דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בתשובה לטראמפ / בית המשפט השהה את הצו האוסר כניסת אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לארה"ב

הצו שיזם טראמפ הושהה על ידי בית המשפט הפדרלי בניו יורק, בטענה כי הוא סותר את חוקי ההגירה של ארה"ב. לפי הערכות, 375 נוסעים הושפעו מהצו החדש טרם השהייתו. אתמול הפגינו אלפי אנשים מחוץ לשדות התעופה בהם עוכבו נוסעים

נמל תעופה JFK בניו יורק (צילום: Tupungato / Shutterstock, Inc.)
נמל תעופה JFK בניו יורק (צילום: Tupungato / Shutterstock, Inc.)
אוריאל לוי

הוקפא הצו הנשיאותי של טראמפ האוסר את כניסתם של אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לשטחי ארצות הברית. בית משפט פדרלי בניו יורק הורה אמש (שבת) לרשויות להקפיא את אכיפת הצו, בטענה שהוא סותר את חוקי ההגירה של ארה"ב. צו בית המשפט החדש אוסר על הרשויות האמריקניות לגרש אנשים שנחתו בארצות הברית ומחזיקים באשרות כניסה תקפות. לפי כמה דיווחים, אזרחי המדינות שהוחזקו בשדות תעופה שונים שוחררו ונכנסו לארה"ב.

 

ביום שישי, חתם הנשיא האמריקאי טראמפ על צו איסור כניסה לארה"ב לאזרחיהן של שבע מדינות מוסלמיות. הצו מונע כניסה לארה"ב ב-90 הימים הקרובים, לאזרחיהן של המדינות: סוריה, עיראק, איראן, סודאן, לוב, סומליה ותימן, וחל על אזרחי המדינות כולם, ללא קשר לדתם או מוצאם.

הצו עליו חתם אוסר גם על כניסת פליטים סורים ללא הגבלת זמן, ומשהה באופן זמני קליטת פליטים משאר מדינות העולם. ביקורת הופנתה לנשיא טראמפ, כי המדינות שעל אזרחיהם נאסרה הכניסה לארה"ב נעדרות עסקים בבעלותו של טראמפ, לעומת השכנות שלהן, עליהן לא חל האיסור. למעט איראן, כל המדינות עליהן חל הצו הן מדינות כושלות המצויות במצב של מלחמת אזרחים בשנים האחרונות.

דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר של ארה"ב (צילום: AP)
דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר של ארה"ב (צילום: AP)

 

אמש העריך בכיר במשרד לביטחון המולדת כי 375 נוסעים הושפעו מהצו החדש. מתוכם 109 היו בדרכם לארה"ב ונמנע מהם להיכנס למדינה. 173 אחרים נהדפו על ידי חברות התעופה טרם העלייה למטוסים לארה"ב, ונותרו בארצות המוצא. ארגון התעופה הבינלאומי אמר כי הצו תפס את חברות התעופה ברחבי העולם לא מוכנות, וגם על דיילים וטייסים שהם אזרחי שבע המדינות המוסלמיות נאסר להיכנס לארה"ב.

אזרחים אמריקאים רבים התגודדו בשדות תעופה שונים בארה"ב על מנת להפגין נגד הצו הנשיאותי של טראמפ. סוכנות הידיעות אי.פי דיווחה כי 2,000 מפגינים מחאו בשדה התעופה JFK בניו יורק, בו נעצרו 12 פליטים. הפגנות נוספות נערכו בשדות התעופה הבינלאומיים של לוס אנג'לס, סאן פרנסיסקו, סאן דיאגו, דנבר, פונטלנד וסיאטל. כמו כן בשדה התעופה ניו ארק בניו ג'רזי, בשדה התעופה, בשדה התעופה איירפקס שבוירג'יניה, בשדה התעופה או'הארה בשיקאגו ובשדה התעופה דאלס שמחוץ לוושינגטון. המפגינים נשאו שלטים נגד הנשיא טראמפ ובעד קליטת פליטים בארה"ב.

השהיית הצו הנשיאותי של טראמפ נחתם על ידי השופטת הפדרלית אן דונלי, שמונתה על-ידי ברק אובמה. השופטת הורתה להשהות את הצו הנשיאותי במהלך דיון על בקשת שחרור ממעצר של שני עיראקים, שהגישה האגודה לזכויות האזרח האמריקנית. העותרים הם שני אזרחי עיראק שנעצרו לאחר שנחתו בנמל התעופה JFK בניו יורק. אחד מהם עבד במשך עשור עם כוחות הצבא האמריקני בעיראק כמהנדס וכמתורגמן והוא קיבל את אשרת הכניסה שלו לאחר שעבר בדיקות רקע קפדניות. האזרח העיראקי השני קיבל אשרת כניסה כדי שיוכל להצטרף לאשתו ובנו שעבדו עם הצבא האמריקני והם בעלי תושבות קבע בארה"ב.

גם התובע הכללי של מדינת וירג'יניה הורה להסיר את הצו בטענה כי הוא איננו חוקתי, זאת לאחר שמושל המדינה הביע התנגדות לצו הנשיאותי של טראמפ.

 

מנהיגים ברחבי העולם, ביניהם גם אמריקאים, גינו את מדיניות איסור כניסת הפליטים הסורים לארה"ב. שרי החוץ של גרמניה וצרפת הביעו דאגה עמוקה מהחלטתו של טראמפ למנוע כניסתם של פליטים לארה"ב. ראש ממשלת קנדה קרא לפליטים לבוא לקנדה.

תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה והמנהיגה האירופית הראשונה שנפגש עם טראמפ אמרה כי תתערב אם תמנע כניסתם של  אזרחים בריטים בעלי אזרחות כפולה לארה"ב. מיי הצהירה זאת לאחר שזכתה לביקורת נוקבת מימין ומשמאל בארצה.

ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני גינה בתוקף את הצו הנשיאותי של טראמפ. זריף אמר כי ארצו תבחן את השלכות הצו והודיע כי כרגע כל אמריקאי עם אישורי כניסה מתאימים יוכל לבקר באיראן על אף מהלכו של טראמפ. "בשונה מארה"ב איננו מקבלים החלטות רטרואקטיבית" צייץ זריף בחשבון הטוויטר שלו, והוסיף כי "נקבל בברכה כל אזרח ארה"ב המחזיק באישור כניסה לאיראן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!