דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקסיקו

דעה / יש מי שירוויח מהציוץ של נתניהו, וזו לא הקהילה היהודית במקסיקו

בציוץ אחד הצליח נתניהו לגרום לקהילה שלמה, ציונית ודי שמרנית, להצהיר על קשר בלתי מתפשר לזהות המקסיקנית שלה.

משלחת מקסיקו בטקס פתיחת משחקי המכביה, יולי 2013 (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
משלחת מקסיקו בטקס פתיחת משחקי המכביה, יולי 2013 (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
אלדד לוי

הנה מה שכולכם כבר יודעים: דונאלד טראמפ רכב בדרך לנשיאות, בין היתר, על ההבטחה שהוא יבנה חומה אדירה במעל ל-3,000 ק"מ של גבול ארה"ב-מקסיקו כדי לעצור את ההגירה הבלתי חוקית. יש אינסוף ביקורות, מבוססות היטב, נגד התכנית הזאת: החל מכך שחלק ניכר מן המהגרים הבלתי חוקיים נכנסים לארה"ב בדרך חוקית ולא מוברחים בגבול, וכלה באתגריים הגאוגרפיים, סביבתיים וחוקיים שבניית החומה מציבה. לצורך ההשוואה אורכה של גדר הגבול בין ישראל למצרים היא כ-200 ק"מ בלבד, בשטח די אחיד מבחינה טופוגרפית, ודליל יחסית מבחינת האוכלוסייה שלו. בגבול ארה"ב-מקסיקו, להבדיל, יש מגוון רחב של אזורים גאוגרפיים וטופוגרפיים שכוללים מדבר, הרים, נהרות שמורות טבע, וכמובן אזורים אורבאניים אדירים שבהם מתגוררים כ-12 מיליון איש. על כל זאת יש להוסיף שבשנים האחרונות יש דווקא הגירה שלילית של אזרחים מקסיקנים מארה"ב למקסיקו.

בעיה נוספת עם סיפור החומה, היא לא רק הפרטים הטכניים שהופכים את הפרויקט היומרני הזה ליקר וסבוך בצורה בלתי רגילה, אלא הדרישה חסרת התקדים שמקסיקו היא זו תשלם על עלויות בנייתה. הדבר הזה פשוטו כמשמעו מטריף את המקסיקנים, אשר ראשית אינם רוצים בחומה הזאת ושנית, לא מבינים מדוע מדינות נדרשות לשלם על גחמות הביטחון של השכנות שלהן. חשוב להבין, השיחה על הגירה היא לא שיחה שמקסיקו יכולה פשוט להתעלם ממנה. מקסיקו יודעת שסוגיית ההגירה קשורה לסוגיית הייבוא והייצוא והתעסוקה בארה"ב, כמו שטראמפ מדגים היטב בשיח הפסבדו-פרוטקציוניסטי שלו. זאת הסיבה שמאחורי הקלעים בכירים מקסיקנים מנסים להגיע להבנות עם הפקידות האמריקאית. מכאן, שאם ארה"ב הייתה רוצה לכפות על מקסיקו מדיניות הגירה יותר נוקשה, כדי להמשיך ולעודד את ההגירה השלילית שממילא החלה, היא הייתה ככל הנראה מצליחה. אבל טראמפ בוחר ביודעין, לא רק במדיניות שלא מתקשרת עם המציאות, אלא בכזו שמלווה בביזוי מכוון של השכנה, עם דרישה מופרכת לחלוטין.

נתניהו וראש ממשלת מקסיקו, ינואר 2014 (צילום: קובי גדעון \ לע"מ)
נתניהו וראש ממשלת מקסיקו, ינואר 2014 (צילום: קובי גדעון \ לע"מ)

במקסיקו, התבטאויות טראמפ הביאו לעלייה של רגשות פטריוטים עזים: הרשת החברתית מלאה בקמפיינים לטובת צריכה מקומית, של חיזוק התיירות המקומית ושל הרבה סרטוני וידאו מלאים בפאתוס לאומי. יש זעם ציבורי על האופן הנרפה שבו הנשיא, פנה-נייטו, ניהל את היחסים עם טראמפ עד כה, בדגש על הזמנתו של טראמפ כשהיה עוד מועמד לנשיאות בקיץ האחרון, מה שהתפרש כקבלת העמדות הניציות שלו. הדבר הזה גורם גם לתומכים הגדולים של הסכם הסחר החופשי עם ארה"ב לחשוב מחדש על היחסים עם אמריקה. באופן פרדוקסלי, השמאל המקסיקני, שבמשך שלושה עשורים מתנגד ליחסים הבלתי שוויוניים עם ארה"ב ולפתיחה המוחלטת של השוק המקסיקני לסחורה אמריקאית, שומע את הדי קולו ההיסטורי בקרב מנהיגי הימין, כמו הנשיא לשעבר ויסנטה פוקס או של קרלוס סלים, המיליארדר המקסיקני ואחד האנשים העשירים בתבל.

האינטרס הישראלי

בתוך המצב המאוד מתוח הזה בחר נתניהו להתערב באופן פומבי, וללא צורך. לכאורה, שום דבר לא היה נגרע מראש הממשלה לו היה נמנע מעימות שלכאורה לא נוגע לו. אבל כאן נכנסת לתמונה 'מגל מערכות אבטחה', החברה הישראלית שגידרה את רצועת עזה, את גבול מצרים-ירדן ושקיבלה הצעות לגדר גם את גבול קניה-סומליה. אכן, מתברר שבנוסף לתעשיית הנשק המפוארת של ישראל, אנחנו גם הופכים למעצמה בתחום הגידור. עלותו של פרויקט הגידור של ארה"ב-מקסיקו מוערכת ב-25 מיליארד דולר, וברור שלישראל יש עניין לקדם אותו.

הציוץ של נתניהו עורר זעם אדיר בממשל ובציבור המקסיקני, ואתמול (שני) העיתונות המקסיקנית סיקרה בהרחבה את הקשר של ישראל, דרך 'מגל מערכות אבטחה' לבניית החומה, דבר שעורר עוד יותר תרעומת על משולש היחסים של ארה"ב-ישראל-מקסיקו. כאן, חשוב לעמוד כאן על שתי רמות ביחסים של מקסיקו וישראל: ברמה הדיפלומטית, ישראל ומקסיקו מנהלות מערכת יחסים די חמה, שנחגגה לא מזמן בטקס רב רושם. בין מקסיקו לישראל יש הסכם סחר חופשי, ויש שיתופי פעולה ביטחוניים שהופכים את מקסיקו ללקוחה גדולה של מערכות צבאיות ישראליות. לא במקרה היה פנה-נייטו מן הראשונים להודיע על הגעתו להלווית שמעון פרס. ברמה החברתית הדברים סבוכים יותר. במקסיקו אין אנטישמיות מופגנת, ולא מדובר בתופעה שהקהילה נאלצת להתמודד איתה ביום-יום. אבל כמו מדינות לטיניות רבות, מקסיקו היא מדינה שבה המסורת הקתולית והגישה האנטי-אימפריאליסטית נגד ארה"ב מייצרות לא רק אנטי-ציונות מובהקת, אלא גם פעמים רבות אנטישמיות בוטה. הקהילה היהודית המקסיקנית היא עשירה ומאורגנת להפליא. יהודים סורים, לבנונים וטורקים הפכו לתעשיינים מוכרים ועשו הון רב משנות ה-40' של המאה ה-20 והתברגו לאליטה הכלכלית. הדבר הזה יצר תרעומת בקרב חלקים רבים של ציבור מקסיקני עני, שראה קהילה מאוד מסתגרת ועשירה, ולרוב מנוכרת למצוקות היומיום של המקסיקני הממוצע.

הקהילה במקסיקו היא באופן מסורתי ציונית מאוד, וכמו רבות מקהילות הגולה היא תומכת בישראל באופן אוטומטי, ללא קשר למדיניות שלה. מדובר בקהילה שרק לפני מספר חודשים הפעילה מספיק לחץ על ממשלת מקסיקו כדי לשנות את ההצבעה של מקסיקו באונס"קו בעניין ירושלים. לכן, המכתב שהוציאו ראשי הקהילה כנגד ההתבטאות של נתניהו, והסולידריות שהם הביעו כלפי אזרחי מקסיקו באשר-הם כל כך מדהימה, כי ככל הנראה, בכל שנות קיומה של מדינת ישראל לא נאלצה הקהילה הזו אי פעם, לגנות נציג רשמי כלשהו במדינת ישראל.

יהדות מקסיקו במגננה

נתניהו הצליח להעמיד את יהודי מקסיקו, לראשונה בתולדותיהם, עם הגב אל הקיר וגרם להם להצהיר בקול רם וברור את נאמנותם למקסיקו. לראשונה בחיי ראיתי חברים יהודים מקסיקנים מחליפים את דגלי ישראל שהם שמו כסולידריות במהלך אנתיפאדת היחידים בתמונת הפרופיל בפייסבוק, לתמונות של דגלי מקסיקו. רבים כתבו פוסטים נוקבים עם דרישה שנתניהו יתנצל על הדברים שלו וחזרו שוב על היותם, קודם כל, מקסיקנים. בטוויט אחד, הצליח נתניהו לגרום לקהילה שלמה, ציונית ודי שמרנית, להצהיר על קשר בלתי מתפשר לזהות האזרחית שלה.

ולבסוף מי נזעק למתן את הקרע הזה? אריה דרעי. מה קשור אתם שואלים? ובכן בשנים האחרונות מקיימת ההנהגה של יהדות ספרד החרדית יחסים מאוד קרובים עם יהדות ספרד המקסיקנית. רק לפני שנתיים ביקר הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף במקסיקו ונכח בבר המצווה של בנו של הרב הראשי המקסיקני הרב שלמה טוויל. היחסים האלו מלווים ככל הנראה גם בתרומות רבות של יהודים מקסיקנים עשירים ממוצא ספרדי למוסדות התורניים של ש"ס ואולי אף למערכת הפוליטית שלה. דרעי מבין היטב שהציוץ של נתניהו שם את יהדות מקסיקו על המוקד, ובוודאי, את אלו אשר יהדותם ניכרת לעין בכיפה ובזקן ולא חשוב מכך, מסכנת את התמיכה של הקהילה היהודית המקסיקנית הדתית ביהדות הספרדית בארץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!