משרד הרווחה מפרסם היום (שלישי) המלצות עבור אזרחים ותיקים להיערכות לחירום, זאת בעקבות המתח וההכנה למתקפה כוללת על ישראל בימים הקרובים. הרשויות המקומיות מוסרות ל'דבר' כי הן ערוכות לכל תרחיש.
משרד הרווחה ממליץ לאזרחים הוותיקים לבחור את המרחב המוגן ולהכין אותו לשגרה, לבדוק מעבר של מסדרונות ולסלק מכשולים שעלולים למנוע מכם לנוע בבטחה. כמו כן, יש להצטייד במסמכים רפואיים שמעידים על המצב הרפואי, להכין ערכת ציוד לחירום בבית עם הציוד הנדרש להתמודד עם מצב חירום, לאחסן את הציוד בתיק ולהניח במקום נגיש כדוגמת המרחב המוגן שבחרתם. יש להכין סוללות גיבוי, ובמקרה הצורך גם גנרטור עבור מכשירים רפואיים מבוססי חשמל חשמל (לדוגמא מכשיר שמיעה, או כיסא גלגלים ממונע או מחולל חמצן), ולוודא אספקה ל-10 ימים לפחות ולהחזיק בצילום של מרשמי התרופות. משרד הרווחה אף ממליץ לאנשים עם הליכונים להצטייד בפנסי ראש. על בני המשפחה לוודא כי יש להם מפתח לבית של האזרח הוותיק במידה והוא גר לבד.
כמו כן, מומלץ להוריד את הישומון של פיקוד העורף באחת מחנויות האפליקציה. היישומון מאפשר קבלת התרעה לפי מיקום ולפי אזורי עניין (עד 10 אזורים לבחירה), בהתרעה קולית, התרעה וויזואלית ורטט של 10 שניות. במידה ופונה האזרח הוותיק מאזור מגוריו, יש לשנות מיקום.
"המשרד נערך לפנות בתי אבות ובתי דיור מוגן במקרה הצורך ובכפוף להנחיות פיקוד העורף", נמסר ממשרד הרווחה. "משרד הרווחה מפעיל שירות מרחוק עבור כלל האזרחים הוותיקים לרבות אלו הממעטים לצאת מהבית. בעזרת תוכנה המותקנת בביתם הם יכולים לקחת חלק במפגשי שיח ושיתוף בהובלת מנחים מקצועיים, לקחת חלק בסדנאות ופעילויות שונות בדגש על תנועה ואורח חיים בריא, ולהשתתף בהרצאות וקורסים בתחומים מגוונים".
לצד הנחיות להכנת האזור המוגן ושמירה על הבטיחות והבריאות, משרד הרווחה ממליץ לאזרחים וותיקים כיצד להתנהל גם מחוצה לו. על פי ההנחיות, יש לשמור על פעילויות שבשגרה ככל הניתן ולשמור על סדר יום מוכר. ליזום את אותה פעילות שוב ושוב לדוגמה בישול, קריאה, האזנה למוזיקה, הרצאות מוקלטות וכל דבר מה נוסף שיכול לסייע לרגיעה. כמו כן, המשרד ממליץ לקבוע זמן קצוב ומוגבל מראש של צפייה בטלוויזיה, ובמידת הצורך להיעזר בקווי תמיכה טלפונים ובלחצני מצוקה.
"ישנה חשיבות רבה בשמירה על קשרים חברתיים בזמן שגרה ועל אחת כמה וכמה גם בזמן חירום. חשוב לחזק תקשורת וקשרים עם מעגלי התמיכה השונים כמו משפחה, חברים, שכנים, להיות כמה שיותר פעילים ומעורבים חברתית, אם זה בסביבה הקרובה, בהתנדבות בעמותות השונות ופלטפורמה אחרת".
רשויות מקומיות ל'דבר': "ערוכים לכל תרחיש"
הרשויות המקומיות מבקשות להרגיע את הציבור, ובמיוחד את ציבור האזרחים הוותיקים ונתמכי מערכות הרווחה. כאשר מרבית העיריות פתחו מקלטים. בתל אביב ורמת גן יצרו העיריות חוברת מרוכזת עם מידע חיוני לתושבים והודיעו כי הם נמצאים בקשר יזום עם אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלויות.
בעיריית טבריה הודיעו כי הם הצטיידו בגנרטורים לאנשים שנתמכים במכשירים. עיריית גבעתיים הקימה מרכז גנרציה לטובת הטענה חשמלית של מכשירים תומכי נשימה. באשדוד הודיעה העירייה כי היא נערכת למתן שירותי אספקת תרופות מזון ושליחויות מיוחדות עד הבית לאוכלוסיות הדרושות לכך. עיריית חיפה הודיעה כי התקינה גנרטורים לשימוש הציבור במרחבים ציבוריים מוגנים שאושרו לשימוש על ידי פיקוד העורף.
עיריית ירושלים הודיעה כי ייפתח חמ"ל שיאויש 24/7 ע"י עובדים סוציאליים ממערב וממזרח העיר שיהיו זמינים לקריאות המתקבלות ויגישו סיוע בהתאם. בבית שמש, העירייה מפעילה ערוצי עדכון קהילתיים דרך מנהלי קהילות, גבאי בתי כנסת, מרכזים קהילתיים ועוד כדי לוודא עדכון מקסימלי של כל תושבי העיר
לכל שאלה ופנייה ניתן להתקשר למוקד 118 של משרד הרווחה לקבלת מידע וסיוע על ידי עובדים סוציאליים או להיכנס לאתר של משרד הרווחה