דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

עבודה מסוכנת / ארבעה פצועים כתוצאה מקריסת מנוף ברחוב בבת-ים

מנוף קרס ברחוב הנביאים בבת-ים ומהנפילה נפגע מפעיל המנוף באורח קשה ושלושה נוספים נפגעו קל | בשבוע שעבר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה כללי בענף הבניין במטרה לשפר את תנאי המנופאים ובטיחותם

קריסת מנוף בבת ים, פברואר 2017 (צילום: און ליין בת ים).
קריסת מנוף בבת ים, פברואר 2017 (צילום: און ליין בת ים).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנוף קרס אתמול (שני) בשעה 16:15 על מספר רכבים ברחוב הנביאים 58 בבת-ים, סמוך לשדרות הקוממיות. המנוף קרס על הכביש וחלקו נחת על חניון של בניין מעברו השני של הרחוב. מפעיל המנוף, גבר בן 35 נפצע באורח קשה ונלכד לאחר שנפל על מספר כלי רכב. הוא חולץ על ידי כוחות כיבוי והצלה ופונה לבית החולים איכילוב בתל אביב. בנוסף נפגעו באירוע שלושה בני אדם נוספים, מהם גבר כבן 49 וילדה כבת 9, שפונו לבי"ח וולפסון במצב קל עד בינוני. מבית החולים איכילוב נמסר כי המנופאי במצב בינוני יציב וסובל משברים מורכבים כשהוא מורדם ומונשם. מבית החולים וולפסון נמסר כי מצבם של כל הפצועים יציב.

קריסת המנוף בבת ים. (צילום: אילנה קלמן, mynet)

קובי אבסוטדי, חובש מתנדב ביחידת האופנועים של איחוד הצלה סיפר: "כשהגעתי למקום כלל הנפגעים היו בהכרה מלאה מתוכם מפעיל העגורן שקרס למרכז הכביש על מספר כלי רכב והיה לכוד. לאחר שחולץ על ידי צוותי כיבוי הענקנו לו סיוע רפואי ראשוני כשהוא סובל מפגיעה קשה בגפיים. כמו כן הענקנו בזירה סיוע רפואי ראשוני למספר נפגעים מחבלות ופציעות ונפגעי חרדה עקב אופי האירוע. אין ספק כי מדובר בנס. אירוע מסוג זה היה יכול להיגמר עם קורבנות ומספר רב של נפגעים".

המשטרה עיכבה לחקירה שני מנהלים האחראים על האתר והפעילות בו. עוד נמסר מהמשטרה כי עם היוודע דבר קריסת המנוף הגיעו למקום מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ממשרד העבודה והרווחה, וחברו לכוחות המשטרה הנמצאים בשטח. "אנו מצויים בראשיתה של חקירה אשר תתנהל בשתוף פעולה בין מפלג הונאה למשרד התמת. כאמור עיקר המאמצים בשלב זה מתרכזים בפינוי מהיר ובטוח של המנוף והחזרת החיים למסלולם", אמרו במשטרה.

במשטרה הוסיפו כי ממידע ראשוני שנאסף עד כה, מדובר בעגורן אשר הוקם באתר לפני כשבועיים כך שאחד מכיווני הבדיקה יתמקד בהלימה בין הקמת העגורן לנדרש בהנחיית מפקחת עבודה ראשית במשרד העבודה והרווחה, ולפיה טרם הקמתו של עגורן תבוצע סדרת בדיקות מקדימות, ובהן בדיקת ביסוס קרקע עליה מוצב העגורן, ובסופן אישור בודק מוסמך טרם הפעלתו הסדירה.

קריסת מנוף בבת ים (צילום: אילנה קלמן, mynet)

כזכור, בשבוע שעבר הכריזו המנופאים על סכסוך עבודה כללי בענף הבניין, בדרישה להסדיר את תנאי העסקתם ואת הבטיחות באתרי הבנייה. לאחרונה התפטרו 250 מנופאים מעבודתם במחאה על המצב בתחום, ואף החלו בהקמת קואופרטיב עצמאי של מנופאים. יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס לנושא  קריסת המנוף ומסר כי "לא מתקבלת על הדעת ההפקרות בנושא הבטיחות בענף הבניה. הוכרז סכסוך עבודה לפני כשבוע. במידה והגורמים המוסמכים לטיפול בנושא לא יפעלו באופן מידי, לא נהסס להפעיל צעדים ארגוניים בכל ענף הבניה בישראל. די להפקרות ולזילות בחיי אדם. ליבנו עם משפחות הפצועים ואנו תקווה להחלמתם המהירה".

רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריך הבהיר כי "הארגון התריע בחודשים האחרונים על סיכונים רבים, ולא רק של העוסקים בענף – אלא גם של עוברי אורח תמימים ורכושם". לדבריו הארגון מפנה אצבע מאשימה אל הרשויות המקומיות אשר אינן ממלאות לדבריו אחר פקודת העיריות בנושא בניינים הקובעת כי על הרשות לקבוע אמצעי זהירות אותם יש לנקוט בשעת הקמת בניינים או הריסתם, וכן כי על הרשות לפקח על בנייתם ופעולתם של מנופים, תסדירם ותדאג לבדיקתם ככל שתראה צורך בכך כדי להבטיח מפני תאונות בקשר איתם. "הרשות המקומית אינה חפה מאחריות על חיי התושבים , אבל עוצמת עיניים למראה הזלזול בחיי אדם" מסר ויינשטיין.

מעריית בת ים נמסר כי היא הרשות היחידה בארץ הדורשת הוצאת היתרים לעגורנים, וכי לעגורן אשר קרס ניתן אישור שכזה. לדבריהם הרשות אינה מבצעת בעצמה את הבדיקות, אלא מאשרת את המנופים על בסיס חתימת מהנדס הבטיחות של החברה הבונה.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר כי "שוב אנחנו מתבשרים על תאונת עבודה קשה באתר בניה, הפעם מנוף שנפל בבת ים. התרענו אינספור פעמים על המצב הקשה בשטח ואף קיימנו דיון דחוף בוועדה בראשותי בנושא מאבק המנופאים. אנו חייבים לאחד כוחות ולהילחם בתופעה הקשה הזו שגובה חיי אדם ופצועים מדי יום. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים. ועדת העבודה והרווחה בראשותי תמשיך ותעקוב אחרי המתרחש באתרי הבניה." ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), ממובילי המאבק הפרלמנטרי בתאונות הבניה, אמר כי "לצערי עוד תאונת מנוף, אינני מופתע. חוק שניסיתי להעביר לפני כחודש וחצי בנושא בטיחות המנופאים נדחה ע"י ועדת השרים לחקיקה. אנחנו במאבק לבטיחות בבניה בכלל, ולבטיחות מנופאים בפרט, ונפעל בכל הכוח ובשיתוף עם השר האחראי, חיים כץ, לשינוי מהיר של המצב."

 

קריסת המנוף בבת ים. צילום: און ליין בת ים
קריסת המנוף בבת ים. צילום: און ליין בת ים
קריסת המנוף בבת ים (צילום: און ליין בת ים).
קריסת המנוף בבת ים (צילום: און ליין בת ים).
קריסת המנוף בבת ים (צילום: און ליין בת ים).
קריסת המנוף בבת ים (צילום: און ליין בת ים).

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!