דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת הצוללות

עסקת הצוללות / ערוץ 2: עדויות מצביעות כי בכירים בחיל הים קיבלו שוחד ב-2004

עוד נחשף אמש (ב') כי חברת המספנות הגרמנית 'טיסנקרופ' נהגה לשחד בכירים במערכות הביטחון ברחבי העולם, במסגרת עסקאות רכש | ח"כ מרגלית הוא שהביא לגילויים החדשים | קרא ליועץ המשפטי לפתוח בחקירה פלילית בעניין הצוללות

נתניהו יוצא מתוך הצוללת אח"י רהב (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
נתניהו יוצא מתוך הצוללת אח"י רהב (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
שי ניר

החשדות, לכאורה, שעסקת הצוללות של ישראל לא היתה כשרה, מתבררות כחלק משיטת שוחד חובקת עולם של המספנות הגרמניות, כך פורסם אמש (שני) בחדשות ערוץ 2. לפי הדיווח, כבר בשנת 2004, במהלך עסקת הצוללות עם ישראל, שולם השוחד, באמצעות חברת בת של טיסנקרופ, 'פירוסטל' – דרכה הועברו לידי קצינים בחיל הים הישראלי כספים.

כזכור, עסקאת הצוללות עלתה לכותרות בעקבות חשיפתו של העיתונאי רביב דרוקר כי עורך דינו של ראש הממשלה, שהוא גם בן-דוד, דוד שימרון, נשכר לייצג את הנציג המקומי של המספנות הגרמניות בעת המשא ומתן של המספנות עם הגורמים הבטחוניים בישראל. החשיפה של הקשר בין עורך הדין שימרון לטיסנקורפ העלתה חשש ציבורי כי מהלך ביטחוני רגיש, בעלות של מיליארדי שקלים, היה נגוע בשיקולים זרים – אם של שימרון, ויתכן אף של ראש הממשלה עצמו. אמירותיו ורמיזותיו של שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, כיום יריב פוליטי של ראש הממשלה, אשר טען כי הליך רכישת הצוללות נעשה "מעל ראשה" של מערכת הביטחון, הוסיפו לחשש זה. אולם עד כה נמנע היועץ המשפטי לממשלה מלהורות על פתיחת חקירה בנושא. לפני כשבוע חשפה איילה חסון כי מתקיימת "בדיקה" משטרתית בסוגית הצוללות, והיא קרויה באגף החקירות "תיק 3000".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) נסע לגרמניה בימים האחרונים, ושב עם מסמכים הנוגעים לפרשת הצוללות. "היסטוריית התאגיד הגרמני עמוסה במקרי שוחד של בכירים וראשי מדינות בכל הקשור לעסקאות רכש של צוללות וספינות." כתב מרגלית ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וקרא לו לפתוח בחקירה. "העובדה כי מעגל השוחד נפרץ גם בישראל ואנו רואים אותו בפעם הראשונה גם מתועד, מחייב מעבר מיידי לחקירה פלילית".


אין זו החשיפה הראשונה של מרגלית, באמצעות מקורות עלומים בגרמניה. בדצמבר האחרון, במהלך דיוני התקציב הדו-שנתי, חשף מעל בימת הכנסת, כי החברה שבונה עבור צה"ל את ספינות הקרב, סער 6, נמצאת בבעלות כמעט מלאה של שר הביטחון הלבנוני, אדם המקורב לחיזבאללה. על פי הפרטים שמסר מרגלית, שהיו מפתיעים למדי, שלא לומר מסמרי שיער, החברה פועלת באמצעות חברת חזית אירופית, אך הבעלות ידועה. עוד טען מרגלית כי יש לו מידע הקושר שליחים של המדינה שביקשו מנציגי החברה להחליף את שמה הערבי, לשם בעל מצלול גרמני, וכך להסתיר את הקשר.

מספר ימים לאחר גילויו של מרגלית, פשטו חוקרי יחידה 433 של המשטרה על משרד הביטחון ואספו מידע ממחשבו של היועץ המשפטי של המשרד, אחז בן ארי. כיום ידוע כי הפשיטה נעשתה במסגרת הבדיקה המשטרתית של עסקת כלי השיט עם גרמניה. שאלה נוספת אשר נבדקת כנראה על ידי המשטרה נוגעת למכרז שבוטל וקשור לאספקת כלי שיט שיאבטחו את אסדות הגז.

מלשכת רה"מ נמסר בתגובה לדברים כי "רכש הצוללות תחת ראש הממשלה נתניהו נעשה על ידי הגורמים המקצועיים – צה"ל, משרד הביטחון והמועצה לביטחון לאומי, בתהליך סדור וממוסמך. כל ניסיון להטיל דופי ברה"מ נתניהו על ידי הצגת תמונותיו בכתבה שעוסקת ברכש שנעשה על ידי ממשלות קודמות, הוא ניסיון הטעייה שקוף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!