דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

הירי בחיפה / האישום: רצח מתוך מניע דתי, לאומני או אידאולוגי

פרקליטות מחוז חיפה הגישה הבוקר (ב') כתב אישום נגד מחמד שינאווי בגין רצח גיא כפרי וניסיון רצח של יחיאל אילוז בתחילת החודש | על פי כתב האישום, פיתח שינאווי בשנים האחרונות שנאה כלפי יהודים שהובילה להחלטתו לבצע את המעשים | שני נאשמים נוספים מואשמים שסייעו לו להימלט

מוחמד סינאווי ושני שותפיו בביתהמשפט בחיפה היום. (צילום: פלאש 90).
מוחמד סינאווי ושני שותפיו בביתהמשפט בחיפה היום. (צילום: פלאש 90).

פרקליטות מחוז חיפה  הגישה הבוקר (שני), לבית המשפט המחוזי בעיר, כתב אישום נגד מחמד שינאווי, בן 21 תושב חיפה, בגין רצח גיא כפרי וניסיון רצח של יחיאל אילוז בעיר התחתית בתחילת החודש. כתב האישום מייחס לשינאווי רצח בכוונה תחילה מתוך מניע דתי, לאומני או אידאולוגי, ניסיון לרצח , פעולה בנשק למטרות טרור (החזקה והובלה) והחזקת סכין, ניסיון לשוד וגנבת רכב. לשני נאשמים נוספים בתיק – איהאב יוסף (20) וחאלד אבו כליב (22) – חבריו של שינאווי  משכונת חליסה בחיפה, יוחסו עבירות של  מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור, מתן אמצעים לביצוע פשע, שיבוש מהלכי משפט וסחר בסם מסוכן.

אירוע הירי בחיפה (צילום: אפי שנפר תיעוד מבצעי מד"א).
אירוע הירי בחיפה (צילום: אפי שנפר תיעוד מבצעי מד"א).

על פי כתב האישום, פיתח שינאווי בשנים האחרונות שנאה כלפי יהודים, שהחלה על רקע פעילות ישראל במלחמת לבנון השנייה.  לטענת הפרקליטות נוכח תקריות שלו ושל בני משפחתו בהן היו מעורבים יהודים, התחזקה אצל שינאווי האמונה כי יהודים הם כופרים וכי יש היתר לפגוע בהם פיזית. עוד טוענים בפרקליטות כי בחודשים שקדמו לאירועים, התעצמה שנאתו של שינאווי כלפי יהודים עוד יותר, זאת על רקע אירועים נוספים שחווה, והתגבש אצלו הרצון לנקום ביהודים.

בחקירה בשב"כ התברר כי זרז נוסף לביצוע הפיגוע על ידי שינאווי, שהיה גם מעורב בהצתת כלי רכב של יהודים במהלך מלחמת לבנון השנייה, הייתה העובדה שהוא כונה על-ידי חברתו "ציוני יהודי" ו"אוהב יהודים".

על רקע זה, כך על פי כתב האישום, בלילה שבין ה-2.1.17 ל-3.1.17, החליט שינאווי  להמית יהודים באמצעות נשק. בהמשך לכך, ובמטרה להוציא לפועל את הפיגוע, סמוך  לשעה 3:30,  ביקש שינאווי מקטין  שיביא את נשק ממקום מסתור, זאת מבלי ששיתף אותו בתכניתו.

סמוך לשעה 9:30, הגיע שינאווי  לרחוב העצמאות בחיפה, במטרה לבצע את הפיגוע, כשהוא נושא עמו תיק עם הנשק הטעון במחסנית ובה 17 כדורים לפחות, וכשהוא דרוך. בשלב מסוים, הבחין שינאווי ביחיאל אילוז, בעל חזות יהודית-דתית צועד ברחוב. כשהגיע שינאווי למרחק של מטרים ספורים מאילוז, ירה בנשק, שהוסתר בתוך תיק, ולפחות שלושה קליעים מתוך הכדורים שירה פגעו באילוז וגרמו לפציעתו. בעקבות הירי, התמוטט אילוז על הקרקע ושנאווי  נמלט בריצה מהמקום כשהוא נושא עמו את התיק עם הנשק.

בהמשך, בצומת הרחובות יפו- כיאט, נכנס שינאווי למונית שעברה במקום, ולבקשתו, הסיעו נהג המונית לשכונת חליסה בחיפה, שם ירד מן המונית והלך לכיוון רחוב הגיבורים, כשהוא נושא עמו את התיק עם הנשק.

בהגיעו לאזור הגשר ברחוב הגיבורים, בסמוך לשעה 10:00, הבחין שינאווי  במנוח גיא כפרי ז"ל,  כשהוא צועד לבדו. על פי טענות כתב האישום, התקרב שינאווי לכיוון המנוח. משהגיע למסקנה כי הוא יהודי, וממרחק של מטרים ספורים, ירה בנשק המוסתר בתיק. שלושה קליעים, מתוך הכדורים שירה, פגעו במנוח באזור חזה שמאל והצוואר וגרמו למותו.

אירוע הירי ברחוב הגיבורים בחיפה (צילום: אפי שנפר תיעוד מבצעי מד"א).
אירוע הירי ברחוב הגיבורים בחיפה (צילום: אפי שנפר תיעוד מבצעי מד"א).

מיד לאחר הירי, נמלט שינאווי  רגלית מהמקום, כשהוא נושא עמו את התיק בו מוסתר הנשק. בהגיעו  לאזור הררי הסמוך לבניין מגוריו, השליך את התיק עם הנשק בין השיחים.

בשעות הערב, בעודו מסתובב ברחובות חיפה, תכנן שינאווי להתקשר למסעדת ה"סינטה בר" במרכז הכרמל ולהזמין משלוח לרחוב זלמן שניאור, במטרה לשדוד את הקטנוע מהשליח שיגיע למקום. לאחר מכן, הוא נפגש עם שני חבריו הנאשמים ברחוב יד לבנים בחיפה, ברכבו של אבו כליב. השניים חשדו כי שינאווי ביצע את הרצח. השלושה נסעו יחד ברחבי חיפה ושוחחו על כך שכוחות הביטחון מחפשים אחר שינאווי. הוא סיפר להם כי השליך את הנשק ושהוא זקוק לנשק נוסף כדי להגן על עצמו אם ייתפס.

שני הנאשמים הנוספים בתיק, מואשמים בכך שהסיעו אותו  בעיר חיפה וסיפקו לו אמצעים, ובין היתר סכין שחיטה שאורך להבה 35 ס"מ, בידיעה כי היא אמורה לשמש  אותו בביצוע שוד של קטנוע לצורך הימלטות מכוחות הביטחון, וכן סיפקו לו סמים. כל זאת עשו השניים מתוך ידיעה כי שינאווי הוא שביצע את אירועי הירי בחיפה וכי הנפגעים הם יהודים. עוד מואשמים השניים בשיבוש הליכי חקירה בדרכים שונות.

על פי כתב האישום, בשעות הצהריים של אותו היום, הגיעו אנשי כוחות הביטחון לביתו של יוסף, באזור שכונת חליסה. השוטרים הציגו לו את תמונתו של שינאווי ושאלו אם הוא מכיר אותו. יוסף השיב בשלילה. כמה שעות לאחר מכן, בעקבות ביקור זה שוחח יוסף עם אבו כליב, ואמר לו כי כוחות הביטחון מחפשים אחר שינאווי, ושעליו למחוק את תמונת הפרופיל שלו, שבה הוא מצולם עם שינאווי מהווטסאפ.

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרם של השלושה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!