![מבט ממגדל הפיקוח בנתב"ג (צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה) מבט ממגדל הפיקוח בנתב"ג (צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה)](https://static.davar1.co.il/www/uploads/2024/07/Natbag16.jpg)
הכנסת אישרה בקריאה שלישית את הקמתה של רשות לאומית לבטיחות בתעופה. הצעת החוק עברה השבוע ברוב של 21 ח"כים, ללא מתנגדים.
הקמת הרשות תתאים את ישראל לנדרש באמנת שיקאגו, אמנת תעופה בינלאומית שישראל חתומה עליה, וכן ב"הסכם השמיים הפתוחים" שחתמה ישראל עם האיחוד האירופי ב-2013 – כך הוסבר בדברי ההסבר לחוק. שני ההסכמים כוללים התייחסות לסטנדרטים של בקרת וחקירת הבטיחות בטיסות.
לפי דברי ההסבר, בעשור האחרון הועברה ביקורת מטעם הארגון הבינלאומי לתעופה, שלפיה לישראל חסרה תשתית משפטית הדרושה לעמידה בסטנדרטים הבינלאומיים. הביקורת התייחסה במפורש להעדרה של רשות נפרדת לחקירת תאונות אוויריות.
כיום התחום כלול במשרד החוקר הראשי, שהוא חלק ממשרד התחבורה. לפי החוק החדש, את תפקיד החוקר הראשי יחליף מנהל הרשות. מי שכיהן עד עתה כחוקר הראשי, עו"ד גדי רגב, ימונה למנהל הרשות.
הרשות תהיה נפרדת ממשרד התחבורה, אך מנהלה ייבחר פעם בארבע שנים על ידי שר התחבורה. החוק לא הגדיר את תקציבה של הרשות או את היקף פעולתה. למרות ששרת התחבורה מירי רגב וחברי כנסת אמרו שהם רוצים שהרשות ותקציבה יזכו לעצמאות ממשרדי הממשלה, בפועל מסמיך החוק את שר התחבורה לכתוב את התקנות שבהתאם אליהן תוקם.
ככלל, כשלי תעופה הם נדירים, וכמעט ולא קרו כאלו בישראל בעשורים האחרונים. עם זאת, החוקר הראשי עסק בלמידת מקרים כמו כמעט ונפגע או סטייה מהנתיב המתוכנן, במטרה לצמצם עוד יותר את האפשרות לתאונות בתעופה, שאם הן קורות – נוטות להיות קטלניות.