דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלמה מור יוסף

כלכלה / מה קרה כשמנכ"ל הביטוח הלאומי הזהיר מרעידת אדמה חברתית

בראיון ל"הארץ" לסיום תפקידו ביקר שלמה מור יוסף את מדיניות החנק התקציבי שנוקטת הממשלה: "המדינה עשירה, אבל הכסף לא מגיע לעניים", אמר | במקום להקשיב, העיתונאים והפוליטיקאים עסוקים עד צוואר בשמפניות, סיגרים ותמלילים

מנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר, פרופ' שלמה מור יוסף (צילום: Dror pzrker / ויקימדיה).
מנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר, פרופ' שלמה מור יוסף (צילום: Dror pzrker / ויקימדיה).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הראיון שהתפרסם בשישי האחרון בעיתון "הארץ" היה צריך להפוך לסיפור החם שכולם מדברים עליו. הוא כלל אמירות חריפות, נוקבות, של מי שמסיים בימים אלה את התפקיד המשפיע על גורלם של הישראלים ברגעים הכי קשים שלהם. אבל הדברים שאמר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי היוצא, פרופ' שלמה מור יוסף, עברו כמעט מבלי לעורר הדים במרחב הציבורי.

מור יוסף מסכם ארבע וחצי שנים כמנכ"ל הביטוח הלאומי, ונראה שהוא בהחלט לא חש בנוח עם האופן בו מדינת ישראל דואגת לחלשים. הביקורת שלו נוגעת לבסיסי המדיניות והתפיסה הערכית של הממשלה, המעדיפה את צמצום החוב הלאומי והקטנת המסים על פני כל טיפול באתגרים החברתיים. כך הוא אומר לכתבת לי ירון: "המדינה היא מדינה עשירה, היא ברמה כלכלית גבוהה מאוד לפי כל המדדים המאקרו כלכליים, אבל הכסף הזה לא מגיע לעניים. המחשבה שאם הכלכלה תפרח אז זה יחלחל עד למטה — לא קורית".

כדוגמה לכך מצביע מור יוסף על החלטתו של שר האוצר משה כחלון, שגילה כי בשנת 2016 נצברו באוצר המדינה עודפי גביית מסים של מעל לשבעה מיליארד שקלים, והבטיח כי הכסף "יוחזר לאזרחים" באמצעות הורדת מסים. בפועל, מי שייהנה מהורדת המסים הזו הם אנשי העשירונים העליונים. "אם יש עודף תקציבי, לא צריך להוריד את מס החברות, אפשר לתת את זה להשקעה ברווחה ובבריאות", אומר מור יוסף.

מור יוסף אינו שותף לגאוותם של שר האוצר וראש הממשלה על נתוני האבטלה הנמוכים. "כשחופרים טיפה לעומק מגלים שההגדרות מאוד רחבות", הוא אומר, "גם מישהו שעובד במשרה חלקית למשך תקופה קצרה נחשב מועסק, ומנגד, חרדים שלא באים לשירות התעסוקה לא נספרים". נזכיר כי את הדברים אומר מנכ"ל הגוף שאמון על תשלומי דמי האבטלה.

בין התחזיות שמור יוסף מנפק בריאיון הוא מעריך כי אם המדינה לא תשנה את המדיניות שלה באופן דרסטי, אחד מכל ארבעה ישראלים ירד אל מתחת לקו העוני. את התחזית הנוספת שלו מיקמו עורכי העיתון בכותרת: "בלי מלחמה באי השוויון ,המחאה הבאה תהיה אלימה".

אם מחברים את האמירות הקשות הללו לאדם שאומר אותן ולתפקיד שהוא ממלא בשנים האחרונות, מדובר בעניין שצריך לפחות לעורר דיון ציבורי ער. עם זאת, המערכת הפוליטית עסוקה בטיסתו המתקרבת של ראש הממשלה לפגישה עם הנשיא טראמפ. בעוד התקשורת עוקבת אחרי שמפניות, סיגרים ותמלילים ומתקשה לקיים דיון עמוק על מדיניות רווחה וכלכלה ציבורית. ספק רב האם בישיבת הממשלה הבוקר ידונו באמירותיו הקשות של מור יוסף על מדיניות הרווחה וסכנת הפערים החברתיים בישראל.

בין הבודדים שקראו את הריאיון של מור יוסף ובחרו להגיב אליהם היה ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני). עם צאת השבת כתב פרץ כי ״דבריו של מנכ״ל הביטוח הלאומי היוצא, מור יוסף, צריכים להרעיד את קירות הממשלה. התחזיות הקודרות על המשך הפערים בחברה הישראלית, החרפת שיעורי העוני והתפרצות צפויה של מחאה אלימה אינן תולדה של יד המקרה ואינן גזירת גורל. מדובר בתוצאה צפויה של מדיניותו הקפיטליסטית הקיצונית של נתניהו, העוינת את האדם העובד בישראל״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!