דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוקראינה

בעולם / העיירה אובודובקה שבמזרח אוקראינה מופגזת בכבדות מזה כשבוע

המתיחות בין אוקראינה לבין מיליציות הבדלנים הנתמכים על-ידי רוסיה עלתה שלב | אוקראינה משוועת להתערבות ארה"ב ואירופה

בניין הרוס בעיר דונצק (צילום: AP)
בניין הרוס בעיר דונצק (צילום: AP)
דוד טברסקי

מאז יום ראשון החלו לזרום דיווחים על הפגזות כבדות בעיירה אובודובקה שבפאתי העיר דונצק במזרח אוקראינה. סוכנות AP וממשלת אוקראינה דיווחו על חילופי אש כבדים בין צבא אוקראינה למיליציות הבדלנים הפרו-רוסיים אשר מחזיקים בשליטה ברובו של מחוז דונצק.

מאז יום שני דווח על בין 10 ל-18 הרוגים, רובם חיילים אוקראינים, ועוד עשרות פצועים, כולל אזרחים. בעקבות ההפגזות, עשרות אלפים בדונצק וסביבתה נשארו ללא חשמל וחימום ובמחסור חמור במים לשתייה.

בטמפרטורה הנושקת למינוס 20 מעלות, הסכנה לאסון הומניטרי מחריפה מרגע לרגע. ביום שלישי, הכריזה ממשלת אוקראינה על תחילתו של מבצע פינוי של תושבים מחוץ לעיר. שני הצדדים מאשימים אחד את השני בהסלמת המצב ונציגי ממשלות אוקראינה ורוסיה ביחד עם נציגי הכוחות הבדלנים והכוחות שנמצאים באזור לשמירה על השלום נפגשו ברביעי במינסק, בירת בלארוס, וקראו לכל הכוחות באזור לחדול מאש. אך על-פי הדיווחים האחרונים, אתמול בבוקר (חמישי) דווח על עוד שני חיילים אוקראינים שנהרגו בהפגזות. שר הביטחון האוקראיני, סטאפן פולטאראק, הוציא אמש הודעה על-פיה מטוס תובלה אוקראיני שטס מעל הים השחור נורה על-ידי אש נ"מ שהגיעה מאזור רוסיה וממשלת אוקראינה האשימה את רוסיה בירי.

אתמול (חמישי) לאחר שבוע של אלימות במזרח אוקראינה, במסגרתו המעצמות לא הגיבו למתרחש,  שגרירת ארה"ב באו"ם , ניקי היילי, בהופעתה הראשונה במועצת הביטחון של האו"ם הודיעה שארה"ב מאשימה את רוסיה בתוקפנות הרוסית במזרח אוקראינה, "אנחנו בהחלט רוצים יחסים טובים יותר עם רוסיה. אולם, המצב החמור במזרח אוקראינה דורש הוקעה ברורה של המהלכים הרוסים". בנוסף לכך הודיעה השגרירה שארה"ב לא תקל בסנקציות עד שחצי האי קרים לא יחזור לרוסיה.

נציגת ארה"ב בארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), קייט ביירנס, אמרה כי "רוסיה והבדלנים הציתו את האלימות באובודובקה. אנחנו קוראים לרוסיה להפסיק את האלימות, לכבד את הסכמי הפסקת האש, להוציא את הנשק הכבד מהאזור, לנצור את האש ולהפסיק לנסות לכבוש שטחים חדשים מעבר לקו ההסכמה".

מאז תחילת המלחמה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה באביב 2014, מעל מיליון וחצי מתושבי המחוזות דונצק ולוהנסק ברחו מביתם. התושבים שנשארו באזור הם בעיקר פנסיונרים ועובדי המפעלים והמכרות באזור ובני משפחותיהם. בפברואר 2015 הוכרזה הפסקת אש בין הצדדים, ולפחות באופן רשמי, הכוחות התחייבו לשמור על שקט. בשנתיים שחלפו מאז חילופי יריות בין הצדדים היו עניין שבשגרת היומיום וחיילים, בדלנים ואזרחים לא מעטים קיפחו את חייהם, אך ההפצצות שהתחדשו בתחילת השבוע מעידות על התגברות המתיחות האזורית. כמות ההרוגים המשמעותית לצד ספירה של מעל 2,300 הפגזות של מרגמות וטילי גראד מצביעים על כך שמישהו רוצה שהאזור יתלקח.

פרשנים באוקראינה ורוסיה מצביעים על מספר סיבות לכך: האיתותים של טראמפ לקראת הפשרת היחסים בין ארה"ב לרוסיה, אשר בתורם אמורים להקל את הסנקציות הכלכליות שרוסיה נתונה בהן, ובנוסף, סיומה הצפוי של ההתערבות הרוסית בסוריה. אלה יכולים לחזק את התחושה בצד האוקראיני שרוסיה יכולה לחזור לנסות לקדם את שאיפותיה הטריטוריאליות במזרח אוקראינה, דבר אשר מלחיץ את ההנהגה האוקראינית.

בשבועות האחרונים דווח על מאמצים נרחבים של ממשלת אוקראינה לקיים שיחות עם הנהגת נאט"ו באירופה בניסיון להגיע עמה להסכם הגנה, ואף הצטרפותה של אוקראינה לברית עמדה על הפרק. אתמול, דיווח ה-Wall Street Journal על כך שבכירי נאט"ו ביטלו פגישה מתוכננת עם נציגים אוקראיניים על מנת שלא לייצר פרובוקציות מול רוסיה. הנהגת אוקראינה חוששת שעם התחממות היחסים בין ארה"ב לרוסיה, הנשיא טראמפ, אף יותר מקודמו, לא ימהר לפקוד על נאט"ו לצאת להגנת אוקראינה.

בחודש הקרוב ממשלת אוקראינה תנסה להשיג כמה שיותר הישגים במפגשיה עם בכירי נאט"ו, אך זמנה קצר, שכן הבחירות במדינות מערב אירופה עומדות בפתח, והאוקראינים יודעים היטב שעוד מספר חודשים לא יהיה למנהיגים האירופאיים הזמן לדאוג לשכנתם שבמזרח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!