דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלי יחימוביץ'

הבחירות להסתדרות / יועמ"ש ההסתדרות: מאשר התמודדות יחימוביץ' בבחירות

ההחלטה מבטיחה את קיומן של בחירות ליו"ר ההסתדרות ב-23 במאי | אתמול (ג') הודיע בא כוחה של יחימוביץ' כי חברי הוועידה בסיעת "הבית החברתי" אישרו את מועמדותה, בניגוד לעמדת ראשי הסיעה | ניסנקורן: "מברך על ההחלטה"

שלי יחימוביץ׳. ארכיון. צילום: פלאש 90 / אייזק הררי
שלי יחימוביץ׳. ארכיון. צילום: פלאש 90 / אייזק הררי
יניב כרמל
אסף צבי

ההסתדרות אישרה את התמודדותה של ח"כ שלי יחימוביץ' בבחירות לראשות הארגון שיתקיימו במאי. היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, קיבל אתמול (שלישי) בלילה את פנייתם של חברי הכנסת יחימוביץ' ואיתן כבל (המחנה הציוני) בדרישה שההסתדרות תכיר ביחימוביץ' כראשת סיעת "הבית החברתי" בהסתדרות ותאפשר לה להתמודד במסגרתה בבחירות. ההחלטה מעגנת את קיומה של מערכת בחירות ליו"ר ההסתדרות, שבה תתמודד יחימוביץ' מול היו"ר המכהן, אבי ניסנקורן.

בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
הבחירות בהסתדרות
יום רביעי, 31 בדצמבר 1969, בשעה 23:00
0 0 0 0
ימים
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שעות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
דקות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שניות

במכתב לבא כוחם של יחימוביץ' וכבל כתב עו"ד שמיר כי יורה לוועדת הבחירות המרכזית בהסתדרות להתייחס לח"כ יחימוביץ' כנציגת הסיעה, ומכאן שהיא תוכל להגיש את מועמדותה ליו"ר במועד הגשת המועמדות שיחול בעוד תשעה ימים – ה-23 בפברואר. זאת, בכפוף לאישור עורך דין שמליאת הסיעה בה הוחלט למנות את יחימוביץ' ליו"ר הסיעה התכנסה כדין.

האישור להתמודדות הגיע לאחר שיחימוביץ' וכבל פנו ליועץ המשפטי של ההסתדרות אתמול (שלישי), והציגו בפניו פרוטוקול של הצבעות צירי הוועידה בסיעת "הבית החברתי" המאשרות את העמדת יחימוביץ' בראשות הסיעה. כבל, שייסד את הסיעה אך כיום אין לו סמכויות פורמליות בה, הגיש להסתדרות לפני כעשרה ימים פרוטוקולים המאשרים שחברי הסיעה בוועידת ההסתדרות הצביעו על תמיכה ביחימוביץ', אך עו"ד שמיר השיב לו שהמסמך "מעורר תמיהה" ושההצבעה נערכה בניגוד לתקנון הסיעה. כאמור, בעקבות הגשת המסמכים הנוספים, אישר עו"ד שמיר את המועמדות.

בתגובה לטענת בא כוחם של יחימוביץ' וכבל, עו"ד איתן לירז, כי "עמדת ההסתדרות נועדה לנסות ולמנוע קיומן של בחירות דמוקרטיות לתפקיד יו"ר ההסתדרות", השיב עו"ד שמיר כי "אין שחר לדברים" וכי סימני השאלה שהציב היו מתבקשים. עוד טען עו"ד שמיר כי "אין במעמדה הרם של זכות זו (לבחור ולהיבחר) כדי להכשיר התנהלות רשלנית, שלא עומדת בסדרי מנהל תקינים".

מוקדם יותר הודיעו איציק יואל ולאון בן לולו, נציגי הסיעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) כי הם מתנגדים למהלך, ותומכים ביו"ר המכהן אבי ניסנקורן. עו"ד שמיר התייחס לאי הסכמתם וכתב כי "אין באמור כדי לחוות דעה או לנקוט עמדה במחלוקות הפנימיות שבין חברי סיעת בית חברתי לבין עצמם". יואל ובן לולו אמרו אתמול כי ישקלו את צעדיהם בעניין.

סיעת "הבית החברתי" הוקמה לקראת הבחירות להסתדרות בשנת 2012 על ידי ח"כ איתן כבל, שעמד בראשה והתמודד מול יו"ר ההסתדרות דאז עופר עיני. לסיעה חברו מספר סיעות נוספות שרצו כסיעה משותפת. לאחר הבחירות פרש כבל מתפקידיו בסיעה ומינה את מקורבו איציק יואל לעמוד בראשה. לאחרונה התאחדה סיעת הבית החברתי עם סיעת "אופק" בראשות ליאון בן לולו, והסיעה המאוחדת חתמה עם סיעתו של ניסנקורן, "עוגן", הסכם לריצה משותפת במסגרת סיעת "עוגנים". מספר ימים לאחר החתימה הודיעה יחימוביץ' על כוונתה לרוץ לראשות ההסתדרות במסגרת סיעת הבית החברתי, אך ראשי הסיעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), יואל ובן לולו, הודיעו שהמהלך אינו על דעתם ושהסיעה תומכת ביו"ר ההסתדרות הנוכחי – אבי ניסנקורן.

כדי לעקוף את סירובם של ראשי הבית החברתי בבינ"ה לסגת מההסכם עם ניסנקורן ולהעמיד את יחימוביץ' בראשות הסיעה, כינסו השניים ביום שני השבוע את צירי "הבית החברתי" בוועידת ההסתדרות – מוסד המתכנס מידי חמש שנים לאחר הבחירות להסתדרות וממנה את חברי בינ"ה. ע"פ מכתבם של יחימוביץ' וכבל, 66 מתוך 87 הצירים של סיעת הבית החברתי בוועידה תמכו בהחלטתם להעמיד את שלי יחימוביץ' לראשות הסיעה, לבטל את ההסכם עם סיעת עוגנים וכן לבטל את האיחוד עם סיעת אופק.

איציק יואל ולאון בן לולו, ראשי סיעת הבית החברתי בהסתדרות. יואל: "זו חריגה מסמכות, נשקול צעדים". (תמונה באדיבות המצולמים)
איציק יואל ולאון בן לולו, ראשי סיעת הבית החברתי בהסתדרות. יואל: "זו חריגה מסמכות, נשקול צעדים". (תמונה באדיבות המצולמים)

מנגד, אמר איציק יואל כי לח"כ כבל לא היתה סמכות לכנס את חברי הוועידה. "אנחנו פועלים על פי חוקת ההסתדרות ותקנון הסיעה", אמר ל"דבר ראשון", "הסמכויות מיום אחרי שהוועידה מתכנסת לאחר בחירות מועברות לחברי הסיעה בבינ"ה, ואני פועל על פי הסמכות שניתנה לי כיו"ר הסיעה. גם זימון חברי הוועידה הוא סמכות של יו"ר הסיעה. אם היו פונים אלי אנשים מהסיעה ומבקשים לכנס אותה, יש לי אפשרות לכנס אותה תוך שבועיים. מפני שלא פנו, אז אין לי יכולת להגיד לך מה היה שם בוועידה הזאת, אם היה בכלל, או שרצו והחתימו אנשים". יואל ציין כי "אנחנו לומדים את ההודעה של כבל ויחימוביץ' עם עורכי הדין שלנו, ונגיב בהתאם".

חברי הכנסת יחימוביץ' וכבל מסרו בתגובה להודעה: "הישג אדיר לדמוקרטיה בעולם העבודה. יותר מחצי מיליון עובדות ועובדים יוכלו לבחור את מנהיגתם או את מנהיגם, זאת אחרי ניסיונות נלוזים לכפות המשך כהונה בכוח של מי שהומלך על ידי משפחת עיני. אנו קוראים לעובדים באשר הם לא לחשוש מהפחדות ומאיומים ומהיום לחבור אלינו לפתיחת עידן חדש של דמוקרטיה, ניקיון כפיים ומאבק אמיתי למען כבוד העובדות והעובדים וחירותם".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעת ההכרזה על סכסוך עבודה כללי במשק בבית נבחרי ההסתדרות. (צילום: דניאל בר און, דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעת ההכרזה על סכסוך עבודה כללי במשק בבית נבחרי ההסתדרות. (צילום: דניאל בר און, דוברות ההסתדרות)

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר בתגובה: "אני מברך על החלטת ועדת הבחירות. אמרתי כל הזמן שאני בעד התמודדות וקיומן של בחירות. ראוי היה כי מי שמעוניינת להיות מועמדת ליו"ר הסתדרות, תפעל על-פי כללי ההסתדרות, ולא תנסה בכל דרך להשמיץ ולפגוע בהסתדרות ובציבור העובדים המאורגן דרך נסיון לעקם את הכללים.
עם הפנים קדימה – יחימוביץ' הקיצונית תגלה שההתמודדות בהסתדרות היא לא דיבורים וסיסמאות או ציוצים בטוויטר. ציבור העובדים יודע טוב מאוד מי עושה ומביא הישגים למענם ומי רק מדברת. אנו ערוכים לקיום בחירות ובטוחים וגאים בדרכנו החברתית. אנו נמשיך בהובלת השינוי החברתי למען צמצום פערים בחברה ולקידום מעמד העובדים והגמלאים בישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!