דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

המאבק על הנמל / ההסתדרות: לאסור על הלאומית להכריז יציגות באשדוד בזמן המו"מ

הבוקר הודיעה ההסתדרות הלאומית שהיא הארגון היציג של עובדי נמל אשדוד | בהסתדרות הכללית דורשים מבית הדין לעבודה לדחות את היציגות, שהוכרזה במהלך ניהול מו"מ הרפורמה בנמלים: "סיכון מוחשי להישגים שההסתדרות השיגה, חזרה לנורמות פסולות"

נמל אשדוד (צילום: משה שי / פלאש 90)
נמל אשדוד (צילום: משה שי / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הכללית דורשת מבית הדין הארצי לעבודה למנוע מההסתדרות הלאומית את האפשרות להכריז יציגות בנמל אשדוד, כל עוד מתנהל המו"מ על הרפורמה בנמלים וכן לאחר חתימת ההסכם הקיבוצי. זאת לאחר שההסתדרות הלאומית הודיעה הבוקר (ראשון) כי היא הארגון היציג של עובדי נמל אשדוד. בנוסף מסרה ההסתדרות הכללית כי מבדיקה שנערכה, רוב עובדי הנמל נשארו חברים בהסתדרות הכללית, וההסתדרות הלאומית לא השיגה את מספר החותמים הנדרש ליציגות.

הבוקר (ראשון) פנתה ההסתדרות הלאומית להנהלת נמל אשדוד והודיעה על היותה ארגון העובדים היציג בנמל, "לאחר הצטרפותם של רוב העובדים הנדרש בחוק כחברים בהסתדרות הלאומית". בהסתדרות הלאומית דרשו שהחברה תחל לנהל עמם את המו"מ על הרפורמה בנמלים. במכתב נטען כי רוב העובדים עברו באופן וולנטרי לארגון. ההסתדרות הלאומית לא צירפה את רשימת העובדים שחתמו על הצטרפות לשורותיה, בטענה כי ההסתדרות והנהלת הנמל פעלו לסכל את ההצטרפות ואיימו על עובדים אשר חתמו. לדבריהם יוגשו הטפסים ישירות לבית הדין לעבודה, מתוך חשש כי ההסתדרות והנהלת החברה יעשו בהם שימוש לרעה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

במקביל הגישה ההסתדרות הכללית בקשה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה ודרשה לדחות את הכרזת היציגות. בפנייתה נשענת ההסתדרות על עיקרון "מניעות הלכתית" שהוגדר בפסיקה, ולפיו ארגון עובדים לא יעביר לשורותיו עובדים המאוגדים בארגון אחר כאשר במקום העבודה מתנהל משא ומתן אותנטי להסכם קיבוצי, ועד שנה לאחר חתימת ההסכם. כמו כן דרשה ההסתדרות הכללית כי ייקבע דיון דחוף במעמד הצדדים.

בנוסף, הטילו בהסתדרות ספק באותנטיות של הכרזת היציגות שהוגשה על ידי ההסתדרות הלאומית בלא טפסים וסימוכין. זאת בין היתר נוכח הבדיקה שביצעה במהלך סוף השבוע המעלה לדבריה כי יש בידה רוב חוסם בין עובדי הנמל.

בכתב הבקשה הדגישה ההסתדרות כי המו"מ לקראת הסכם קיבוצי כללי ביחס לרפורמה בנמלים נמצא בימים אלה בשיאו. זאת לאחר שבתחילת 2016 נחתם הסכם עקרונות בין המדינה להסתדרות בעניין, ובו הישגים בסך מיליארדי שקלים להכשרת נמל אשדוד לקראת התחרות ולשמירה על זכויות העובדים. בימים אלו תובעת ההסתדרות את הסדרתם של נושאים נוספים, ביניהם הבטחת ביטחונם התעסוקתי של עובדי דור ב' בנמל. בהסתדרות מדגישים כי המו"מ נוהל בחסות בית הדין לעבודה, אשר אסר בשלב זה על העובדים לשבות או לנקוט בצעדים ארגוניים בעניינו.

הרפורמות בנמלי הים, המלוות בדיונים ובמאבקים של עובדי הנמל בלוויית ההסתדרות נמשכים זה 14 שנים – מאז שנת 2003. לדברי ההסתדרות הכללית, פעולות ההסתדרות הלאומית עשויות לסכל את יכולת עובדי הנמלים להשיג את דרישותיהם במסגרת מו"מ ארגוני והסכם קיבוצי, ומהוות סכנה ברורה ל"החזרת הגלגל שנים אחורה, חזרה לנורמות התנהלות פסולות ובריוניות, וסיכול יכולת עובדי הנמל להשיג את הישגיהם במסגרת מאבק ארגוני ומו"מ קיבוצי לגיטימי." עוד הוסיפו בהסתדרות כי "פעולות הלאומית, הנעשות, בחוסר תום לב מובהק וקיצוני, יוצרות סיכון מוחשי להישגים שההסתדרות השיגה עד מועד זה בפרט בעניין הרפורמה – פירות מאבק קשה, כואב ועיקש שמתנהל מזה שנים, תוך סיכול המו"מ לחתימת הסכם קיבוצי מפורט המתנהל מאז חתימתו של הסכם העקרונות בינואר 2016 והעתיד לעגן את זכויות העובדים בעקבות הקמת הנמלים הפרטיים".

טענה נוספת המועלית כנגד ההסתדרות הלאומית היא כי קשרה קשר עם חברי ועדים אשר מונו על ידי ההסתדרות הכללית ואמורים היו לייצג אותה בנמל אשדוד. לדברי ההסתדרות הכללית, החלו אותם חברי ועדים לפעול להגשמת תכניתם להעביר את עובדי הנמל לארגון המתחרה בשעה שעוד נשאו בתפקיד כחברי ועד מטעם ההסתדרות הכללית. לטענת ההסתדרות הכללית מדובר בחברי ועדים שמטרתם הייתה להחזיר את נמל אשדוד לנורמות פסולות של נקיטה בצעדים ארגוניים שלא כחוק ובשביתות פראיות. חלקם אף הושעו לאחרונה על רקע צעדים ארגוניים שהובילו שלא כחוק ופעולתם להעברת העובדים להסתדרות הלאומית.

"הלאומית בענייננו משמשת רק ככסות ומעניקה את הכלי המשפטי למימוש רצונותיהם האישיים של קומץ חברי הועד, להבדיל מתפקידו של ארגון עובדים לשמש לטובת כלל ציבור העובדים בנמל", נכתב בכתב הבקשה. לדברי ההסתדרות הכללית, פסיקות קודמות של בית הדין קבעו כי יש לדחות טענות יציגות של ארגון עובדים אשר קשר קשר עם חברי ועד יציג מטעם ארגון אחר להעברת היציגות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!