דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

משרד האוצר / סוף תקופה: עבאדי-בויאנג'ו סיימה תפקידה וחשפה נתון מדאיג

בויאנג'ו, היוצאת מאחד התפקידים המרכזיים במשק הישראלי, זכתה להערכה על גיוס חוב בתנאים טובים וניהול אחראי | דגלה בריכוזיות האוצר ובשמירה על מדיניות גרעון נמוך מהתכנון | אמש פרסמה נתון מסתורי על משרד הביטחון

החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו (ארכיון, צילום: מיטל כהן / פלאש 90).
החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו (ארכיון, צילום: מיטל כהן / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מיכל עבאדי בויאנג'ו סיימה אתמול (ראשון) את תפקידה כחשבת הכללית באוצר לאחר כהונה ארוכה ומשמעותית במיוחד של חמש וחצי שנים. עבאדי בויאנג'ו הייתה האישה הראשונה בתפקיד, שמהווה אחד ממוקדי הכח החזקים בכלכלה הישראלית. מי שיחליף את עבאדי בויאנג'ו בניהול כספי המדינה ונכסיה הוא חבר ילדות של שר האוצר כחלון, רוני חזקיהו שמגיע לתפקיד בגיל מבוגר יחסית לקודמיו (65).

במהלך הקדנציה הארוכה שלה ראתה עבאדי בויאנג'ו ארבעה שרי אוצר ושלוש ממשלות וחשוב מכך – ניהלה בפועל את תקציב המדינה בשתי תקופות ארוכות במהלכן לא היה למדינת ישראל תקציב מאושר. בשנת 2013 ניהלה עבאדי בויאנג'ו את התקציב במשך שבעה חודשים עד שביולי 2013 אישרה הכנסת את תקציבו של שר האוצר לפיד. בשנת 2015 עשתה זאת שוב במהלך 11 חודשים עד לאישור תקציב 2015-2016 של שר האוצר כחלון. על ניהול תקציב המדינה זכתה עבאדי בויאנג'ו למחמאות, שכן הצליחה לשמור על ממשלה מתפקדת ולנתב במסגרת סמכותה את כספי המדינה למיצוי גבוה יחסית לתקופה ללא תקציב.

רוני חזקיהו (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)
רוני חזקיהו (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

תקופתה של עבאדי בויאנג'ו תיזכר גם כתקופה של ניהול חוב יוצא דופן. מצד אחד היא שמרה על גרעון נמוך מאוד, נמוך אף מהגרעון שאושר לממשלה בחלק מהשנים. מן הצד השני בניהול החוב הצליחה עבאדי בויאנג'ו לבצע הנפקות משמעותיות גם בשוק הישראלי וגם במטבע חוץ, בתנאים טובים מאוד לממשלת ישראל. אגרות החוב שהנפיקה הממשלה בתקופתה היו לתקופות ארוכות במיוחד של עד שלושים שנה ובריבית נמוכה של 2.83%. על אף ניהול החוב השמרני שנשען על העדפה של העברת יותר כסף לכיסוי החוב על פני תקציבי פיתוח, עבאדי בויאנג'ו דווקא הייתה בעד הגדלת הגרעון השנתי בדיונים על מסגרת התקציב לשנים 2017-2018. בעוד שבאגף התקציבים המליצו להעמיד את הגרעון על 2.5% אגף החשבת הכללית המליץ להעמיד יעד גרעון של 2.8%. בסופו של דבר אישרה הממשלה יעד גרעון של 2.9%.

מעבר לניהול תקציב המדינה וניהול החוב, תמכה עבאדי בויאנג'ו בתהליך של התחזקות משרד האוצר על פני משרדי הממשלה והרשויות הממשלתיות האחרות. עבדי בויאנג'ו ריכזה אל משרדה את ניהולם של פרויקטים רבים שהיו צריכים להיות מנוהלים על ידי המשרדים המקצועיים. ביניהם פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב ובניית הקו החדש של הרכבת הקלה בירושלים. עוד תמכה עבאדי בויאנג'ו בהעברת מינויים של סמנכ"לי הכספים בחברות הממשלתיות לאחריות החשב הכללי במשרד האוצר במקום הדריקטוריונים של אותן החברות, וכן לצמצם את סמכויות הצבא בניהול תקציב כח האדם שלו לטובת משרד האוצר. מגמות אלו של ריכוז הכוח במשרד האוצר מקטינים את יכולתם המקצועית של משרדי הממשלה לקדם ולנהל מדיניות על פי אמות מידה מקצועיות ומייצרים מוקד כח בעייתי המנהל כמעט את כל המשאבים במשק הציבורי בישראל.

לקראת סיום תפקידה השאירה עבאדי בויאנג'ו לבא אחריה המלצה לא להמשיך את ההתקשרות עם כימיקלים לישראל באופן אוטומטי עם תום תקופת המכרז בשנת 2030. עבאדי בויאנג'ו המליצה להערך למכרז מחודש על זכויות הכרייה בים המלח. עם זאת את ההחלטה השאירה בויאנג'ו למחליפה בתפקיד, רוני חזקיהו כאמור.

במסיבת העיתונאים לציון סיום תפקידה חשפה עבדי בויאנג'ו כי סרבה לאשר למשרד הביטחון לשלם דמי תיווך בעסקת נשק משמעותית. עבאדי בויאנג'ו טענה כי הייתה זו הפעם היחידה בה קיבלה ממשרד הביטחון דרישה כזו, ולטעמה המדינה שמתנהלת במכרזים לא צריכה לשלם דמי תיווך בעסקאות נשק לגורמים פרטיים. עוד היא הוסיפה כי לא מדובר דווקא בעסקת הצוללות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!