דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ענף הבניין / אדונים לגורלם: מנופאים יוזמים הקמת קואופרטיב

במקום להיות מועסקים על ידי חברות כח האדם ומופקרים לתקלות בטיחות, יוכלו המנופאים שיצטרפו לקבל עבודות ישירות דרך האגודה שתנוהל על ידם. "נשבר לנו מהמצב והחלטנו לשנות אותו", אומר ארקדי בונדרנקו, ממובילי היוזמה

מנופים בקו הרקיע של ירושלים (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
מנופים בקו הרקיע של ירושלים (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המנופאים לא נחים לרגע במאבקם לשיפור תנאי עבודתם ומצב הבטיחות במקצוע: לאחר שכ-240 מנופאים התפטרו בשבוע שעבר במחאה על הרעת תנאים מצד חברות כוח האדם, הבשילה כעת יוזמה ייחודית להקמתו של קואופרטיב – אגודה שיתופית לשירותי הפעלת עגורנים, שתהיה בבעלות המנופאים עצמם. זאת, במקביל למו"מ המתנהל בין ההסתדרות ובין התאחדות בוני הארץ (ארגון הגג של הקבלנים)  לקראת חתימת הסכם קיבוצי מיוחד להסדרת תנאי העבודה במקצוע.

יוזמי רעיון האגודה השיתופית בישרו היום לעמיתיהם למקצוע כי התקבל האישור הרשמי להקמת "מנופאים – אגודה שיתופית בע"מ" מטעם רשם האגודות השיתופיות שבמשרד הכלכלה, וכי בימים הקרובים תחל פעולת גיוס החברים לקראת תחילת פעולת האגודה ב-12.2. היוזמה פתוחה לכל מנופאי בעל רישיון שיבחר להצטרף ויסכים לקבל על עצמו את תנאי התקנון, אך מיועדת לדבריהם בראש ובראשונה למען אותם העובדים שהתפטרו לא מכבר, ולמען אלו המועסקים בשכר אפור או נפגעו מהרעת התנאים בענף ויכול להתפטר באופן מיידי בדין מפוטר. בימים הקרובים הם מקווים לתרגם את תקנון האגודה גם לרוסית ולערבית.

"כבר יותר מ-20 שנה חברות כוח האדם מנצלות את חוסר האונים של האנשים. בתחילת שנות התשעים היתה להם לגיטימציה, כי הגיעה לכאן אוכלוסיה גדולה של יוצאי ברית המועצות ואנשים חיפשו עבודה, לא היתה להם שפה והם רצו לפרנס את המשפחות", אמר לדבר ראשון ארקדי בונדרנקו, אחד מ-12 המנופאים המובילים את היוזמה. "הזמנים עוברים והדורות מתחלפים. נכנסו לתחום אנשים יותר צעירים, שמכירים את השפה ומכירים את חוקי המדינה. הם הבינו שמנצלים אותם, שהם לא מקבלים אפילו שליש ממה שהם צריכים לקבל. נשבר להם והם החליטו לשנות את זה".

בונדרנקו, מיוזמי המהלך: "הרעיון הגיע למשל מתנובה – השנים הכי טובות שלהם היו כשהיתה אגודה שיתופית, כך גם אגד ועוד רבים אחרים. לחבר'ה הצעירים היום יש גישה לאינטרנט, לגוגל ולויקיפדיה. כולם מכירים את כולם וכולנו בקשר"

לדברי בונדרנקו, ההפקרות בבטיחות ובתנאי השכר אצל חברות כוח האדם, לצד ריבוי העובדים הלא חוקיים וזיוף התעודות הובילו אותם לדחוף לשינוי. "אנחנו פועלים בגישה של מנופאי בשביל מנופאי", הוא אומר. כנהוג בקואופרטיב, כל המעוניין להצטרף ירכוש מניה, אך מניית הכניסה תומחרה ב-0 ש"ח. עם זאת, המצטרפים יצטרכו להתחייב כי אינם עובדים כמנופאים באף חברה אחרת, ולהפריש מדי חודש אחוז ממשכורתם לכיסוי הוצאות תפעול האגודה. היוזמים אינם מגיעים עם הון עצמי ראשוני, ובכוונתם לממן את השכר מההזמנות עצמן. לדבריהם, מספר קבלנים כבר פנו אליהם ביחס להתקשרויות עתידיות.

קבוצה של מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם. 1 בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).
קבוצה של מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם. 1 בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).

לשאלה מאיפה הגיע הרעיון סיפר בונדרנקו כי "הרעיון הגיע למשל מתנובה – השנים הכי טובות שלהם היו כשהיתה אגודה שיתופית, כך גם אגד ועוד רבים אחרים. לחבר'ה הצעירים היום יש גישה לאינטרנט, לגוגל ולויקיפדיה. אנחנו מדינה קטנה, והאינטרנט הקטין אותה עוד יותר. כולם מכירים את כולם וכולנו בקשר".

בונדרנקו מבהיר כי אנו רואה סתירה בין מהלך הקמת הקואופרטיב לבין המו"מ על הסכם קיבוצי למנופאים המתנהל בימים אלו בין ארגון מפעילי עגורן צריח, המאוגדים בהסתדרות עובדי הבניין והעץ לבין התאחדות בוני הארץ. "ההסכם הקיבוצי יחול על כל מנופאי, בין אם יכנס לעבוד דרך הקואופרטיב, ובין אם לא. לא משנה איפה יעבוד – פחות ממה שיהיה רשום בהסכם הקיבוצי וצו ההרחבה לא יוכלו לשלם לו בשום מקום. אין סתירה בכלל בין הדברים – הפוך, מדובר בדברים משלימים" הוא אומר.

"אני מאוד מקווה שזה באמת יצליח" אומר בונדרנקו לסיכום, "כי אם לא – אני אישית אעזוב את התחום, אין לי מה לחפש בו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!