דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ב בניסן תשפ"ה 20.04.25
14.7°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 14.7°תל אביב
  • 15.8°חיפה
  • 13.5°אשדוד
  • 14.7°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 16.0°צפת
  • 12.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ח"כ ביטן קרא ל-4 חודשים בלי פיטורים בנמל אילת; המנכ"ל: "לא יכול להסכים"

ביטן הציע שהנמל, המשותק עקב מתקפות הח'ותים, יזכה להלוואות בערבות המדינה | ניר אייזנברג, מנהל חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "ההסתדרות מממנת מגורי עובדים - ומגלה על פיטורים"

ספינה בנמל אילת, ינואר 2024 (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)
ספינה בנמל אילת, ינואר 2024 (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), קרא היום (שלישי) להנהלת נמל אילת להתחייב לא לפטר עובדים במשך 4 חודשים – בכפוף לאישור מהיר של הלוואות בערבות המדינה. זאת על רקע סגירתו של נמל אילת במלחמה, עקב מתקפות הח'ותים על ספינות בים האדום. עוד קרא ביטן לשחרור עודפי כספים מקופות הפנסיה, ולקליטת שליש מהעובדים בנמל אשדוד.

הנהלת הנמל סירבה להתחייב לכך בדיון בוועדה. "לצערי אני לא יכול להסכים" אמר גדעון גולבר מנכ"ל הנמל, והוסיף כי הוא מוכן להתחייב לא לפטר עובדים במשך חודשיים, בכפוף לכך שההסתדרות תסכים לשחרר את העודפים האמורים מקופות הפנסיה. גולבר קרא לוועדה להורות כי 50-60% מהרכבים המגיעים לישראל מהמזרח הרחוק יעשו  זאת דרך נמל אילת – גם אם יצטרכו לעבור במיוחד דרך תעלת סואץ לשם כך. "עד דצמבר 2016 היה צו שכל הרכבים מהמזרח הרחוק יגיעו דרך נמל אילת" אמר, "תוספת העלות לכל רכב תהיה 300-350 דולר, ואז כל הנמל יעבוד, והכל יהיה בסדר".

ניר אייזנברג, מנהל חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר כי ההסתדרות נמצאת במחלוקת משפטית מתמשכת מזה כ-8 שנים בקשר לארבע קופות פנסיה של העובדים, הנמצאות בנאמנות. "לגבי חלקן יש טענות שיש בהן עודפים ולגבי האחרות – אנחנו טוענים שהנמל לא הפקיד אליהן מספיק, כלומר שחייבים כסף לעובדים. הסכמנו למקד את הדיון בשתי הקופות שלכאורה יש בהן עודפים בדרישה שנעביר את העובדים את המשוכה הזו, עם ביטחון תעסוקתי לחמישה חודשים. זה לא דבר של מה בכך, בטח נוכח הידיעה שיש לנו חוסרים בקופות אחרות, וההליך המשפטי יכול היה לקחת עוד שנתיים".

עוד הוסיף אייזנברג כי בתיווך ההסתדרות הסכים נמל אשדוד לקלוט כ-30 מעובדי נמל אילת, על אף שהעסקתם יקרה יותר משכירת עובדים חדשים. "הם מבינים שצריך לעזור לנמל אילת. ההסתדרות גם לקחה על עצמה חלק מעלויות ההלנה של העובדים. אבל אחרי כל הדברים הללו, כשנמל אשדוד מנסה לחתום הסכמות עסקיות עם נמל אילת, האחרון מתנער מסיבות שאני לא מצליח להבין".

"כולנו נרתמים: הוועדה, האוצר, ההסתדרות ונמל אשדוד. ובזמן שכולנו מתעסקים בזה, כשההסתדרות מכניסה יד לכיס לממן את מגורי העובדים – אנחנו מקבלים בשבוע שעבר הודעה שנמל אילת מפטר עובדים" אמר אייזנברג, "שמנו את זה מאחורינו – והשבוע קיבלנו הודעות על חל"תים. הכול בלי הידברות".

ראש עיריית אילת: "9 חודשים שהעיר מאוימת – ואין תגובה"

"אם אנחנו עושים הכול להציל את הנמל הוא לא יכול לפטר ולהוציא לחל"ת" הבהיר יו"ר הועדה ביטן. "אני קורא לאוצר לאשר את ההלוואות בערבות המדינה מהר. אני מבקש מההסתדרות שיסכימו לארבעה חודשים הקפאת מצב. ובעוד שלושה חודשים נראה מה המצב".

ח"כ עודד פורר אמר כי "אני חושב שהאחריות היא של המדינה, והיא צריכה להכניס את היד לכיס. כשמפקירים נמל יש לזה מחיר והמדינה צריכה לשאת אותו. נמל סגור זה לא גזירת גורל". ביטן הוסיף: "במידה וזה ימשך עוד 4 חודשים נצטרך לחשוב על מתווה אחר, גם לטובת הנמל ולא רק העובדים. אנחנו גם צריכים להשתתף במשהו בעניין הזה, ויכול להיות שנצטרך להגדיל גם את מספר העובדים שנמל אשדוד לוקח". ביטן אמר כי הוא נותן להנהלת הנמל שבוע לקבל את הצעתו – במסגרתה ההסתדרות תסכים לשחרור הכספים, האוצר למתן הלוואות בערבות – והנהלת הנמל תתחייב שלא לפטר עובדים למשך ארבעה חודשים. "הנמל יסכים, לדעתי לא תהיה לו ברירה".

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת, התרעם: "תשעה חודשים ברציפות שאילת מאוימת ביטחונית וכלכלית עם מאות שיגורים לעבר העיר, שלושה כטב"מים וטיל שיוט שנופלים בתוך העיר. אירועים שנגמרו בנס גדול. ואין תגובה – אבל אחרי שנופל כטב"ם אחד בתל אביב, המדינה רוחשת וצה"ל מגיב. למה לא עשו את זה קודם? השיח לא צריך להיות מה יקרה אם זו תהיה המציאות עוד שנה או שנתיים. אם זה היה קורה לנמל אשדוד או חיפה, לא היו מתייחסים לזה אותו הדבר".

"אילת סופגת מכה כלכלית קשה מאוד" הוסיף לנקרי, "חברים – צריך לתת מענה לעיר הזו שהיא נכס אסטרטגי חשוב של המדינה, שסוגרת את קצה המדינה, שער לאסיה ולמדינות המפרץ איתן חתמנו הסכמי שלום. היא מחזיקה גבולות עם מצרים וירדן, שגם איתן יש לנו הסכמי שלום. היא קלטה 60 אלף מפונים במלחמה הזו ועשתה המון עבורם. אילת חזקה זה אינטרס לאומי מובהק. לא יכול להיות שנתיב שיט סגור, ומדברים על זה שיכול להיות שזה יימשך עוד שנה או שנתיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!