דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

עידן טראמפ / טראמפ פיטר את התובעת הכללית כיוון שסירבה להגן על צו לא-חוקתי

הצו הנשיאותי האוסר כניסה לארה"ב ממשיך לעורר מחאה | ממלאת מקום התובע הכללי, סאלי ייטס, הורתה לפרלקיטי המדינות שלא לאכוף את הצו | טראמפ הגיב במהירות, פיטר אותה ומינה ממלאת מקום שהתחייבה לאכוף הצו

סאלי ייטס ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: מתוך ויקיפדיה).
סאלי ייטס ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: מתוך ויקיפדיה).

דרמה בבירת ארה"ב וושינגטון: הנשיא דונלד טראמפ פיטר את ממלאת מקום התובע הכללי של ארה"ב, סאלי ייטס. על פי ההודעה שפרסם הנשיא טראמפ, ממלאת מקום התובע הכללי "בגדה" במשרד המשפטים האמריקאי כאשר סירבה להורות למערכת אכיפת החוק הפדרלית האמריקאית לאכוף את הצו הנשיאותי של טראמפ לאיסור כניסה לארה"ב על אזרחים מ-7 מדינות ערביות..

Statement on the Appointment of Dana Boente as Acting Attorney General The acting Attorney General, Sally Yates, has…

Posted by Donald J. Trump on Monday, January 30, 2017

עוד כתב טראמפ בחשבון הפייסבוק שלו כי ייטס היא מינוי של הנשיא הקודם אובמה שהיה חלש בכל הנוגע להגנה על הגבולות, וכי ממילא היא משמשת כממלאת מקום זמנית עד לאישורו בסנאט של התובע הכללי אותו בחר טראמפ, הסנטור הרפובליקני, ג'ף סשונס.

במקום ייטס מינה טראמפ את דנה בואנט, פרקליטת המחוז המזרחי של וירג'יניה, לתפקיד ממלאת מקום התובע הכללי. בהודעתו של הנשיא מצוטטת בואנט: "אני גאה לשרת את הנשיא טראמפ עד לאישור מינויו של הסנטור סשונס. אאכוף את חוקי המדינה על מנת להגן על אזרחיה".

המשבר החריף שחורג מכל כללי הפרוטוקול האמריקאים ממשיך להתגלגל, וכל זאת לאחר עשרה ימים בלבד בהם מכהן טראמפ כנשיא ארצות הברית. במהלך סוף השבוע חתם טראמפ על צו האוסר על כניסתם של אזרחי שבע מדינות לארה"ב: לוב, סודן, תימן, סוריה, עיראק, איראן וסומליה. הצו הנשיאותי מונע את כניסתם של אזרחי מדינות אלו, גם אם אלו קיבלו אישור כניסה ועבודה בארה"ב ("גרין קארד"), וזאת לתקופה של שלושה חודשים.

בעקבות הסערה שחולל הצו הנשיאותי בארה"ב ובעולם הבהירו הנשיא טראמפ ואנשי ממשלו כי מדובר בצו זמני, שמטרתו ליצור מערכת סינון חדשה ומהודקת יותר על מנת למנוע את האפשרות לכניסתם של גורמי טרור.

לעומתם טענו המתנגדים לצעד כי בידי רשויות החוק והגבולות של ארה"ב סמכויות מקיפות ונרחבות דיין על מנת לסנן מתוך הנכנסים לארה"ב גורמים החשודים במעורבות בטרור. בין היתר נטען כי מאז מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה ב-11 בספטמבר 2001 לא התבצעו מעשי טרור בארה"ב על ידי זרים שנכנסו למדינה כחוק או שלא כחוק, וכי הטרור שהתבצע על אדמת ארה"ב, לרבות מעשי טרור איסלמיסטי, נעשה על ידי אזרחים אמריקאים. עוד הצביעו המתנגדים לתכנית טראמפ על העובדה כי דווקא המדינות מהן הגיעו המפגעים בפיגוע ה-11 בספטמבר (סעודיה, מצרים) אינן כלולות בצו הנשיאותי, והמדינות אשר כן כלולות בצו הן כולן ארצות שבהן מתקיימת מלחמת אזרחים, כך שאיסור הכניסה עלול למנוע הצלת חיי פליטים.

הצו הנשיאותי של טראמפ הוביל למחאה בארה"ב, שכללה הפגנות בערים מרכזיות ברחבי המדינה. המחאה התרחשה לנוכח סיפורים שזרמו מרחבי העולם בדבר אזרחים מהמדינות האסורות, בעלי אישור כניסה לארה"ב, אשר נמנע מהם לעלות על הטיסה לארה"ב או שעוכבו עם ההגעה לארה"ב. מערכת המשפט האמריקאית אף היא הגיבה לצו כאשר מספר שופטים במדינות שונות, וכן פרקליטים של מדינות, פסקו כי על פי חוקי המדינות וחוקי ארה"ב אין לצו תוקף מעשי.

אובמה נואם, בימים אחרים (צילום: Pablo Martinez MonsivaisPablo Martinez Monsivais / סוכנות AP).
אובמה נואם, בימים אחרים (צילום: Pablo Martinez MonsivaisPablo Martinez Monsivais / סוכנות AP).

בין המתנגדים לצו הנשיאותי של טראמפ היה גם הנשיא לשעבר אובמה, אשר בצעד לא שגרתי לנשיאים אמריקאיים – שם מקובל לתת מאה ימי חסד לנשיא החדש – התבטא פומבית כנגד "הרעיון שיש להפלות בין אנשים בהתבסס על אמונתם או דתם". גם הקנצלרית מרקל מגרמניה, כך דווח, התקשרה לנשיא טראמפ ומחתה בפניו על עמדתו, ו"הסבירה" לו את המשמעות של המחוייבויות האמריקאיות לקליטת פליטים מרחבי העולם.

ממלאת מקום התובע הכללי, סאלי ייטס, הורתה לפרקליטי המדינות השונות ולאנשי התביעה הכללית הפדרלית שלא לפעול לצורך אכיפת הצו הנשיאותי. אף שלא ניתנו נימוקים להחלטתה, יש לשער כי לשיטתה של ייטס הצו הנשיאותי של טראמפ סותר עקרונות אחרים הקבועים בחוקתה ובחוקיה של ארה"ב. בהחלטתה עוררה עליה ייטס את זעמו של טראמפ, שבדומה לפרסונה הטלוויזיונית שלו בתכנית הריאליטי "המתמחה" (שם ההדחה התבצעה על ידו באמצעות המשפט "!You're Fired") הגיב במהירות ופיטר את ייטס.

הפיטורים של ייטס מהדהדים אירוע מפורסם בהיסטוריה האמריקאית, מימי פרשת ווטרגייט בשנות ה-70, הידועים בשם "טבח ליל שבת". הנשיא ניקסון דרש אז מהתובע הכללי שלו לפטר את החוקר המיוחד מטעם התביעה הכללית אשר אסף ממצאים כנגדו. התובע הכללי ריצ'רדסון סירב וניקסון פיטר אותו ומינה את סגנו, רקלשאוס. רקלשאוס סירב אף הוא להוראת הנשיא ופוטר. השלישי בדרג, בורק, מונה אז למשרת התובע הכללי והסכים – בדוחק, ורק לבקשת שני הבכירים המפוטרים שחששו לגורלה של מערכת המשפט האמריקאית עם פיטורי שלושה מבכיריה – לבצע את הוראת הנשיא ולפטר את החוקר המיוחד. האירועים הדרמטיים האלו התרחשו ב-20 באוקטובר 1973.

אמנם במקרה זה, ב-2017, מדובר בממלאת מקום אשר קשורה למעשה לממשל הקודם, אך העובדה שטראמפ הגיע לעימות כה חריף לאחר עשרה ימי כהונה בלבד מלמדת שיש לצפות כנראה לסערות רבות נוספות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!