היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, השיבה היום (שישי) לעתירת ההסתדרות והתנועה לאיכות השלטון נגד מינוי נציב שירות המדינה על ידי ראש הממשלה, והבהירה כי היא מתנגדת למהלך, וכי מדובר בשינוי משמעותי של הפיכת השירות הציבורי המקצועי לפוליטי.
בתגובתה, הבהירה בהרב-מיארה, כי עמדת הייעוץ המשפטי היא כי החלטת הממשלה בעניין דרך מינוי נציב שירות המדינה יוצרת מצב חדש, לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינויו לתפקיד נציב שירות המדינה, שאינו חייב לעמוד בתנאי סף מקצועיים מינימליים של ניסיון, כישורים או התאמה לתפקיד. מטעם זה, ההחלטה, הסוטה מדרך מינוי הנציב בעבר, אינה חוקית. לפיכך קראה היועצת המשפטית לממשלה לבג"ץ לתת צו ביניים שישהה את יישום החלטת הממשלה ואת קידום המינוי עד לקבלת הכרעה בעתירה, בה ביקשה כי בג"ץ ידון בהקדם.
לטענתה, ההחלטה לוקה הן בפגמים תהליכיים מתחום המשפט המנהלי, ובהם העובדה כי היא סותרת החלטות ממשלה קודמות מבלי לקיים דיון לגופו של עניין בביטולן. זאת, לצד פגמים מהותיים, "שיש בהם כדי להוביל לפוליטיזציה רחבה של השירות הציבורי ללא הצדקה כלשהי", בניגוד לגישה המקובלת לפיה על השירות הציבורי בישראל להיות בעל אופי ממלכתי, מקצועי וא-פוליטי.
ההחלטה מבקשת לדבריה "להפחית ולרדד את הליך הבחירה הקודם שהממשלה החליטה עליו, עד כדי צמצומו לבחינת טוהר המידות בלבד, ללא בחינה מקצועית של כשירות המועמד והתאמתו לתפקיד. "האינטרס הציבורי כבד המשקל, להבטיח ולוודא שהמועמד שימונה לתפקיד זה יהא בעל הכישורים והניסיון הרלוונטיים לתפקיד, לא זכה להגנה בהחלטה שהתקבלה ולא ניתן לו משקל", נימקה.
התגובה מציינת, כי תפקיד נציב שירות המדינה הינו שומר סף לאופיו הממלכתי, המקצועי והא-פוליטי של שירות המדינה, שכן הוא מופקד על בלימת מינויים פוליטיים שאינם מקצועיים ומתאימים לתפקיד, הגנה על עצמאות בעלי תפקידים בכירים ומניעת פיטוריהם עקב מילוי תפקידם.
"קשה להפריז בחשיבות כובעו של הנציב כשומר סף בהקשרים רגישים אלה, ובחשיבותו בהבטחת איכותו של השירות הציבורי בישראל", סיכמה בהרב-מיארה.
בין הסמכויות הנתונות לנציב שירות המדינה: העמידה בראש הוועדה שממליצה לממשלה לפטור משרות מסוימות מחובת מכרז; הסמכות להורות על כינוס הוועדה הבוחנת את סיום כהונתם של גורמים בכירים בשירות המדינה הממונים על ידי ועדת איתור; וכן הוא מאשר לבדו תנאי סף ותקן של כל משרה חדשה בשירות המדינה, מכריע בנוגע לתנאי סף וכשירות למשרות שונות שנידונות בוועדות איתור, והגורם המכריע בערעורים באשר לשאלת עמידתם של מועמדים לתפקידים שונים.