דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבי ניסנקורן

הבחירות להסתדרות / יחימוביץ': "אהפוך את ההסתדרות לראש חץ חברתי, אין דיל פוליטי"

לאחר ההכרזה מעוררת המחלוקת של יחימוביץ' כי תרוץ בראשות סיעה שאיתן כבל "העמיד לרשותה" התראיינו אמש (א') יחימוביץ' וניסנקורן בערוץ 2 | ניסנקורן: "לא חושש מהתמודדות בבחירות ומשוכנע שאנצח. ההסתדרות היא לא סידור עבודה"

שלי יחימוביץ׳. ארכיון. צילום: פלאש 90 / אייזק הררי
שלי יחימוביץ׳. ארכיון. צילום: פלאש 90 / אייזק הררי

הודעתה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) על כוונתה להתמודד על ראשות ההסתדרות יצרה עניין ציבורי רב במערכת הבחירות לראשות הארגון, שייערכו ב-23 במאי. יחימוביץ' ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התראיינו אתמול (ראשון) בערוץ 2 במה שנראה כתחילתו של קרב פוליטי, על אף שיחימוביץ' עדיין לא השיגה את תמיכת פעילי סיעת "הבית החברתי" בהסתדרות שבראשה היא מתכוונת לרוץ. פעילים ותומכים בירכו את יחימוביץ' ברשתות החברתיות, אך במפלגת העבודה, אליה היא משתייכת, מיהרו להצהיר על תמיכה בניסנקורן.

בראיון לחדשות 2 אמרה יחימוביץ' על בחירתה להתמודד לראשות הארגון כי "כל מי שמכיר אותי יודע שזאת תפיסת העולם שלי וזאת האמונה שלי. גם בשנותי כעיתונאית וגם בשנותיי כפוליטיקאית, זה המנוע שלי. זאת הסיבה שבגללה נכנסתי לפוליטיקה. הטיפול בפערים בין עוני לעושר, הדיכוי של עובדים, הזכות של אדם להתפרנס בכבוד. חוקקתי חמישים חוקים שרובם ככולם בעד אנשים עובדים. אני מאמינה שההבדל ביני ובין אבי ניסנקורן, ואני מעמידה את זה לבחירת הציבור, הציבור יחליט מי מאיתנו טוב יותר. ההבדל הוא שאני מסוגלת לקחת את הארגון הזה ולהפוך אותו לראש חץ עוצמתי בדאגה למען העובדים במדינת ישראל."

בתשובה לשאלה האם מאחורי המהלך מסתתר דיל פוליטי בינה לבין חבר הכנסת איתן כבל, אמרה יחימוביץ' כי "דיל פוליטי בוודאי אין. אנחנו הולכים למהלך הזה ביחד. אין שום התחייבות כזאת, אין שום דיל כזה. זאת המצאה של משרדי היח"צנות המרובים ונוטפי הכסף שההסתדרות מעסיקה על חשבון העובדים. אנחנו היינו יריבים פוליטיים, אני תמיד חיבבתי את איתן והערכתי אותו, גם הצעתי לו שותפות באותם פריימריז והוא סירב. לשמחתי הרבה הוא בא בנדיבות רבה מאד והציע לי את סיעתו כדי להתמודד ממנה. לאיתן גם יש רקורד של רצון שתהיה דמוקרטיה בהסתדרות. אי אפשר שלארגון הגדול ביותר במדינה ש-530 אלף אנשים משלמים לו דמי חבר כדי שיגן על זכויותיהם, תישלל מהאנשים האלה הזכות לבחור את מי שינהיג או תנהיג אותם ואנחנו עדים עכשיו לניסיון הזה."

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכנס שדרות (צילום: רוני נחמני).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכנס שדרות. "אני עושה, היא מדברת" (צילום: רוני נחמני).

 

מוקדם יותר התראיין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ב"תכנית חיסכון" בערוץ 2. "שלי רוצה להתמודד, זו זכותה ואני ממש לא מוטרד מהתמודדות שלה. שלי יחימוביץ' מתלבטת כבר חודשים. כאיש הסתדרות, לא כיו"ר, אותי זה מעליב שמישהו רואה את ההסתדרות כאיזושהי ברירת מחדל, ומתלבט אם ללכת להסתדרות, זה איזשהו סידור עבודה. אני לא אוהב את זה ואנחנו נראה את התוצאות בקלפי".

עוד אמר ניסנקורן כי הוא אינו חושש מבחירות, אך מתנגד לדרך בה מנסה יחימוביץ' להעמיד עצמה לבחירה, דרך אותה כינה "בזויה". "שלי יחימוביץ' יכלה אם היא כל כך רצתה להגיש מועמדות בסיעה חדשה לפני חודש וחצי, להביא 5,000 חתימות ולהתמודד. שלי יחימוביץ' החליטה שהיא לא רוצה להתאמץ. אני יו"ר הסתדרות חברתי, יו"ר הסתדרות ראשון שהעלה את שכר המינימום בצורה משמעותית, שדאג לעובדים עם מוגבלות, שדאג לעובדי קבלן, שהעלה את השכר בצורה ריאלית. אתה יודע מה ההבדל ביני לבין שלי? שאני עושה והיא מדברת".

בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
הבחירות בהסתדרות
יום רביעי, 31 בדצמבר 1969, בשעה 23:00
0 0 0 0
ימים
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שעות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
דקות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שניות

בנוסף טען ניסנקורן כי חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) שיקר לו לאחר שעודד את הסיעה שהקים, "הבית החברתי" בהסתדרות לחתום רק לפני ימים ספורים על הסכם קואליציוני עם סיעת "עוגן" – סיעתו של ניסנקורן. "איתן כבל ידע, היה בסוד העניינים, אישר, תמך, בהסכם קואליציוני של הסיעה, של הבית החברתי איתי. מעבר לזה הסיעה הזאת התמזגה בשביל לעשות את זה. יש פה דיל, קומבינה פוליטית שלא קשורה להסתדרות בכלל. איתן החליט ששלי אולי תוכל לעזור לו לראשות המפלגה ומבחינתו ההסתדרות לא מעניינת אותו. הוא היום היה אורח לרגע. זאת הפעם הראשונה שהוא מבקר בבית נבחרי ההסתדרות אחרי חמש שנים, מעבר לזה הבנאדם הזה בא ואמר 'אני אהיה ראש המטה שלך, אני אריץ אותך', בנאדם שמשקר לסיעה שלו, בנאדם שמשקר ליו"ר ההסתדרות, בנאדם שמשקר לציבור, בנאדם שמדבר בצורה כזאת, הוא לא ראוי, ככה לא צריך פוליטיקאי להתנהל, בטח לא פוליטיקאי שבא ואומר שהצדק החברתי הוא לפניו".

בתגובה לדברים הודיע חבר הכנסת איתן כבל כי "איני מכחיש שתמכתי בעבר בניסנקורן ואף במשך תקופה ארוכה מאוד הייתי חוד החנית שלו בכנסת. לאחרונה נוכחתי שעופר עיני הוא עדיין השליט של ההסתדרות ולכן סברתי שיש לעשות מעשה כדי לשנות את המצב. כל עוד לא היה מועמד הוא היה ברירת המחדל אך מהרגע שישנו מועמד נוסף אנו חייבים ללכת לבחירות. אין מצב שלא יהיו בחירות לראשות ההסתדרות במשך שמונה שנים וימנע מחצי מליון עובדים לקבוע מי ינהיג אותם."

תגובות במפלגת העבודה

בעקבות הסערה אמש התייצבו בכירי מפלגת העבודה לצידו של היו"ר המכהן ניסנקורן, שכבר זכה לתמיכת מוסדות המפלגה במערכת הבחירות הנוכחית. יו"ר העבודה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג הודיע כי "אני ושב וחוזר על תמיכתי המלאה באבי ניסנקורן בבחירות לראשות ההסתדרות. תחת הנהגתו של אבי ניסנקורן, הסתדרות העובדים הוכיחה כי היא פועלת להגשמת חזון מפלגת העבודה, לצמצום הפערים החברתיים והפערים הסוציו-אקונומיים בחברה הישראלית, תוך קידום ערכי השוויון והצדק החברתי." הרצוג הוסיף כי "מפלגת העבודה בהנהגתי תפעל על זרועותיה השונות לניצחונו בבחירות, בהתאם להסכם שנחתם עם סיעת העבודה בהסתדרות, המייצגת את מפלגת העבודה, וכן בהתאם להחלטה שהתקבלה בוועידת הסיעה בהסתדרות כבר לפני כשנה." הודעה דומה נמסרה מטעם מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני.

גם חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני), בעברו יו"ר ההסתדרות, הכריז על תמיכה בניסנקורן "מתוך הערכה לכך שהוא ממלא את תפקידו על הצד הטוב ביותר ובנוסף לכך מחזק את ההסתדרות כתנועה חברתית בהתאם להשקפת עולמי". פרץ, המועמד לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה, אמר כי "יחימוביץ' היא חברת כנסת מהשורה הראשונה. היא חשובה למפלגת העבודה וללא ספק תמשיך להיות חלק מהנהגתה הבכירה".

פיני קבלו, ראש סיעת העבודה בהסתדרות, תקף את החלטתם של כבל ויחימוביץ' להתמודד בסיעה נפרדת ואמר שהיא "שמה ללעג את המפלגה ואת מוסדותיה". קבלו הוסיף כי" למפלגת העבודה סיעה בהסתדרות בראשותי וזה עתה סיימנו הליך בחירות דמוקרטי. זוהי זריעת אנרכיה בסגנון "איש הישר בעיניו יעשה", שמתעלמת בצורה בוטה מהחלטות המוסדות ומבכרת על פניהם אינטרסים אישיים צרים. לא ייתכן כי החלטות ועידת המפלגה לא יכובדו על ידי חברים בכירים ללא סנקציות. אני מקווה שיו״ר המפלגה והמזכ״ל הנכנס יפעלו להדחת אותם חברי כנסת מהמפלגה, אשר מפצלים את כוחנו ופועלים לטובת אינטרסים אישיים על חשבון תנועת העבודה. אבי ניסנקורן הוכיח עצמו כמנהיג עובדים אותנטי שמחזק ומבסס את ההסתדרות כתנועה חברתית הפועלת לקידום צדק חברתי. לא ניתן להשתמש בהסתדרות כמנגנון ציני לצבירת משאבים בידי עסקנים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!