה בתיאום מלא עם רוסיה. לגבי הכרזתו של ארדואן כי צבא טורקיה יעצור אחרי אל-באב, לא ברור אם מדובר על וויתור לכבוש את מנביג' מידי ה-SDF, יעד לו התחייב לפני חודשיים. מנביג' שוחררה מדאעש על ידי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) בקיץ האחרון וארדואן דרש מהם לסגת, כפי שדווח באתר החדשות 'כורדיסטן 24'.

בתוך כך, הצבא הכורדי בסוריה דווח כי חיל האוויר הטורקי הפציץ שוב את המערכת הפדרלית הדמוקרטית של צפון סוריה (רוג'בה) וגרם למותם של שלושה אזרחים.

טורקיה ממשיכה לבנות חומה לאורך הגבול שלה עם סוריה שאורכו 911 ק"מ. יותר מ-200 ק"מ מהחומה נבנו כבר. ממשלת טורקיה מתכננת לסיים את בניית החומה תוך חמישה חודשים. פעילים סורים מאשימים את טורקיה כי החומה נבנית בשטח סוריה, וכי כל מטרתה להפריד בין כורדים החיים בצד הטורקי של הגבול לאלה החיים בסוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!