דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך, חברה ועבודה / שכרם של עובדי כפרי הנוער לא עודכן מאז שנת 1971 וכעת הם יוצאים למאבק

עובדי כפרי הנוער עושים לילות כימים בעבור חניכיהם אך שכרם לא עולה מעל למינימום | כעת הם מאיימים לשבות ומפנים את טענותיהם כלפי המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך

כפר הנוער עיינות (צילום: דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי)
כפר הנוער עיינות (צילום: דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי)
דוד טברסקי

הם עובדים 24 שעות הלכה למעשה. עובדי כפרי הנוער חיים בתוך כפרי הנוער, נמצאים עם החניכים לאורך כל היום, וגם בלילה זמינים תמיד לטפל במצבי חירום. הרבה מהחניכים שלהם הם בני נוער המוגדרים כנוער שוליים או נוער במצוקה ולמרות היותם מחנכים מהשורה הראשונה, שכרם לא עולה מעל המינימום. כעת הם יוצאים למאבק כאשר על הפרק עומדת שביתה כללית של 1,800 עובדים בכל כפרי הנוער הכפריים והפנימיות החקלאיות בארץ, החל מיום רביעי הקרוב (ה-22 בפברואר).

"נשכחנו מאחור עשרות שנים. היחס אלינו היום הוא כמו עובדים סוג ב' או עובדי קבלן" אמר רונן דגני, יו"ר ועד עובדי כפר הנוער עיינות שיזם מהלך ארצי של איגוד כל עובדי כפרי הנוער בארץ בחצי השנה האחרונה בכדי להוביל מהלך לשיפור שכרם ותנאי עבודתם. "אנחנו אנשי חינוך שעובדים עם ילדים שצריכים הזדמנות שנייה, ילדים שבאו אלינו בגלל אטימות – בקהילות שלהם ובמשפחות שלהם – ואנחנו מחנכים אותם איך לפרוץ את המעגל הזה של האטימות של הממסד והחברה שהביאו אותם למקום הזה. אבל אנחנו אנשי חינוך שלא נעים לנו כי יש לנו חניכים שצריך לדאוג להם 24 שעות – אבל שכחנו את עצמנו. אבל עד כאן". הוא הוסיף כי "הקש ששבר את גב הגמל זאת ההבנה שהמדינה והמנהל לחינוך התיישבותי עובדים עלינו בעיניים ומסתתרים מאחורי המונח  'אנשי חינוך׳ ולא מתביישים להשתמש בו כדי להמשיך ולהשאיר אותנו קטנים ושקטים".

רונן דגני, יו"ר ועד עובדי כפר הנוער עיינות (התמונה באדיבות המצולם).
רונן דגני, יו"ר ועד עובדי כפר הנוער עיינות (התמונה באדיבות המצולם).

עובדי כפרי הנוער מאוגדים בחטיבת מוסדות החינוך החקלאיים והפנימייתים בהסתדרות המעו"ף. בשנים האחרונות נחתמו הסכמי שכר רבים לעובדים ברשויות המקומיות ומוסדות החינוך אך עובדי כפרי הנוער נשארו מאחור עם הסכמים שלא התעדכנו מאז שנות ה-70. בכ-28 מוסדות חינוך חקלאיים ופנימיות הנוער, משתכרים העובדים עד היום בשכר מינימום ואף פחות מכך. בין היתר, דורשים העובדים עדכונים בהסכמי השכר שלהם שישתוו לתנאי העבודה של המורים והעובדים במוסדות החינוך וברשויות המקומיות." עד 2008 תנאי השכר שלנו היו כשל רוב המורים, אך מאז ההסכמים החדשים (אופק חדש, עוז לתמורה ד.ט) השכר שלהם כמעט הוכפל, ושלנו נשאר כפי שהיה – אבל יוקר המחייה לא קפא," הסביר דגני מדוע הגיע המאבק לנקודת המשבר, "אצלנו שחיקת השכר חובקת את כל העובדים בכפרים. זה מרכז משק, דרך מזכירה והמחנכים עד לעובדי המטבח ומנהלת החשבונות."

עוד דורשים העובדים להפסיק את בליעת התוספות כגון גמול ושעות נוספות בתוך סעיף ה'השלמה למינימום' שלא מאפשרים אופק של קידום בשכר לאורך השנים לעובדים ועדכון חוקת העבודה של העובדים בהתאמה לשוק העבודה כפי שהוא כיום.

דגני הסביר עוד כי עם מהלך ההתאגדות התחילו להגיע הריקושטים הכוללים בתוכם איומים, ישירים ומרומזים כלפי העובדים כנגד ההתאגדות, כולל רמיזות לפיטורים: "הם חוזרים לדבר הטוב והישן של הפרד ומשול. יש איומים של המנהלים כלפי ועדי העובדים והעובדים שתומכים במהלך – פעם ראשונה ועד מדבר והעובדים מדברים. הם לא רגילים לסגנון הדיבור הזה של 'רגע תעצרו, משהו פה לא בסדר.'"

"היום, על בסיס הוועדים הקיימים קמה זעקה ארצית. בחצי השנה האחרונה איגדנו את כל כפרי הנוער ברמה הארצית למה שיש כיום – סכסוך עבודה ושביתה שתחל בשבוע הבא" אמר ב', מדריך ומחנך באחד מכפרי הנוער בארץ שביקש להישאר בעילום שם מחשש שיתנכלו לו במקום עבודתו.

ב' סיפר כי העוולה הגדולה ביותר היא שאין יכולת לעובדים להרוויח יותר משכר המינימום: "יש סעיף בזיוני בתלוש שנקרא השלמה לשכר מינימום. שכר הבסיס שלי הוא 3,000 ש"ח וכל חודש יש סעיף שמשלים את המשכורת לשכר המינימום ובתוכו נבלעות כל ההטבות והתנאים שמגיעים לי עקב ותק, גמול השתלמות וכו'. אני בחיים לא אראה את זה כי זה נבלע בהשלמה, וזה בנוסף לשחיקת השכר."

גם ב' הדגיש את התחושה הכללית בקרב עובדי הכפרים כי שכרם הוקפא בזמן: "הפעם האחרונה שהשכר לעובדי כפרי הנוער עודכן הייתה ב-1971, אחד העובדים אצלנו במטבח, יוצא לפנסיה אחרי מעל 40 שנות עבודה עם משכורת של חייל משוחרר – אנחנו במאבק קשה בעקבות עוול מתמשך של עשרות שנים. עובדים שנותנים את כל כולם לבני הנוער – ומקבלים כמעט כלום."

"בשיחה האחרונה עם בני פישר, מנהל המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, הבהרנו לו באופן חד משמעי שאם עד ה-22 לחודש לא יהיו תוצאות מהמדינה – כפרי הנוער ישבתו שביתה מלאה וכואבת" סיכם דגני.

"אני מקווה שמנהלי הכפרים והפנימיות יבינו שהמאבק שלנו לא נגדם, אלא מול מי שאחראי לעוול המתמשך של תנאי השכר וההעסקה שלנו – שזה המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך" סיכם ב', "אנחנו לא רוצים שהחניכים שלנו יפגעו במהלך השביתה ואף חניך לא ייכנס למצוקה כלשהי בגלל השביתה – אבל יחד עם זאת כמו שאנחנו מחנכים את הילדים לקחת את הגורל שלהם בידיים, אנחנו מתחילים לעשות את זה גם כשמדובר בגורל שלנו."

ניר אלון, יו"ר חטיבת מוסדות החינוך החקלאיים והפנימייתים בהסתדרות המעו"ף הסביר שההסתדרות נותנת גיבוי מלא למאבק העובדים. "מדובר בעובדים שעוסקים במלאכת קודש ומחנכים את דור העתיד של המדינה. אמנם, זה אחוז קטן מהאוכלוסיה אבל הם 100 אחוז מהעתיד שלנו" אמר אלון והוסיף, "שכר העובדים נשחק לאורך השנים וצריך לשפר באופן משמעותי את שכרם. רוב העובדים מקבלים השלמה לשכר מינימום ויש להיטיב את שכרם מעבר לרף זה. אנו קוראים למשרד האוצר ביחד עם המינהל לחינוך התיישבותי לשנס מותניים ולהכנס ללא דיחוי למשא ומתן על מנת למנוע את השביתה הצפויה להתחיל ביום רביעי הקרוב ולקבל את דרישתם הצודקת מאין כמוהה של העובדים."

במשרד החינוך בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!