דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית הדין האזורי לעבודה ת"א

זכויות עובדים / בית המשפט הכריע: העוזרים המשפטיים יקבלו תשלום על שעות נוספות

לפי פסק הדין התקדימי ישולמו שעות נוספות לעוזרים המשפטיים גם באופן רטרואקטיבי | עוד נקבע כי אין לבצע שינויים חד צדדיים באופן ההעסקה בלא לקיים מו"מ עם נציגות העובדים | הנהלת בתי המשפט מסרבת לנהל מו"מ עם העובדים קרוב ל-6 שנים

בית המשפט העליון. ארכיון. (צילום: פלאש 90)
בית המשפט העליון. ארכיון. (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-650 העוזרים המשפטיים המסייעים לשופטי ישראל יקבלו מעתה, וכן באופן רטרואקטיבי, תשלום נוסף בגין שעות נוספות. בית הדין האזורי לעבודה בת"א קיבל את טענות ההסתדרות וועד העוזרים המשפטיים, בפסק דין תקדימי. כמו כן קבע כי הנהלת בתי המשפט לא תוכל לבצע שינויים חד צדדיים באופן העסקתם בלא לקיים מו"מ עם נציגות העובדים.

העוזרים המשפטיים הינם עורכי דין בהכשרתם, המסייעים לשופטים בכל פעילות מהותית הקשורה בעבודתם. מזה למעלה משש שנים מסרבת הנהלת בתי המשפט לנהל משא ומתן עם נציגות העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי.

"מדובר בהישג חשוב לעוזרים המשפטיים, שחרף היותם יד ימינם של השופטים, זכו וזוכים מצד הנהלת בתי המשפט לכתף קרה ולפעולות המנוגדות לחוקי העבודה" מסרה יו"ר ועד העוזרים המשפטיים שרית טוביס. "אנו תקווה שבניגוד להתנהלותה בעבר, הנהלת בתי המשפט תכבד הפעם את פסק הדין ותפעל בהתאם לחוקי העבודה החלים עליה, ללא יוצא מן הכלל. לא נהסס לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להגן על זכויותיהם של העוזרים המשפטיים".

באוגוסט השנה אושר מחדש סכסוך עבודה של ועד העוזרים המשפטיים הטוענים כי הנהלת בתי המשפט מסרבת כבר למעלה משש שנים להכנס עמם למו"מ לקראת הסכם קיבוצי, ואף נוקטת בצעדים שמטרתם לכרסם בהתאגדות העובדים. "אנחנו בהחלט שוקלים בימים אלו יציאה לצעדים ארגוניים", אמרה טוביס ל'דבר ראשון', והדגישה כי מאז אוגוסט לא חל שינוי בנושא זה.

בית הדין קבע כי כי משרתם של העוזרים המשפטיים איננה בגדר משרת אמון וכי שכרם הנוכחי אינו מגלם בתוכו תשלום ממשי על שעות נוספות – וזאת לצד העובדה ששכרם אינו גבוה ביחס לקבוצות מקבילות, בניגוד לטענת המדינה.

הרכב בית הדין בראשות סגנית הנשיאה הדס יהלום קבע כי עד חודש יוני הקרוב על המדינה לשלם עבור כל שעה נוספת שהעוזרים המשפטיים מבצעים וביצעו בעבר, רטרואקטיבית החל משבע שנים לפני הגשת התביעה לבית הדין בשנת 2014.

פסק הדין קובע בפירוש, באשר לטענות העובדים לשורת הרעות חד צדדיות של תנאי העסקתם כי אין מקום לבצע שינויים בהעסקה ללא משא ומתן עם נציגות העובדים. בית הדין קבע כי הצדדים ידווחו על התקדמות ההידברות ביניהם עד תחילת חודש יוני.

לטענת ועד העובדים, הנהלת בתי המשפט אינה מכבדת כיום פסיקה קודמת של בית הדין האזורי לעבודה, אשר ביטל את קיצור תקופת הארכת השירות של העוזרים המשפטיים. "המדינה במקום לכבד את זה, לא רק שהיא הלכה לערער – שזו זכותה, היא גם ממשיכה להגביל בפועל את ההעסקה כשהיא מאריכה בפועל את השירות בכל פעם בחצי שנה בלבד" הסבירה טוביס, "זה פוגע גם בזכויות הסוציאליות וגם בוודאות של אנשים. אין לזה שום הצדקה – זה שהם הגישו ערעור לא אומר שהם יכולים להתנהג כאילו פסק הדין לא יצא".

תגובת מערכת בתי המשפט: הנהלת בתי המשפט לומדת את פסק הדין שניתן על ידי בית הדין האזורי לעבודה ואת משמעויותיו. הנהלת בתי המשפט לא סיימה מעולם העסקת עוזר משפטי מחמת סיום קדנציה. נהפוך הוא, הנהלת בתי המשפט האריכה לכלל העוזרים המשפטיים את תקופת העסקתם באופן גורף הגם שחוזה העסקתם מוגבל בקדנציה.

הנהלת בתי המשפט נכונה לשבת למשא ומתן עם נציגי העוזרים המשפטיים בכל עת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!