דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / מופע הבריונות והצביעות של כבל ויחימוביץ' שבר שיאים

קשה לומר שההכרזה של שלי יחימוביץ' היום בצהריים (א'), על רצונה להתמודד לראשות ההסתדרות הפתיעה מישהו | ובכל זאת, הציניות וה"הפוך-על-הפוך" גדשו את הסאה

יחימוביץ׳ וכבל (ארכיון. צילום: אורי לנץ / פלאש 90).
יחימוביץ׳ וכבל (ארכיון. צילום: אורי לנץ / פלאש 90).
יניב כרמל

קשה לומר שההכרזה של שלי יחימוביץ' היום בצהריים, על רצונה להתמודד לראשות ההסתדרות הפתיעה מישהו. "השמועה" על כוונותיה של יחימוביץ' להתמודד תודלקה היטב על ידיה בשבועות האחרונים. אמנם ההודעה הייתה עטופה בדברי רהב שקריים ("אני בטוחה שהייתי יכולה להיבחר לראשות מפלגת העבודה," אמרה לרשת ב', "רוב חברי המפלגה הרי תומכים בי. אני מעדיפה להתמודד להסתדרות") אבל כנראה שמהסוג אותו התרגלנו לקבל מפוליטיקאים המשוכנעים שהם מתת האל לאנושות הגואלים בטובם את ציון.

ובכל זאת, משהו במופע הצביעות של כבל ויחימוביץ', תחילה ברשת ב', וזמן קצר אחר כך בהופעתו הבריונית של כבל בבית נבחרי ההסתדרות, שבר שיאים של ציניות והפוך-על-הפוך.

הבה נבחן את הודעתה של יחימוביץ', ונשיל את מעטה הצביעות שכבה אחר שכבה.

"מודה מעומק הלב", כתבה יחימוביץ' בטוויטר, "לחברי ומעתה שותפי איתן כבל, שהעמיד לרשותי את סיעתו "בית חברתי", כעת חתמנו על ההסכם".

"העמיד לרשותי את סיעתו". ממש כך. כן, מבחינת כבל הסיעה בהסתדרות היא "שלו". יש שם אנשים שיש להם דעה עצמאית? נבחרי ציבור? רשימה של אנשים שפועלים על דעתם ולפי צו מצפונם? זה לא מעניין את כבל. הסיעה היא "שלו". ולמה היא שלו? את זה הוא כבר הסביר לדה-מרקר, בטאון ההון שגילה עניין לפתע בבחירות להסתדרות ומבקש להריץ את יחימוביץ' וכבל. הסיעה היא "שלו", של כבל, כי הוא שילם 700 אלף שקל על הקמפיין בפעם שעברה בה ניסה להיבחר לראשות ההסתדרות.

זו אכן תפישה דמוקרטית נאה – בעל ההון כבל רכש לעצמו אצבעות בבית נבחרי ההסתדרות והוא מעמיד אותן למכירה. אם זו תפישתו הדמוקרטית, אז מה כל כך הפריע לו בפעילותו של שלדון אדלסון וישראל היום? אולי שלדון בכלל התקנא בכבל, וגם רצה לרכוש לעצמו מפלגה?

הסיעה לרשותך!

ואם יש מוכר נמצאה גם קונה לסחורה הבלתי לגיטימית הזו. אישה אשר רוממות הדמוקרטיה בפיה תמיד, והיא כעת תעמוד בראש סיעה שהועמדה לרשותה. מה עם לעמוד בכללים הדמוקרטיים המחייבים של ההסתדרות? מה עם לפעול בתוך המסגרת בהתאם לחוקי המשחק הדמוקרטיים? זה לא בשביל יחימוביץ'. אין להטריד סוציאל-דמוקרטית דגולה שכמוה עם זוטות כגון חוקה, חוקים, תקנון. לשלטון נולדה, ולרשותה "הועמדה" סיעה.

"ביום ד' התבקשתי להגיע דחוף," סיפר היום בהתרגשות לאון בן לולו, מראשי סיעת "הבית החברתי" בבית נבחרי ההסתדרות. "הודיעו לי שהולכים לקחת את הסיעה שלי ולהעביר לשלי יחימוביץ'. בחיים שלי לא ראיתי את שלי יחימוביץ', לא מכיר אותה. אין לי כוונה להעביר את הסיעה. אני איש ליכוד למה שאעבוד בשביל שלי" חתם את דבריו והודיע שסיעת הבית החברתי תרוץ בבחירות ברשימה משותפת יחד עם עוגן של ניסנקורן.

מעניין שלא שאלו את כבל ויחימוביץ' ברדיו איך זה יתכן שהם ירוצו בראש הסיעה "של" כבל. האם אינם חברי מפלגת העבודה? האמת שזילות המסגרות הפכה כל כך שגרתית במחוזותינו שהעובדה שכבל ויחימוביץ' פשוט מבזים את המפלגה שלהם עצמם, אשר בחרה רשימה למוסדות ההסתדרות – רשימת מפלגת העבודה, שבראשה פיני קבלו – וסיעת העבודה בהסתדרות בחרה באבי ניסנקורן כמועמדה לראשות ההסתדרות, כל העובדות האלו לא הוזכרו היום.

המראיינת ברשת ב' לא שאלה את יחימוביץ' כיצד יתכן שהיא, אשר נשבעה תמיד כי מפלגת העבודה זה הבית הפוליטי שלה, וכי היא לעולם לא תתמודד בשום מסגרת אחרת, פשוט מדלגת בקלילות מעל הצהרותיה, ותתמודד בראש סיעה אחרת, כנגד המועמד של המפלגה שלה, על מנת לאחוז בשלטון ההסתדרות.

אגב, התופעה הזו של חברי כנסת, שלפתע לא מתאימה להם השליחות בכנסת, והם מעוניינים לחפש דרכים אחרות להשפיע גונתה בעבר בחריפות על ידי פוליטיקאית חדת לשון מהמחנה הציוני. הנה מה שיחימוביץ' אמרה על שרון גל ושי פירון, לדוגמא: "להיות חבר/ת כנסת זו שליחות נעלה וזכות גדולה. זה להיות משרת/ת של הציבור במובן העמוק", כתבה יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה. "מי שפחות מכיסא של שר לא נאה לו – שילך לחפש את החברים שלו". מופע של צביעות, כבר אמרנו?

אולי יחימוביץ' למדה את תרגיל ההימלטות מתפקיד נבחר מאיתן כבל עצמו – מי שהעמיד עצמו כמועמד לראשות ההסתדרות לא מצא לנכון לשרת אותה לאחר שהפסיד בבחירות מול עופר עיני. כבל התפטר מסיעת הבית החברתי ונשאר בתפקיד שהעדיף בכנסת.

"עוגן" ו"עוגנים" הן סיעות הסתדרותיות, לא רשימות הנשלטות על ידי מפלגות פוליטיות ארציות, ומשרתות אינטרסים זרים. ההסתדרות התנתקה למעשה מהפוליטיקאים והפוליטיקה, והיא מתמקדת ביעדים המהותיים האמיתיים שלה: הגנה על העובדים והשגת הישגים לטובתם מול הממשלה והמעסיקים, בד בבד עם היותה תנועה חברתית המקדמת שוויון וסולידריות בחברה הישראלית

יש חוקים לבחירות בהסתדרות

כאילו על מנת להדגיש את האירוניה ופוליטיקת מי האפסיים של הזוג כבל-יחימוביץ', הקדימון להכרזה שלהם ברדיו כלל התלהמות משולהבת של הפרשן חנן קריסטל. "ההסתדרות היא מוסד בולשביקי, מעבירים שם את תפקיד היושב ראש בירושה ללא בחירות!" צעק, רגע לפני שכרכר סביב כבל ויחימוביץ' שהודיעו על המלכת יחימוביץ' כמלכת הבית החברתי, להפתעתם של חברי הסיעה. "הרי זו הרשימה שלך!" אמר קריסטל לכבל משולהב, "חברי ההסתדרות הצביעו לך, לא לחברי הרשימה" אמר כבוחן כליות ולב, והדגים אף הוא תפישה דמוקרטית מפותחת.

ובכן, כדאי להסביר מעט את חוקת ההסתדרות. בכל זאת, זה התקנון על פיו מתקיימות הבחירות, אלו הם כללי המשחק הדמוקרטיים שאין לשנותם לטובת גחמה של מאן דהוא. חברי ההסתדרות בוחרים רשימות בבחירות כלליות וסודיות. הרשימות מרכיבות את בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה). העומד בראש הסיעה הוא מועמדה לתפקיד יושב ראש ההסתדרות, ומיד לאחר הבחירות הכלליות מתכנסים חברי בינ"ה ובוחרים את היושב ראש.

כאשר יושב ראש מתפטר מתפקידו, קובעת החוקה כי על בינ"ה לבחור יו"ר חדש. קוראים לזה דמוקרטיה ייצוגית, וזו בדיוק השיטה, פחות או יותר, גם בכנסת ישראל להרכבת ממשלה. קריסטל, אני מניח, לא חושב שאנו חיים במשטר בולשביקי, הוא רק רצה להכפיש. הוא טען שרמון המליך את פרץ שמסר המלוכה לעיני שמסרה לניסנקורן. זהו שקר. כאשר רמון פרש, די מהר לאחר כניסתו לתפקיד, עמיר פרץ נבחר על ידי בינ"ה למלא את מקומו. לאחר מכן היו בחירות כלליות שבהן נבחר פרץ. אח"כ פרש פרץ ועיני נבחר על ידי בינ"ה. גם עיני עמד בפני בחירות בהן ניצח את כבל. וכאשר עיני פרש, נבחר ניסנקורן בבינ"ה.

כעת מגיעות הבחירות, ב-23 במאי הקרוב, והיום היה היום האחרון של הסיעות להכריז על ההתמודדות בבחירות ומי יעמוד בראשן. ברגע האחרון ניסו כבל ויחימוביץ' לעשות מחטף, ולהמליך את יחימוביץ' בראש סיעת הבית החברתי כדי שתוכל להתמודד. אבל בהפוך על הפוך מציגים עצמם הבריונים כלוחמי צדק.

"פעם בחמש שנים מגיע לפה אורח"

אבל מה לעשות, לחברי הבית החברתי יש גם דעה משל עצמם. הדברים הנרגשים של איציק יואל, מי שעומד בראש סיעת הבית החברתי, היום בכינוס בינ"ה, מראים את עצמת הלחץ שהופעל עליו. "בא לבית שלי בעז כבל, אח של איתן, התפרץ לי לתוך הבית, דחף את אשתי", הוא קרא בסערת רגשות בעוד כבל וחבורתו ניסו להפריע לו לדבר (בעז כבל מכחיש בתוקף כי פעל באלימות). וכל זאת למה? איציק יואל סירב להפר את ההסכם הקואליציוני שחתם עליו – בהסכמת הסיעה שהוא עומד בראשה, ובידיעתו וברכתו של איתן כבל עצמו, על אף שאין לכבל מעמד בסיעה – עם ניסנקורן.

ההסכם בין "עוגן", סיעתו של ניסנקורן ו"הבית החברתי" בראשות יואל נחתם כנהוג בהסתדרות עוד קודם לבחירות, ומפרט קוי מדיניות וחלוקת תפקידים לאחר הבחירות, במקרה שהסיעה המשותפת אשר תעמוד למבחן הבוחר בהסתדרות תנצח בבחירות. את ההסכם ואת תהליך המשא ומתן הזה, שהוא חלק אינטגרלי מהתהליך הדמוקרטי הייצוגי, ביקשו לפתע כבל ויחימוביץ' לבטל.

היום בצהריים כבל הופיע בבית נבחרי ההסתדרות יחד עם אנשיו והתקבל בקריאות בוז על ידי הנוכחים. היו"ר ניסנקורן הרגיע את הנוכחים בסרקזם: "חבר'ה, פעם בחמש שנים איתן כבל מגיע לפה להתארח, בואו נקבל אותו יפה". במופע של בריונות, כבל ואנשיו ניסו להפריע ליואל לדבר, וכבל עצמו עמד וקרא ליואל "גנב", ובכך למנוע ממנו להכריז בפני בינ"ה כי סיעת הבית החברתי תתמודד במסגרת הסיעה המשותפת "עוגנים", יחד עם סיעת "עוגן" של ניסנקורן. זה לא צלח, ויואל הנרגש השלים את קריאת ההודעה. כבל ופמלייתו עזבו את האולם בסערה.

יתכן שכבל יפנה עתה לבתי המשפט כדי להשיב לעצמו את השליטה על "סיעתו". יש לקוות שמבוקשו לא יעלה בידיו, אך קשה לדעת. בסיבוב הקודם, לפני כחמש שנים, בית המשפט העניק לו סעד מפתיע. כבל רצה להתמודד לראשות ההסתדרות מבלי להיות חבר הסתדרות. בית המשפט אישר לו את הבקשה המוזרה, אפילו שמבחינת הדין כבל לא היה רשאי אפילו לבחור בבחירות, לא כל שכן להיבחר.

אז מה קורה פה?

ההסבר לצעד של יחימוביץ' הוא כי היא נואשה מההתמודדות בתוך מפלגת העבודה. את תקופתה כיושבת ראש זוכרים במפלגה כתקופה של ציד מכשפות מתמיד, כאשר אנשיה של יחימוביץ', על תקן "בני-האור" נלחמו בכל השאר, שהיו מבחינתם "בני-החושך". באותה תקופה, יחימוביץ' נלחמה גם בהסתדרות בלהט אידיאולוגי משיחי; היא רשמה פטנט בינלאומי כראשת מפלגה סוציאל-דמוקרטית כביכול שפעלה לדחוק החוצה את האיגודים המקצועיים והעובדים, בדיוק הפוך ממה שמפלגות סוציאל-דמוקרטיות אמורות לעשות. "מפקד ארגזים" היא קראה אז לחברי המפלגה מההסתדרות, ופעלה להוציאם מעמדות השפעה, תוך שימוש במנגנונים לא דמוקרטיים, כמו צירוף צירים מטעמה לועידת המפלגה (צעד שגינתה כאשר ברק היה יושב הראש, אבל לה זה מותר).

כעת משהתייאשה מהסיכויים לקבל את תמיכת חברי המפלגה היא מבקשת לאחוז בהגה השלטון בהסתדרות, ומבחינתה החלטתה היא אישור מספיק לכך שיש מי שרוצה בכך. מי צריך להיבחר על ידי חברי מפלגה כשיש את החבר והשותף כבל שיעמיד לרשותה את "סיעתו".

אבל ההסבר המלא והעמוק יותר למה שקורה מול עינינו קשור לשינוי עמוק שהתרחש בהסתדרות בשני העשורים האחרונים. חיים רמון אמנם לא התכוון לכך, אבל השתלטותו על ההסתדרות ב-1994 הניעה תהליך שינוי משמעותי. רמון ביקש לנתק את מנגנוני הכוח הפוליטיים שהיו אצורים בהסתדרות ולחברם לכוח פוליטי אחר – לנתק את ההסתדרות ממחנה פרס, ולחברה למחנה רבין. הדברים התגלגלו כך, שרמון הספיק לעשות רק את מעשה הניתוק. עמיר פרץ שהיה ליושב ראש אחריו אמנם הגיע מהפוליטיקה, אך היה מנהיג מסוג אחר מזה שהובילו את ההסתדרות עד לאותה עת.

עופר עיני ואבי ניסנקורן הם כבר סיפור אחר לגמרי. הם אנשי הסתדרות – עיני שצמח כל הדרך מוועד עובדים וניסנקורן שצמח בעשייה במחלקה המשפטית של ההסתדרות ובאגף לאיגוד מקצועי. גם הסיעות שמרכיבות כיום את בינ"ה שונות – "עוגן" ו"עוגנים" הן סיעות הסתדרותיות, לא רשימות הנשלטות על ידי מפלגות פוליטיות ארציות, ומשרתות אינטרסים זרים.

ההסתדרות התנתקה למעשה מהפוליטיקאים והפוליטיקה, והיא מתמקדת ביעדים המהותיים האמיתיים שלה: הגנה על העובדים והשגת הישגים לטובתם מול הממשלה והמעסיקים, בד בבד עם היותה תנועה חברתית המקדמת שוויון וסולידריות בחברה הישראלית. גם אם בית המשפט יאשר לכבל-יחימוביץ' להתמודד בקונסטלציה זו או אחרת, הרי שמדובר בקרב מאסף של הפוליטיקאים והפוליטיקה אשר מבקשים לשוב ולהשתלט על ההסתדרות. אני לא חושב שזה יעלה בידם; סביר בעיני שההסתדרות תקיא את הפוליטיקאים מתוכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!