
מחסור במורים, חשש מנסיעה בכבישים מסוכנים, ומחסור בכיתות ובמעבדות – אלו רק חלק מהבעיות איתן מתמודדים בתי הספר באזור הגליל העליון והמזרחי, שצפויים לפתוח בעוד חמישה ימים את שנת הלימודים בצל הלחימה המתמשכת בצפון. הורים באזור חוששים מפגיעה בביטחון הילדים וברמה הלימודית, ודורשים ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות להיות מעורבים בהחלטות על ילדיהם.
למרות הזמן הרב שהיה ניתן להקדיש להיערכות לשנה החדשה, ההתארגנות החלה באיחור, בין היתר עקב חוסר בהירות מצד הממשלה ומשרד החינוך בנוגע להמשך הפינוי של תושבי הצפון.
אזור הגליל העליון והמזרחי מחולק בין שלוש מועצות אזוריות – הגליל העליון ומבואות חרמון, שחולשות על אזור אצבע הגליל, ומרום הגליל, שנמצאת באזור המערבי יותר ובשטחה נמצא הר מירון. בשלוש המועצות האזוריות הללו נמצאים 65 יישובים, שבהם חיים כ-41 אלף תושבים. בשטח זה נמצאת גם העיר קריית שמונה, והיישובים מטולה, יסוד המעלה, ראש פינה, חצור הגלילית וגוש חלב, שכל אחד מהם הוא רשות מקומית נפרדת.
מבין 65 היישובים, 22 פונו מכוח החלטת ממשלה – אלו שנמצאים עד 7 קילומטרים מהגבול. תושבי היישובים שלא פונו וקרובים לגבול נותרו באזור מלחמה, חשופים לירי ולאזעקות. חלקם התפנו ללא סיוע מהמדינה, ואלו שנשארו נאבקים על קיום שגרת יום-יום. לעומתם, היישובים הרחוקים וה'שקטים' יותר הפכו למקום מפלט עבור חלק מהתושבים הסמוכים לגבול. במהלך המלחמה פעלו בתי ספר במלונות של התושבים המפונים, וכן בתי ספר בשטחי היישובים שלא פונו אליהם. חלק מהמבנים לא היו מותאמים, והילדים ביישובים הקרובים לגבול שלא פונו נדרשו לנסוע בכבישי האזור ללא מיגון, מה שיצר חששות וביקורת בקרב ההורים.
"ההורים נאבקים על כך שילדיהם יזכו בחינוך הטוב ביותר", אומר עמרי לרנר, חבר בהנהגת הורים של תיכון 'עמק החולה'. "אני מאמין בזכותו של כל הורה לבחור מה הכי טוב לילד שלו". בחודשים האחרונים לרנר והורים נוספים מכלל בתי הספר מנהלים שיחות עם צוותי בתי הספר ומשרד החינוך כדי לקדם פתרונות חינוכיים טובים ככל האפשר לשנת הלימודים הבאה.
אחרי חודשים של אי-בהירות, רק בחודש שעבר הצהיר שר החינוך יואב קיש כי רשויות הצפון ילמדו בבתי ספר עורפיים בשנת הלימודים הבאה בדומה לשנה הנוכחית. ההחלטה הזו כוללת גם יישובים מפונים מערביים יותר כמו העיירה שלומי ויישובי המועצה האזורית מטה אשר. למרות ההצהרה הזו הודיעה אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, שהאוטובוסים המיועדים להסעת תלמידים אינם ממוגנים.
במועצות האזוריות ובמשרד החינוך החלו לעבוד על פתרונות הרבה לפני ההצהרה של קיש, אבל עד היום סוגיות רבות נותרו ללא מענה.
אחת הבעיות המשותפות לכלל בתי הספר היא מחסור במורים. "המחסור קשור לכמה סיבות", מסביר לרנר. "חלק מהמורים מפונים וגרים ברחבי הארץ. גם הפיצול של חלק מבתי הספר למוקדים בעייתי, כי זה לא בהכרח אפשרי מבחינת המורה עצמו או מבחינת המערכת שמורים ילמדו בשני מוקדים. נוסף על כך, אין מספיק תקנים בשביל ללמד בבתי הספר המפוצלים. משרד החינוך צריך להוסיף תקנים ולקיים תוכנית תמריצים למורים לבוא ללמד בגליל המזרחי, ולו לשנה אחת, כמו באילת".
לרנר פועל גם בתנועת 'קומו', תנועה חברתית שהוקמה אחרי אירועי 7 באוקטובר ומטרתה ליצור שינוי חברתי ומנהיגותי.
בתי ספר יסודיים: 'הגומא', 'עלי גבעה', 'עינת הגליל', 'לב העמק', 'מבוא הגליל', 'פסגות' ו'נוף הרים'
שניים מתוך כלל בתי הספר היסודיים משרתים תלמידים מפונים בלבד. בית ספר 'פסגות' שנמצא בבית יגאל אלון בו לומדים תלמידים מפונים ממלונות 'גינוסר', 'האון' ו'סלינה'. בית ספר נוסף 'נוף הרים' מפוצל לשניים: במוקד הדרומי הנמצא במעגן לומדים תלמידים מקיבוץ ברעם וחלק מתלמידי סאסא ומהמושבים אביבים ודוב"ב. במוקד הצפוני, הנמצא בצפת, לומדים תלמידי 'נוף הרים' מקיבוץ סאסא.
המחלוקות עם ההורים מתחילות בבתי הספר השוכנים ביישובים שלא פונו אך נמצאים במציאות של מלחמה מתמדת. בשנה האחרונה מתכונת הלימודים בקיבוצים עמיר, שמיר, כפר בלום, כפר סאלד, להבות הבשן, שדה נחמיה ואיילת השחר הייתה יישובית. השנה מועצת גליל עליון רוצה להחזיר יישובים אלו ללמידה בבתי הספר היסודיים האזוריים, הנמצאים ב'עינות הגליל' בקיבוץ עמיר, 'הגומא' בכפר בלום, 'לב העמק' בקיבוץ נאות מרדכי, ו'מבואות הגליל' בקיבוץ איילת השחר. הורים של 100 תלמידים מתנגדים להסדר זה, ומאיימים כי לא ישלחו את ילדיהם לבית הספר.
"מדובר בהורים שלא מוכנים שילדיהם יעלו להסעה בכבישים שנמצאים תחת אש, ודי בצדק", מסביר לרנר. "צריך להמשיך במתכונת היישובית מהשנה שעברה, ולחשוב איך עושים את זה בצורה הנכונה ביותר. אולי שמורה יגיע לשלוש שעות ללמד את המקצוע ל-15-10 תלמידים או משהו כזה".
בשבוע שעבר עודכנו ההורים שייתכן שבית הספר ברמת כורזים כלל לא יהיה מוכן לפתיחת הפעילות ב-1 בספטמבר, ושנת הלימודים תתחיל בלמידה ביישובים.
לפני כשבועיים הודיעו משרד הביטחון ופיקוד העורף על תוכנית מיגון בכלל מוסדות החינוך ביישובים הנמצאים תשעה קילומטרים מגבול לבנון וסוריה. גני הילדים של קיבוץ עמיר הם פרויקט המיגון הראשון. עם זאת, לא ניתן תאריך משוער לסיום התוכנית, וככל הנראה היא לא תסתיים עד 1 בספטמבר.
בתי הספר התיכוניים: הפיצול בין צוותי החינוך יוצר מחסור
שלושה תיכונים אזוריים פועלים בגליל העליון והמזרחי: 'עמק החולה', 'הר וגיא' ו'עינות ירדן'. מתוך קרבתם היחסית, חלק מבתי הספר משמשים את תושבי שלוש המועצות האזוריות, בעיקר בתי הספר העל-יסודיים. הפיצול בין המועצות האזוריות פוגע בתפקוד של מערכות החינוך של המועצות בתחומים רבים: מיגון בתי הספר, מחסור במבנים חלופיים לבתי ספר ופיצול הצוות החינוכי והטיפולי של בתי הספר בין מוקדים שונים, שיוצר מחסור באנשי צוות.
שני תיכונים השייכים למועצה אזורית גליל עליון ומשרתים גם תלמידים ממועצות אחרות – 'הר וגיא' ו'ברנקו וייס אנה פרנק' ילמדו בשנה הבאה במוקד אחד 'הר וגיא' באזור תעשייה צח"ר ליד ראש פינה ו'ברנקו וייס אנה פרנק' בקיבוץ רביד. הסיבה לכך היא שהיישובים שבתי הספר ממוקמים בהם – 'הר וגיא' בקיבוץ דפנה ו'ברנקו וייס אנה פרנק' בקיבוץ סאסא מפונים. במתחם צח"ר ילמדו גם תלמידי בית הספר 'הנדיב' ממטולה ובית הספר 'שחפים' לחינוך מיוחד של מועצה אזורית מבואות חרמון.
לעומת זאת, שני התיכונים האחרים 'עמק החולה' ו'עיינות ירדן' ילמדו בשני מוקדים בשנה הבאה כיוון שהיישובים בהם בית הספר פועל אינו מפונה. תיכון 'עיינות ירדן' יפעל בבית הספר עצמו בקיבוץ עמיר ובמוקד נוסף בקיבוץ איילת השחר, בו יפעל גם בית הספר היסודי 'מבוא הגליל' במתחם בשם זה. עם זאת, הורי בית הספר עודכנו שההנהלה נערכת גם ללימודים בזום בלבד, וללמידה במתכונת יישובית.
תיכון 'עמק החולה' יפעל בבית הספר בקיבוץ כפר בלום ובמוקד נוסף ברמת כורזים שהוקם במיוחד לשם מטרה זו בשנה שעברה. החלוקה בין המוקדים היא שכבתית וגאוגרפית לפי שיקולי בית הספר.
"מבחינתי כל הורה רשאי לבחור את המוקד הלמידה שמתאים לו", מדגיש לרנר, "ועל כל מוקד למידה להיות ראוי מבחינת תנאי למידה".
במתחם רמת כורזים חסרות "בין שמונה לעשר כיתות לפחות", אומר לרנר. "עוד לא ברור כמה כי מספר התלמידים אינו סגור. נכון לעת הזאת גם מספר הכיתות המתוכנן לא בנוי עדיין, וככל הנראה לא יוסיפו כיתות. איפה מתכננים שהילדים ילמדו?"
חלק מהתלמידים הצפויים להצטרף למתחם של רמת כורזים הם תלמידים מפונים שלמדו בשנה שעברה במתחם של פורייה הנמצא ליד טבריה והוקם בשנה שעברה למטרה זו. השנה מתחם פורייה מוקצה לתלמידי 'אורט דנציגר' ו-160-150 התלמידים מהמועצות האזוריות של הגליל המזרחי והעליון אמורים ללמוד במתחם כורזים.
גם תנאי הלמידה במוקד השני של 'עמק החולה' בכפר בלום לא תקינים עדיין. "המיגון של בית הספר עוד לא הסתיים", אומר לרנר. "ילדים למדו ככה שנה שלמה, וההורים לא מוכנים שזה יימשך. זה כמובן גם משפיע על הגודל של המוקד שנמצא ברמת כורזים".
בעיה נוספת במתחם היא מחסור במעבדות למגמות במקצועות המדעים, אבל לרנר אומר שככל הנראה נמצא פתרון. "זו בעיה שמשותפת לשלושת בתי הספר, וככל הנראה המגמות של שלושת בתי הספר יתחילו אחרי החגים בקיבוץ רביד".
מכיוון שהחזרי הנסיעות החודשיים של משרד החינוך למורים נמוכים, עולה החשש שמורים לא יסכימו לנסיעה לרביד, שרחוק ממקום מגוריהם של חלקם.