יצרנית כלי הרכב הגרמנית פולקסווגן שוקלת לסגור כמה ממפעליה בגרמניה, לראשונה בהיסטוריה בת 87 השנים שלה, בטענה שאם לא תעשה כן, היא לא תעמוד ביעדי קיצוץ העלויות הנחוצים לה כדי להישאר תחרותית.
מנכ"ל החברה, אוליבר בלום, אמר לעובדים ביום רביעי שעבר, כי החברה חייבת לסיים התחייבות בת שלושה עשורים להגנה על העובדים, שאוסרת על פיטורים עד 2029.
ההצהרות עוררו זעם בקרב נציגי העובדים ודאגה בקרב פוליטיקאים גרמנים.
2 מיליון מכוניות פחות בשנה
על פי הנהלת פולקסוואגן, מותג הליבה של החברה צריך להשיג חיסכון בעלויות של 10 מיליארד יורו עד שנת 2026, זאת לנוכח הקיטון בשוק הרכב באירופה בעקבות מגיפת הקורונה, שהותיר את פולקסווגן עם פסי ייצור שאינם בשימוש ומהווים נטל כלכלי.
סמנכ"ל הכספים של החברה, ארנו אנטליץ, הסביר זאת כך ל-25 אלף עובדים שהתאספו בבסיס החברה בעיר וולפסבורג: "האירופים קונים כ-2 מיליון פחות מכוניות בשנה ממה שעשו לפני המגיפה ב-2019, כשהמכירות הגיעו ל-15.7 מיליון כלי רכב.
"מכיוון שפולקסווגן מחזיקה במכירות של כרבע מהשוק האירופי, חסרות לנו חצי מיליון מכוניות, שווה ערך לסביבות שני מפעלים, וזה לא קשור למוצרים שלנו או לביצועי מכירות גרועים. השוק פשוט כבר לא שם".
"ביצועים מוצקים" ב"סביבה תובענית"
קבוצת פולקסווגן, ש-10 המותגים שלה כוללים את סיאט, סקודה, קופרה וכלי רכב מסחריים, רשמה רווח תפעולי של 10.1 מיליארד יורו (11.2 מיליארד דולר) במחצית הראשונה של 2024, ירידה של 11% בנתון לעומת המחצית הראשונה של השנה שעברה.
עלויות גבוהות גברו על עלייה מתונה של 1.6% במכירות, שהגיעו ל-158.8 מיליארד יורו, זאת לצד ירידה בביקוש. בלום כינה זאת "ביצועים מוצקים" ב"סביבה תובענית".
יצוין, כי מותגי היוקרה של פולקסווגן, הכוללים את פורשה, אאודי ולמבורגיני, נמכרים טוב יותר מדגמי פולקסווגן.
האטה במכירות כלי רכב חשמליים
הדיון על הפחתת עלויות בחברה מתמקד במותג הליבה ובעובדיו בגרמניה. חטיבת מכוניות הנוסעים של פולקסווגן רשמה ירידה של 68% ברווח ברבעון השני של השנה, ושולי הרווח שלה ירדו ל-0.9%, לעומת 4% ברבעון הראשון.
העלויות הגדלות, כולל עבור שכר גבוה יותר, והאטה במכירות של קו כלי הרכב החשמליים של החברה, הן בעיה עמוקה יותר. נוסף על כך, מתחרים חדשים במחירים תחרותיים מסין מגדילים את חלקם בשוק האירופי.
פולקסווגן גם חייבת למכור יותר מכוניות חשמליות כדי לעמוד במגבלות הפליטה של האיחוד האירופי, שייכנסו לתוקף החל מ-2025. עם זאת, החברה רואה שולי רווח נמוכים יותר מכלי רכב אלה, בשל עלויות גבוהות של הסוללות וביקוש נמוך יותר לכלי רכב חשמליים באירופה עקב ביטול הסובסידיות לצרכן וההפצה האיטית של עמדות הטעינה הציבוריות.
גם כלי הרכב החשמליים של פולקסווגן מתמודדים עם תחרות קשה מסין.
יצרניות הרכב בעולם נמצאות בקרב על העתיד, ומוציאות מיליארדים כדי לעבור למכוניות חשמליות עם פליטות נמוכות יותר, במירוץ להגיע לכלי רכב תחרותיים במחיר ובעלי טווח מספיק כדי לשכנע את הקונים לרכוש אותם. בסין יש עשרות יצרניות רכב שמייצרות מכוניות חשמליות זולות יותר מהמקבילות האירופיות שלהן. יותר ויותר ממכוניות אלה נמכרות באירופה.
יצוין, כי הרווחים ירדו גם אצל המתחרות – ב.מ.וו ובמרצדס-בנץ הגרמניות בגלל אותם גורמים.
סגירת המפעל האחרונה אירעה ב-1988
לפולקסווגן יש 10 מפעלי הרכבה וחלקים בגרמניה, שם פועלים 120 אלף מתוך 684 אלף עובדיה ברחבי העולם. כיצרנית הרכב הגדולה באירופה, החברה היא סמל לשגשוג ולצמיחה הכלכלית של המדינה לאחר מלחמת העולם השנייה. היא מעולם לא סגרה מפעל גרמני לפני כן. הפעם האחרונה שבה פולקסווגן סגרה מפעל הייתה ב-1988 בפנסילבניה שבארה"ב. בנוסף, חטיבת אאודי שלה נמצאת בדיונים על סגירת מפעל בבלגיה.
סקרים ארציים מראים כי דירוג הממשל הגרמני בשפל, וסגירת מפעלים היא הדבר האחרון שממשלתו של הקנצלר אולף שולץ צריכה.
שולץ שוחח עם הנהלת פולקסווגן ועם העובדים לאחר שנודע על האפשרות של סגירת המפעלים, אך הקפיד להדגיש כי ההחלטה היא עניין של החברה ועובדיה.
התשובה לשאלה מדוע פולקסווגן לא ביצעה את הקיצוץ בעלויות שהנהלתה רוצה, טמונה בכך שלנציגי העובדים בחברה יש כוח רב – הם מחזיקים בחצי מהמושבים בדירקטוריון. לממשלה, שלה חלק בבעלות על החברה, יש גם שני מושבי דירקטוריון – המהווה רוב יחד עם נציגי העובדים – ו-20% מזכויות ההצבעה בחברה.
מושל סקסוניה התחתונה, סטפן וייל, אמר שהחברה צריכה לטפל בנושא העלויות שלה, אך עליה להימנע מסגירת מפעלים.
המשמעות: ההנהלה תצטרך לנהל משא ומתן – תהליך שייקח חודשים.
דניאלה קוואלו, יו"ר ועד העובדים של החברה, אמרה ש"לא תלך עם סגירת מפעלים". הפחתת עלויות העבודה לא תשנה את מצבה הפיננסי של פולקסווגן, טענה.
"הבעיה של פולקסווגן היא שההנהלה הראשית לא עושה את העבודה שלה", אמרה עוד. "יש עוד הרבה תחומים שבהם החברה אחראית. אנחנו חייבים מוצרים תחרותיים. אין לנו את דגמי הנחוצים במכוניות חשמליות".