דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

בעולם / דוח אמנסטי חושף את הכלא בו מעונים ונרצחים מתנגדי המשטר הסורי

בין 5,000 ל 13,000 בני אדם שנכלאו בבית הכלא 'סאיידנאיה' הממוקם צפונית לדמשק, הוצאו להורג בין השנים 2011-2015 | האם לא הגיע הזמן שבית המשפט בהאג יפעל נגד הרודן הסורי?

חיילי צבא סוריה על גג בניין בעירייה בפאתי דמשק (צילום AP).
חיילי צבא סוריה על גג בניין בעירייה בפאתי דמשק (צילום AP).
אוריאל לוי

ארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' מעיד כי משטר אסד הוציא להורג בין 5,000 ל-13,000 בני אדם בבית הכלא 'סאיידנאיה' בין השנים 2011 ל-2015. לפי הדוח, של ארגון זכויות האדם הבריטי, מדי שבוע נערכו "תליות-המוניות" של אסירים, בין 20 ל-50 איש בכל פעם, וגופותיהם הועמסו על משאיות והוטמנו בבורות מתים בחשאי.

בית הכלא, הממוקם צפונית לדמשק, זכה לכינוי "בית מטבחיים אנושי". מאז ראשית המרד בסוריה, במרץ 2011, נכלאו בו רבבות אזרחים. בדוח נטען כי ההרוגים הינם אזרחים שמחו נגד המשטר, עיתונאים, מורים, פעילי זכויות אדם ופעילים חברתיים. עוד נכתב בדוח כי בכירים בממשל הסורי הם אלה שאישרו את ההוצאות להורג, כשגם הנשיא בשאר אסד תמך בהוצאות המוניות להורג.

העדויות שפורסמו בדוח מתייחסות למתקן כליאה אחד, מבין עשרות מתקנים דומים, של משטר אסד בסוריה. בדוח אחר שפרסם הארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' אשתקד נטען כי בבתי הכלא בסוריה נהרגו למעלה מ-17,000 בני אדם מאז ראשית המלחמה. בנוסף לתליית המונים, מתוארות בדוח 35 שיטות עינוי שונות המופעלות בבתי הכלא בסוריה מאז סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת. ארגוני זכויות אדם אחרים פרסמו עדויות נוספות לשיטות עינוי שונות, הגורמות למותם של המעונים. "האימה המתוארת בדוח, חושפת את המסע הסודי והמפלצתי שאושר על ידי הדרגים הגבוהים ביותר בממשל הסורי, דבר הנועד להחריב כל צורה של התנגדות בקרב האוכלוסייה בסוריה", אמרה סגנית מנהל המחקר בארגון. היא אף הוסיפה כי להערכתה, שיטות העינוי האלה נמשכות גם כיום, ושהן בוצעו לאחר שנערכו משפטי דמה באורך של כדקה או שתיים לכל היותר.

ליאן מאאלוף, ראש מחלקת המחקר למזרח התיכון באמנסטי בראיון על חשיפת דו"ח (צילום: AP).
ליאן מאאלוף, ראש מחלקת המחקר למזרח התיכון באמנסטי בראיון על חשיפת דו"ח (צילום: AP).

העדויות שבדוח מתבססות על שיחות שנערכו עם 31 אסירים לשעבר ומעל ל-50 בכירים ומומחים בנושא, בהם סוהרים ושופטים לשעבר. לפי הדוח, לאסירים נאמר כי הם יועברו לבית כלא אזרחי – אף בפועל הם נלקחו לבניין אחר בו נתלו. עומאר אלשוגר, אסיר לשעבר בבית הכלא, סיפר לסוכנות הידיעות AP כי הסוהרים היו מגיעים לתאו שלוש פעמים בשבוע, היו קוראים לאסירים שונים – ומתעללים בהם. "מתישהו הצעקות שלהם נפסקו ואז היינו שומעים רכב גדול מתקרב שלקח אותם משם", אמר אלשוגר, ששהה ב'סאיידנאיה' במשך תשעה חודשים ארוכים.

לפי דוחות שונים שהתפרסמו בשנים האחרונות, משטר אסד גרם למותם של כ-90% מהאזרחים שנהרגו במהלך המלחמה בסוריה,בין 100,000-200,000. אם יאוששו הטענות של ארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' הרי שאסד מבצע רצח-עם הלכה למעשה, לפי החוק הבינלאומי וגם לפי חוקי ישראל.

הג'יהאדיסטים שוחררו – האזרחים הפשוטים נכלאו

'אמנסטי אינטרנשיונל' טוען כי מרבית המוצאים להורג בבתי הכלא של המשטר הסורי אינם פושעים, אלא אזרחים שהביעו התנגדות בלתי-אלימה לשלטון. מאז פרוץ המהומות בסוריה, עצרו אנשיו של אסד רבבות אזרחים ללא כל משפט, ומאז גורלם לא ידוע. במקביל, מאז פרוץ המרד החל אסד לשחרר פעילי ג'יהאד, ביניהם אנשי דאע"ש ואל-קאעידה מבתי הכלא במדינה. בקיץ 2012 שחרר אסד מהכלא אלפי ג'יהאדיסטים, שנתפסו על ידי אנשי המודיעין הסורי או הוסגרו לסוריה מאחת המדינות השכנות מאז ראשית שנות ה-2000. אסד טען שהוא משחרר אותם כ"צעד של בניית אמון" עם האופוזיציה הגולה, אלא שככל הנראה אסד שחרר אותם על מנת שיצבעו את המרד בגוון ג'יהאדיסטי שחור, ויתנו לו לגיטימציה להשתמש בנשק כבד נגד המורדים.

להעמיד את משטר אסד לדין

יונתן גר, מנכ"ל "אמנסטי אינטרנשיונל" שהתראיין אתמול (שלישי) בתכנית השעה הבינלאומית ברשת ב', קרא למדינות הדמוקרטיות, ולבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, להתחיל בהליכים פליליים נגד בשאר אל-אסד. הארגון מאשים את אסד בהשמדה מכוונת ושיטתית של שבויים, וטוען כי מדובר בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

כמו כן, ארגוני אופוזיציה סוריים שונים פרסמו הודעות בהן הפצירו בהקהילה הבינלאומית להעמיד את הבכירים במשטר אסד מיד לדין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!