דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מפרץ חיפה / דו"ח חדש על סכנות מיכל האמוניה במפרץ: "מוות המוני בתוך דקות"

עשרה חוקרים עצמאיים טוענים כי בניגוד לקביעות הרשויות לאורך שנים, קריסת המיכל עלולה להוביל לנזק ברדיוס של עשרות קילומטרים, ופגיעה באניית האמוניה שממלאת אותו משולה ל"אם כל הפצצות". ראש עיריית חיפה יונה יהב: "הבריאות והביטחון חשובים יותר מהמפעל, נדרוש דיון בקבינט"

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: ליאורה אמיתי).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: ליאורה אמיתי).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מיכל האמוניה במפרץ חיפה הוא סיכון חמור למאות אלפי תושבי האזור – כך קובע דו"ח חדש שנכתב בידי עשרה מומחים ישראלים. על פי הדו"ח, המיכל עצמו מזדקן ואינו בטוח, בעוד 90 אחוזים מאספקתו השנתית נועדה לייצוא דשנים ולא לצרכים של מדינת ישראל. סכנה גדולה יותר נובעת מאניית האמוניה הפוקדת את ישראל כל חודש, שפגיעה בה יכולה לחולל אסון שיגרום לעשרות אלפי הרוגים. ראש צוות המומחים, פרופסור אהוד קינן, מאשים את הרגולציה במדינה בחוסר מקצועיות ובהעדפת הצרכים הכלכליים של חברות דשנים בבעלות אמריקאית על פני בריאות וביטחון הציבור.

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר ציין ראש עיריית חיפה יונה יהב את המכשול הגדול שעומד כנגד סגירת מיכל האמוניה: נתונים סותרים שהוצגו על ידי רגולטורים במשך השנים, כולל דוחו"ת של המועצה לביטחון לאומי, אשר קבעו שהוא בטוח לשימוש. לטענתו, כל ההערכות המקלות היו חסרות ביסוס אמיתי, ואילו הדו"ח שקיבל מהמל"ל הסתבר כבדיקה שהוזמנה ע"י חברת "חיפה כימיקלים" – הלקוח העיקרי של אמוניה מהמיכל. "כבר 13 שנה שיש מאבק משפטי כנגד קיום מיכל הענק בסמיכות לתושבים. מפיקוד העורף ומהמל"ל הגישו לבית המשפט הערכות לפיהן המיכל בטוח לשימוש. אתמול קיבלתי דו"ח של עשרה מומחים ישראלים, שעבדו ללא שכר, שאין איש שיכול להתמודד עם סמכותם המקצועית, ומפריכים את ההערכות הללו מן היסוד. הבריאות והביטחון של התושבים יותר חשובים. גם יותר מהמפעל, שנמצא בבעלות אמריקאית ואשר תוצרתו הולכת בכלל לייצוא בשיעור של 90%".

ראש עירית חיפה יונה יהב ויו"ר ועדת המומחים פרופ' אהוד קינן במסיבת העיתונאים. צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
ראש עירית חיפה יונה יהב ויו"ר ועדת המומחים פרופ' אהוד קינן במסיבת העיתונאים. צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

"אם כל הפצצות"

קינן טוען בדו"ח שהמיגון הקיים של המיכל במפרץ חיפה אינו מספק הגנה, ומביא כדוגמה כיצד חומת בטון בעובי 40 סנטימטר לא הכילה קריסה של מיכל אמוניה בליטא. בתרחיש הקריסה, לדבריו, "תוך דקות יומתו מהרעלה כל האנשים בטכניון וגם באוניברסיטה. התוכנה שמחשבת סיכון מחומרים רעילים עוצרת ב-10 קילומטר. בקריסה כזו אמוניה יכולה להרוג גם במרחק 30 קילומטר, ויריחו אותה, מבלי למות מהרעלה, גם בתל-אביב. עוד יותר מקריסת המיכל, ישנה גם סכנה מפיגוע טרור באנייה הממלאת את המיכל. היא עוגנת כיממה במפרץ חיפה. רעילות קטלנית תוך דקות מתחילה בריכוז של 0.5% אחוז באוויר. בריכוזיות של 28%, יכול גם להיווצר פיצוץ שהאמריקאים מכנים 'אם כל הפצצות'".

בין המומחים שהכינו את הדו"ח הנוכחי נמנים גם זוכה פרס הנובל הפרופ' דן שכטמן מהטכניון, ופרופסור אשר טישלר, נשיא המכללה למנהל. מעבודתם עולה כי הדו"ח שהזמין המשרד להגנת הסביבה ב-2011 רצוף שגיאות בנתונים לכל אורכו, ומסקנותיו רפויות במיוחד. פרופסור קינן ציין שגיאה בולטת: "בכל העולם נבנים מיכלי אמוניה בזוגות, כדי לאפשר ריקון של האחד בזמן שהשני נבדק. בדו"ח מ-2011 צמדי מיכלים מן העולם רשומים כמיכל בודד, כמו המיכל הישראלי, שמעולם לא רוקן ונבדק כהלכה". קינן שלל גם את הבדיקה החיצונית שבוצעה בהזמנת חברת חיפה כימיקלים לפני מספר שנים, שמסקנתה היתה כי המיכל בטוח לשימוש לעוד 55 שנים. "אני קראתי את ממצאי הבדיקה עם חיישנים חיצוניים, ויש לפחות 4 נקודות במיכל שהן נקודות כשל שיכולות לגרום לקריסתו. מיכלים כאלו לא נועדו לשמש כל כך הרבה שנים והוא צריך להיסגר".

"מפעל חיוני" שברובו מייצא לחו"ל

הדו"ח מגולל את זכייתה של חברת חיפה כימיקלים בתואר מפעל חיוני למשק הישראלי, כלומר מפעל שניתן לחייב את עובדיו להגיע לעבודתם גם בזמן מלחמה. מחברי הדו"ח טוענים כי הסיבה להגדרת המפעל כחיוני אינה נובעת מכך שתוצרתו חיונית למשק בעת חירום (מרבית התוצרת הולכת לייבוא ורק מיעוטה נמכר בישראל), אלא להיפך – בזמן חירום האמוניה מהווה סכנה לאזור, והדרך היחידה לרוקן את המיכל היא להזרים את האמוניה לייצור מואץ של דשן במפעל. "המיכל שחיוני למפעל, חיוני בעצמו לריקון המיכל. זה פשוט אבסורד", ציין פרופ' קינן.

"דורש דיון בקבינט"

ראש העיר יהב הסביר כי כאשר הדו"ח התקבל, הוא נשלח לכל השרים הנוגעים בדבר ולראש הממשלה, בתביעה לקיים דיון בקבינט "על האמוניה, ולא רק על עמונה". יהב מקווה לרתום למאבק את הארגונים החברתיים, התושבים וראשי 22 היישובים הסובבים את מפרץ חיפה למאבק משותף שימנע את המשך פעילות המיכל, כאשר נשקלת גם עתירה לאסור את כניסתה של מיכלית האמוניה למימי ישראל.

כשנשאל יהב האם הפרסום הזה עלול להזיק לישראל מבחינה בטחונית השיב "מאז שראיתי את הסרט על סנודן הבנתי שאין יותר סודות. פניתי מיוזמתי לצנזורה שלא ביטלה את מסיבת העיתונאים, ולא אסרה על הפרסום הדו"ח, הם התעלמו מהבקשה שהגשתי."

תגובת חיפה כימיקלים: "זריעת בהלה מיותרת בציבור"

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה כי "ראש עירית חיפה, יונה יהב, מטעה במכוון את הציבור ועושה שימוש ציני בדו"ח שמסקנותיו כבר נדחו ונפסלו כליל על ידי גורמי הביטחון האמונים על הטיפול במיכל האמוניה. יהב יודע היטב שפרופ' קינן, העוסק בכימיה, מעולם לא ערך בדיקת סיכונים משמעותית והוא נשען על בדיקה שנעשה לפני למעלה מ-40 שנה ושאינה רלוונטית למצב כיום".

עוד נמסר מהחברה כי "לצערנו בוחר יהב לזרוע בהלה מיותרת בציבור ובמקום לשמש מנהיג הוא בוחר להלך אימים על תושבי חיפה והאיזור על מנת להסיט את תשומת הלב הציבורית מחוסר התפקוד שלו בתחומים העירוניים ומהתשתיות העירוניות המצויות בקריסה. עדיף לו לראש העיר שישקיע את זמנו בשיפור מערכות החינוך והרווחה הכושלות, יתמקד בשיפור התשתיות, וינסה לפעול לשיפור המצב הסוציו-אקונומי בעיר, מאשר למלא את יומו ביצירת פרובוקציות שקריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!