דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות / נוכח המשבר בענף החקלאות מציע ח"כ איתן ברושי לנער את האוצר

ברושי, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, מבקש משר האוצר כחלון להחליף את הצוות במשרד האוצר המטפל במשא ומתן עם החקלאים. "קיים אי אמון מוחלט בין נציגי האוצר לחקלאות" הדגיש ברושי. האם כחלון יעתר?

ח"כ איתן ברושי. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
ח"כ איתן ברושי. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע המשבר המתמשך בענף החקלאות, יצא אתמול (ראשון) ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) המשמש גם כיו"ר השדולה החקלאית בכנסת, בקריאה לשר האוצר "החלף הצוות במשרדך האמון על החקלאות". קריאתו החריגה של ברושי, מפנה אצבע מאשימה כלפי פקידי האוצר בכל הנוגע למצב החקלאות בישראל.

כדי לתמוך את טענתו בדבר מצבה של החקלאות הציג ח"כ ברושי שורה של נתונים, ביניהם – ירידה במספר העוסקים בחקלאות, המהווים 0.56% מהעובדים במשק, פריון עבודה נמוך של החקלאות הישראלית לעומת מקבילותיה ב-OECD, ועליה תלולה בפערי התיווך שמביאים להתייקרות התוצרת החקלאית עבור הצרכנים בזמן שהמשקים החקלאיים קורסים.

את קריאתו מסביר ברושי בדוגמא דווקא מעולם החקירות המשטרתיות, "במשטרה קיים מושג הנקרא "להחליף את הצח"מ". כאשר צוות חקירה מיוחד (צח"מ) אינו מצליח לפצח מקרה או נתקל במבוי סתום מתמשך בפענוח פרשיה או תיק חקירה, נהוג להחליפו מתוך מחשבה של ריענון החקירה, ופתיחתה לכיווני מחשבה וחקירה חדשים ושונים שטרם נוסו ועשויים להביא לפענוח. אולי על ידי צעד זה, נגיע לפריצת הדרך המיוחלת ולשיקומה והצעדתה קדימה של החקלאות הישראלית שידעה ימים מפוארים בעבר. עם הצוות הקיים" הדגיש ברושי, "אין סיכוי לכך."

את המצב הקשה של המשק החקלאי בישראל תולה ברושי בתקשורת הלקויה בין אנשי משרד האוצר לבין החקלאים, שמגיע ליחס מתנכר מצד אנשי האוצר, ולחוסר אמון המונע צעדים לקידום החקלאות, "קיים אי אמון מוחלט בין נציגי האוצר לחקלאות, ובתנאי העבודה האלו לא ניתן להתקדם יותר לבצע רפורמות ולהחזיר את החקלאות למסלול הנכון ולמקום הגבוה בו הייתה בעבר. אנחנו נמצאים על סף קריסה, ובמשק המשפחתי כבר מרגישים זאת היטב. כיום אין שום מדיניות לאומית, תקציב וחזון למען החקלאות בישראל. החלפת הצוות באוצר יכולה לסייע בשיקום האמון ושיפור היחסים, ולהוציא את החקלאות מהמבוי הסתום אליו נקלעה."

שדה מלונים בכיכר סדום לאחר קטיף - תמונה המסמלת את מצבה העגום של החקלאות בישראל (צילום: דורון ניסים / צלם עצמאי. באדיבות תערוכת עדות מקומית).
שדה מלונים בכיכר סדום לאחר קטיף – תמונה המסמלת את מצבה העגום של החקלאות בישראל (צילום: דורון ניסים / צלם עצמאי. באדיבות תערוכת עדות מקומית).

דרישתו של ברושי חריגה מאחר ויש בה התקפה ישירה על פקידי ממשלה, וקביעה בכך כי הם קובעי המדיניות האמיתיים במשק הישראלי. עם זאת ברושי נמנע מלהגיד כי מצבה של החקלאות הינו תוצאה של מדיניות מכוונת אלא מתיחס לעניין כתוצאה של חוסר תקשורת וחוסר אמון. דבריו של ברושי מכוונים לסגן הממונה על התקציבים אודי אדירי וצוותו האמונים על תחום החקלאות וניהלו את המשא ומתן מול החקלאים סביב נושא פתיחת המשק לייבוא והרפורמה במחירי המים.

שר האוצר כחלון, כמרבית שרי האוצר לפניו, נוטה לעמוד לימין הפקידות במשרד האוצר. גם כשיש חילוקי דעות בין השר לבין הפקידות באוצר, נטייתם היא לשמור את הכביסה המלוכלכת בבית ולשמור על חזית אחידה. מעבר לכך, במהלך כל השנה האחרונה הצהרותיו של כחלון בנושא הרפורמה בחקלאות, תאמו את העמדות המסורתיות של אגף התקציבים: הגדלת היבוא, מעבר מהגנה משקית לסבסוד ישיר, והמנעות מפיקוח ממשי על מחירי התשומות ופערי התיווך. ספק אם כחלון יתייחס באיזשהו אופן ליו"ר השדולה החקלאית בכנסת. אם כחלון יגיב לפנייתו של ברושי, בדרך אחרת מלבד הבעת תמיכה באנשי אגף התקציבים, תהיה זו הפתעה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!