דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלי יחימוביץ'

הסתדרות / יחימוביץ' דורשת להתמודד על תפקיד יו"ר ההסתדרות

בא כוחה של יחימוביץ' פנה להסתדרות וטען כי חברי הוועידה בסיעת "הבית החברתי" אישרו את מועמדותה | אך ראשי סיעת "הבית החברתי" מתנגדים: זו חריגה מסמכות, נשקול את צעדינו

שלי יחימוביץ׳. ארכיון. צילום: פלאש 90 / אייזק הררי
שלי יחימוביץ׳. ארכיון. צילום: פלאש 90 / אייזק הררי
יניב כרמל
אסף צבי

חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואיתן כבל (המחנה הציוני) פנו הבוקר להסתדרות בדרישה שתכיר ביחימוביץ' כראשת סיעת "הבית החברתי" בהסתדרות ותאפשר לה להתמודד במסגרתה לתפקיד יו"ר ההסתדרות. מנגד הודיעו נציגי הסיעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) כי הם מתנגדים למהלך, ותומכים ביו"ר המכהן אבי ניסנקורן. ועדת הבחירות בהסתדרות תצטרך להכריע האם תוכל יחימוביץ' להתמודד על ראשות ההסתדרות מול ניסנקורן, המהווה כרגע מועמד יחיד ליו"ר הארגון, וייתכן כי המהלך יידון גם בבית המשפט. המועד האחרון להגשת מועמדות ליו"ר בבחירות הקרובות חל בעוד כעשרה ימים – ב-23 בפברואר.

במכתבם כותבים יחימוביץ' וכבל כי על ההסתדרות לאשר את התמודדותה של יחימוביץ', על מנת שיתקיימו בחירות דמוקרטיות לתפקיד היו"ר. "לא נאפשר להסתדרות לרמוס זכות חוקתית זו (לבחור ולהיבחר) ונפעל בפני כל ערכאה משפטית מוסמכת על מנת שיתקיימו בהסתדרות בחירות דמוקרטיות", כתבו השניים, באמצעות בא כוחם עו"ד איתן לירז.

בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
הבחירות בהסתדרות
יום רביעי, 31 בדצמבר 1969, בשעה 23:00
0 0 0 0
ימים
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שעות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
דקות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שניות

סיעת "הבית החברתי" הוקמה לקראת הבחירות להסתדרות בשנת 2012 על ידי ח"כ איתן כבל, שעמד בראשה והתמודד מול יו"ר ההסתדרות דאז עופר עיני. לסיעה חברו מספר סיעות נוספות שרצו כסיעה משותפת. לאחר הבחירות פרש כבל מתפקידיו בסיעה ומינה את מקורבו איציק יואל לעמוד בראשה. לאחרונה התאחדה סיעת הבית החברתי עם סיעת "אופק" בראשות ליאון בן לולו, והסיעה המאוחדת חתמה עם סיעתו של ניסנקורן, "עוגן", הסכם לריצה משותפת במסגרת סיעת "עוגנים". מספר ימים לאחר החתימה הודיעה יחימוביץ' על כוונתה לרוץ לראשות ההסתדרות במסגרת סיעת הבית החברתי, אך ראשי הסיעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), יואל ובן לולו, הודיעו שהמהלך אינו על דעתם ושהסיעה תומכת ביו"ר ההסתדרות הנוכחי – אבי ניסנקורן.

כדי לעקוף את סירובם של ראשי הבית החברתי בבינ"ה לסגת מההסכם עם ניסנקורן ולהעמיד את יחימוביץ' בראשות הסיעה, כינסו השניים אתמול (שני) את צירי "הבית החברתי" בוועידת ההסתדרות – מוסד המתכנס מידי חמש שנים לאחר הבחירות להסתדרות וממנה את חברי בינ"ה. ע"פ מכתבם של יחימוביץ' וכבל, 66 מתוך 88 הצירים של סיעת הבית החברתי בוועידה תמכו בהחלטתם להעמיד את שלי יחימוביץ' לראשות הסיעה, לבטל את ההסכם עם סיעת עוגנים וכן לבטל את האיחוד עם סיעת אופק.

איציק יואל ולאון בן לולו, ראשי סיעת הבית החברתי בהסתדרות. יואל: "זו חריגה מסמכות, נשקול צעדים". (תמונה באדיבות המצולמים)
איציק יואל ולאון בן לולו, ראשי סיעת הבית החברתי בהסתדרות. יואל: "זו חריגה מסמכות, נשקול צעדים". (תמונה באדיבות המצולמים)

מנגד, אמר איציק יואל כי לח"כ כבל לא היתה סמכות לכנס את חברי הוועידה. "אנחנו פועלים על פי חוקת ההסתדרות ותקנון הסיעה", אמר ל"דבר ראשון", "הסמכויות מיום אחרי שהוועידה מתכנסת לאחר בחירות מועברות לחברי הסיעה בבינ"ה, ואני פועל על פי הסמכות שניתנה לי כיו"ר הסיעה. גם זימון חברי הוועידה הוא סמכות של יו"ר הסיעה. אם היו פונים אלי אנשים מהסיעה ומבקשים לכנס אותה, יש לי אפשרות לכנס אותה תוך שבועיים. מפני שלא פנו, אז אין לי יכולת להגיד לך מה היה שם בוועידה הזאת, אם היה בכלל, או שרצו והחתימו אנשים". יואל ציין כי "אנחנו לומדים את ההודעה של כבל ויחימוביץ' עם עורכי הדין שלנו, ונגיב בהתאם".

יחימוביץ' וכבל מאשימים את ההסתדרות במניעת זכותה של יחימוביץ' להיבחר ולמנוע בחירות לארגון, בניגוד לטענת היועץ המשפטי של ההסתדרות כי מדובר בסכסוך פנים-סיעתי. במכתבם להסתדרות כתבו השניים כי "הירושה שקיבל ניסנקורן אשר, כזכור, לא נבחר מעולם בבחירות דמוקרטיות, תעמוד זו הפעם לבחינת הציבור, בהליך דמוקרטי ראוי ותקין". יצוין כי בבחירות הקודמות להסתדרות העדיף בית המשפט את קיומן של בחירות בארגון על פני כללי התקנון, והתיר לאיתן כבל להתמודד על ראשות ההסתדרות על אף שבמועד הגשת הרשימות הוא כלל לא היה חבר בארגון.

ממטה "עוגנים" בראשות ניסנקורן נמסר בתגובה: "יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כבר הודיע, שככל שתלוי בו הוא בעד בחירות וחבל רק על דרך הקומבינה שבה פעלה יחימוביץ', במקום בדרך המלך על פי הכללים והחוקה. ציבור העובדים יודע טוב מאד מי עושה ומי רק מדברת, מי מביא הישגים ממשיים ומי קיצונית ומבודדת. ההסתדרות היא מקום רציני וחשוב מדי בשביל שיהיה סידור עבודה של חוסר ברירה. עוגנים בראשות יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן תמשיך לפעול במלוא העוצמה להמשך שיפור זכויות העובדים והגמלאים, לצמצום פערים חברתיים ולהובלת שינוי חברתי אמיתי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!