דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

רפורמה בנמלים / שר התחבורה ישראל כ"ץ מאיים: "נפעיל בוררות חובה"

על רקע הדיונים עם ההסתדרות על הרפורמה בנמלים, ביקר השר באזור בו יוקם הנמל החדש ואיים כי יקדם הצעת חוק שתחייב בוררות לפני השבתת שירותים חיוניים. על המאבק בנמל אמר "לא סביר שאפשר לדלג בין הסתדרויות בזמן מו"מ"

שר התחבורה ישראל כץ, קרן טרנר מנכ"לית משרד התחבורה, ושלמה בריימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל במסיבת עיתונאים באתר הבניה של נמל אשדוד החדש (צילום: פלאש90)
שר התחבורה ישראל כץ, קרן טרנר מנכ"לית משרד התחבורה, ושלמה בריימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל במסיבת עיתונאים באתר הבניה של נמל אשדוד החדש (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

על רקע המשבר בנמל אשדוד והדיונים בין משרד התחבורה להסתדרות על הרפורמה בנמלים, הגיע היום שר התחבורה ישראל כ"ץ (הליכוד) לסיור בשטח המיועד להקמת הנמל החדש, בסמוך לנמל אשדוד.

כ"ץ התייחס בביטול לכל אפשרות של שינוי במתווה בניית הנמלים ואמר "ברצלונה שקעה למים, ביטלנו את זה מיד", בהתייחסו לאפשרות שאת הנמל החדש יפעילו עובדי הנמל הקיים. "הבהרתי מראש כי הנמלים החדשים יקומו ויפעלו ללא כל מגבלות , או זיקה כלשהי לנמלים הקיימים וכך אכן יהיה. כמו כן הבהרתי שבכוונתי לאפשר את שדרוג הנמלים הקיימים בהעמקת רציפים וציוד שיאפשר עגינת ספינות הענק ותחרות הוגנת בין הנמלים. נדונה גם האפשרות של הענקת רשת בטחון מותנית לעובדים במידה וסך הפעילות המשקית לא תגיע לרף המתוכנן, ואני משוכנע שתגיע".

בניגוד לעמדות מקורות בתחום הספנות, השר כץ ושלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, בטוחים שסך התובלה בישראל יאפשר לקיים מבחינה כלכלית 6 נמלים בישראל. חוזי ההתקשרות של חברת נמלי ישראל עם המפעילות הבינלאומיות הם סודיים, מה שמשאיר את הנמלים הוותיקים ואת עובדיהם בחוסר ודאות לגבי כושר התחרות שלהם, וכפופים לספקולציות היוצאות מכיוונו של כץ.

"העיקרון שקבעתי שהנמלים החדשים יפעלו לצד הנמלים הקיימים- חי וקיים. מי מהמתנגדים, שרוצה להתקרב לנמל החדש ולהיות מעורב בו- שיקנה משקפת, זו הדרך שלהם להתקרב. הרפורמה הזו היא דבר אדיר למשק, לכל מי שעוסק בענף ואני לא אאפשר לאף אילוץ פוליטי לפגוע בדבר הזה. הנורמות של אלון חסן לא יחזרו לאשדוד ולא לחיפה. אני מצפה מיו"ר ההסתדרות לעמוד בהתחייבויות שלו שלקח על עצמו בעבר. אם מישהו ירצה לשבות הוא יפר את חוקי המדינה ואנחנו נפעל למנוע את זה."

שר התחבורה ישראל כץ במסיבת עיתונאים באתר הבניה של נמל אשדוד החדש (צילום: פלאש90)
שר התחבורה ישראל כץ במסיבת עיתונאים באתר הבניה של נמל אשדוד החדש (צילום: פלאש90)

השר התייחס לניסיונות של גורמים מעובדי נמל אשדוד לעבור להסתדרות הלאומית ואמר "לא סביר שאפשר לדלג בין הסתדרויות בזמן מו"מ".

"אם ההסתדרות תנהג באופן ציני ותדחוף לשביתה מיותרת בנמלים בשל שיקולים פוליטיים פנימיים, תוך פגיעה חמורה במשק – אנחנו נגיב בהתאם. מי שישבור את כללי העבודה יקבל תשובה הולמת״ איים כ"ץ, וככלי במאבק זה ציין את חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים שהונח בכנסת ע״י ח״כ שרן השכל. כ"ץ התייחס לחוק ואמר "אם לא תהיה ברירה – נקדם אותו להצבעה מהירה". השר התייחס למעורבותו של יו"ר עובדי הנמל לשעבר אלון חסן ואמר כי מי שילך בדרכו "ימצא את עצמו ציבורית בדיוק באותו המקום".

בנוגע לכמות הפעילות השר כץ אמר כי "התחרות האמתית היא בין הנמלים בים התיכון. המתקנים החדישים ורמת השירות יביאו לכאן הרבה קווי שיט". כוונתו היא בעיקר לפעילות שטעון – אניית ענק תפרוק בישראל ואניות קטנות ישנעו את המכולות לנמלים אחרים בים התיכון. חיזוק לאפשרות זו קשור למפעילות הבינלאומיות של הנמלים החדשים, אשר בבעלות חברות ספנות גלובליות, שייתכן ויעדיפו לפרוק בישראל ולשמור על הכסף בתוך הקבוצה העסקית. מקורות בתחום הספנות מעירים כי הדבר מוטל בספק, שכן אניה היוצאת מנמל סואץ וצריכה לחצות את הים התיכון תאריך את המסע באופן משמעותי לו תעגון בישראל וחלקן חוצות את הים לאירופה ללא עצירה בודדה בכל הים התיכון. עוד אמר כץ: "העובדים כבר הבינו שאנחנו ניצחנו. מי שרוצה להתפרנס בכבוד שיצטרף אלי". מול התרחיש האופטימי של השר ישנם תרחישים סבירים לא פחות לפיהם נמל אשדוד יפגר כלכלית אחרי נמל הדרום. כץ הבטיח לשדרג גם אותו, אך מול המתקנים החדשים והאוטומטיים של נמל הדרום, תקציבי השדרוג יוכלו לשמש כמנוף לחץ על הנהלת הנמל ועובדיו כאחד.

קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה: "מבחינת יוקר המחיה, היום אוניות ממתינות מחוץ לנמל. בעולם רציף מחכה לאונייה. אצלנו אוניות מטען כללי ממתינות במשך עשרות שעות ושעות רבות גם במטעני מכולות. זה עולה הרבה כסף ליבואנים וליצואנים, זה מחייב יצרנים להחזיק עוד מלאים". טרנר התייחסה למו"מ עם ההסתדרות ואמרה "לא הפרנו סיכומים איתם, הם רוצים הגנה על דור ב' ועוד ועוד דרישות. שיגידו במה לא עמדנו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!