דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החינוך

חינוך / לא כולם מרוצים מכך שמשרד החינוך מעדיף את תלמידי 5 יח"ל במתמטיקה

קבוצת תלמידי תיכון התרעמה על כך שהשר בחר להציג את רמת הלימוד במתמטיקה כמפתח למשכורת גבוהה בעתיד | "ההצלחה שלכם תלויה בכם ולא במספר היחידות שלכם במתמטיקה! מאמינים בכם ובעצמנו" מוסרים התלמידים

נפתלי בנט (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

"כולנו גאונים. אבל אם תשפוט דג על פי היכולת שלו לטפס על עץ, הוא יחיה את כל חייו באמונה שהוא טיפש." הציטוט הזה, המיוחס לאלברט איינשטיין, קיבל בשבוע שעבר עדנה מחודשת עת קבוצת תלמידים,  שכלל לא בטוח שהכירו אותו, החלו מוחים בפייסבוק נגד מה שהם מרגישים כעוול של מערכת החינוך נגדם.

על מה יצא קצפם? מדובר בקבוצת תלמידי תיכון מקיף ז' בבאר-שבע, הלומדים מתמטיקה ברמה של 3 יחידות לימוד. התלמידים נוכחו לגלות שלא רק שמשרד החינוך והעומד בראשו השיקו בשנה שעברה קמפיין אינטנסיבי ביותר לעידוד לימוד מתמטיקה ברמת של 5 יחידות לימוד, אלא שלאחרונה גילו שה"בחירה" שלהם אף מייעדת אותם להרוויח פחות בעבודתם לכשיתבגרו. השר נפתלי בנט נשען בדברים שכתב בפוסט בקיץ האחרון על מחקר שנערך על-ידי מכון טאוב, המוכיח כיצד ככל שעושים בגרות במתמטיקה ברמה גבוהה יותר של יחידות לימוד, עולה השכר הממוצע מעבודה כבוגרים. המחקר מראה עוד כי ככל שציון הבגרות בתוך הרמות השונות עולה, השכר הממוצע עולה גם הוא.

השר בנט שם לו למטרה להגדיל את מספר התלמידים הניגשים ל-5 יחידות בגרות במתמטיקה, ומשקיע בכך משאבים רבים, כמו גם תשומת לב רבה. מה שקומם את כותבי הפוסט, היה הקישור בין לימודי המתמטיקה וגובה המשכורת, וההצגה של המשכורת הגבוהה כמדד כה מרכזי בהצלחה של מערכת שאמונה, אחרי הכל, גם על עוד כמה דברים.

הפוסט של התלמידים מבאר שבע, שזכה כבר לאלפי לייקים ושיתופים ולמאות תגובות, רובן המוחלט אוהדות ומזדהות, עלה בדף הפייסבוק של אופיר אמסלם, תלמידת כיתה י"א במגמת מחשבת ישראל, שהחליטה יחד עם חבריה שנמאס להם מהיחס המזלזל לו הם זוכים לתחושתם מהשר ובכלל מהמערכת. "לחלקנו המקצוע קשה" כותבת אופיר, "רמת החומר עולה יותר ויותר, וכך גם הקושי וכל אחד מאתנו הבין בקצב אחר כי הקושי קיים. חלק הבינו רק השנה ואותי למשל, שיבצו תמיד בהקבצה נמוכה. זה פגע לי בדימוי העצמי והרגשתי שאני נחותה למרות שידעתי שיש לי יכולות". חשוב לאופיר להדגיש שאמנם הפוסט שותף בדף הפייסבוק שלה, אבל זה מעשה שהיא בחרה לעשות כקבוצה עם חבריה, כי הדבר צרם לכולם. "בחרנו להעלות את הפוסט כי אנחנו מאמינים שהעתיד והמצב הכלכלי שלנו לא יכול להיקבע על-פי מספר יחידות הבגרות במתמטיקה", היא מסבירה את הביקורת שלהם.

בפוסט הם אף משתמשים בטיעונים מתמטיים כדי להתנגח בבחירה להציג את תוצאות המחקר כחזות הכל. כך למשל, לטענתם, המחקר מציג ממוצע ללא התייחסות לערכי קיצון, כשבכלל ייתכן שנכון יותר היה להציג את הנתון החציוני, ולא את הממוצע.

סיבה ומסובב

מחקר של מכון טאוב, אליו בנט והתלמידים מתייחסים, בדק את תוצאות הבגרות במתמטיקה של ילידי 1979, והשווה אותם לנתוני מפקד האוכלוסין שנערך על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-2008. בעוד אין חולק על יסודיות החוקרים וגודלו המספק של המדגם, אזי שגם מחבריו טוענים כי מחקרים דומים שנערכו בעבר בחו"ל העלו ממצאים שונים, ובאופן חלקי אף סותרים. הנעלם המרכזי במחקר הנו שהוא אינו מתייחס בצורה מקיפה לרקע הסוציו-אקונומי ממנו באו הנבדקים, כשניגשו אל לימודיהם התיכוניים, אלא רק לגובה הכנסתם כבוגרים. גם במשרד החינוך מודים כי לימודים ברמה של 5 יחידות לימוד שכיחים יותר בקרב תלמידים ברמות סוציו-אקונומיות גבוהות, מאשר בקרב תלמידים משכבות מוחלשות.

מה שכן נכתב במחקר על הנושא, הוא כי לרקע הסוציו אקונומי ישנו השפעה גדולה אף יותר מלהיקף לימודי המתמטיקה על ההסתברות לתעסוקה, זאת באמצעות השפעתו הגדולה על הסיכוי ללמוד בלימודים אקדמיים.

אין כאן כדי לערער על המציאות, בה לתלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה גבוהה ישנו סיכוי גדול יותר בעתיד להשתכר משכורת גבוהה יותר, אלא כדי לקרוא תגר על ההנחה שבהכרח כך צריך להיות. אם נחזור אל אופיר וחבריה, נראה כי מה שמפריע להם ולא רק להם הוא המסר העקיף, ויהיו שיאמרו הישיר, הגורס כי ישנו סוג אינטליגנציה אחד שהמערכת, כולל מוסדות האקדמיה, מעדיפה על-פני הסוגים האחרים. העדפה זו אינה חדשה, ואנשי חינוך כבר שנים מבקרים את מיקומה של המתמטיקה כמקצוע המגדיר מיהו תלמיד חזק ומיהו תלמיד חלש.

ד"ר נירה מאי סבורה שבסך הכל זה דבר טוב שיגדל מספר התלמידים שלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל, אולם השאלה היא על מה שמים את הדגש והאם זה מה שיסייע בהתמודדות עם האיום האמיתי על מדינת ישראל – הפערים בין השכבות בחברה. מהיכרותה עם התכנית, סבורה מאי שהושם דגש רב על התמודדות עם תלמידים שהתנדנדו בין 4 ו-5 יח"ל שיישארו ב-5, "אולם מלכתחילה הילדים שמגיעים ל-5 יחידות לימוד הם לרוב כאלה שבבית יותר פנויים לתמוך, לעודד ולתמוך". מאי, ד"ר לפילוסופיה חינוכית, חוששת מדבר נוסף, "הממשלה מחליטה מראש מי הם המועדפים, והיא מזניחה את מבני הדעת האחרים ולא מטפחת את התכנים האחרים. למשל אני הייתי שואלת איפה ההומניסטיקה? זה מדאיג אותי מאד. באוניברסיטאות ההומניסטיקה נסגרת ושם אנחנו מגלים גם איזה ערכים אנחנו מטפחים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מצוינות היא לא מילת גנאי. מדינת ישראל עמדה בפני אסון עתידי של תחום המדעים והמתמטיקה עם התדרדרות כה דרמטית במספר מסיימי 5 יחידות, לאחר עשור של ירידה ב-40%, אשר העמיד את היתרון היחסי הלאומי בענף ההייטק ובביטחון בסכנה אמיתית. לכל ילד מגיעה הזדמנות שווה להצטיין בתחומו, בין אם זה בספורט, באמנות, במדעים או במתמטיקה. תלמידי 3 ו-4 יחידות אינם שווים פחות בעיני המדינה, או בעיני מערכת החינוך אך לאלה שרוצים להתעקש ולהתאמץ – חובתנו לעזור. פתחנו 150 כיתות לימוד בפריפריה במקומות בהם מעולם לא ניתנה אפשרות לילד לממש עצמו ולבחור במצוינות במתמטיקה, הגדלנו את הכשרות המורים, ובעיקר – נלחמנו על כל ילד, ונמשיך בכך. אין יותר דבר כזה שתלמיד רוצה לבחור במצוינות ובחמש יחידות ולא מתאפשר לו רק משום שגדל ביישוב כזה או אחר. כל תלמיד מקבל הזדמנות". על אף האמור, ניתן רק לקוות כי נראה בקרוב את המשרד משקיע את אותם המשאבים בקמפיין לעידוד לימודי היסטוריה, ספרות או מקצועות הומניסטיים אחרים.

עד שהמערכת וקברניטיה ישכילו ליצור מקום לכולם, נתנחם במסר של תלמידי מקיף ז' בבאר שבע: "המסר שלנו לתלמידי ישראל הוא בעיקר להאמין בעצמם וביכולות שלהם, לשאוף להכי גבוה בכל מקצוע ובחיים בכלל, שלא יתנו לאף אחד להוריד אותם או לגרום להם להרגיש פחות מאחרים, גם לא למערכת החינוך. לכל אחד יש את הצדדים החלשים והחזקים וחשוב מאוד להשקיע במתמטיקה ולהצליח אבל לא חשוב יותר מדברים אחרים. ההצלחה שלכם תלויה בכם ולא במספר היחידות שלכם במתמטיקה! מאמינים בכם ובעצמנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!